pondelok, 19 september 2016 18:29

Malá nerozvážnosť

Rozhodnutia človeka neplatia len tu a teraz. Majú svoje dôsledky. Niektoré sa prejavia hneď, iné čakajú na odhalenie niekoľko dlhých rokov. A ak rozhodnutie, ktoré ste učinili v minulosti, dokáže úplne zničiť všetko, čo ste vybudovali, nezostáva vám iné, len bojovať do posledných síl. Musíte predsa zachrániť to najdôležitejšie, čo máte – svoju rodinu.

Annie Blacková. Tak sa volá hlavná hrdinka, ktorá nás prevedie zamotaným príbehom o činoch človeka. O tých, na ktoré ľudská pamäť dávno zabudla, avšak oni sa rozhodli znova vstúpiť do života ľudí a zmeniť jeho pravidelný, častokrát monotónny rytmus. A Annie túto zmenu pocíti nečakane a až príliš bolestivo.

Má tridsaťdeväť, manžela Jonathana, s ktorým vychováva tri deti, a život s prívlastkom šťastný. Vlastní malý obchodík so svietidlami, v ktorom starým kúskom vdychuje nový život. Jej dokonalej rodinnej pohode nič nechýba. Avšak nič netrvá večne a ako to už v zamotanom živote (a v príbehoch) býva, dobré dni striedajú tie horšie a naopak. Nikto z hlavných hrdinov však nie je pripravený na to, že o slovo sa prihlási minulosť v podobe obyčajnej bielej obálky, čakajúcej v poštovej schránke na otvorenie. Minulosť, ktorá všetko zmení a nikoho nebude šetriť...

Minulosť, ktorá všetko zmení a nikoho nebude šetriť...

„Úplne naspodku som našla veľkú bielu obálku. Otvorila som ju, vytiahla som z nej ďalšiu, tentoraz menšiu, a tú prvú som zahodila. V malej obálke bola fotografia – zachytávala ma približne v tvojom veku, ako stojím na bielych útesoch a hľadím za seba. Hneď sa mi vybavilo jeho meno – Patrick Ardghal – a zatajil sa mi dych... Musela som si to premyslieť. Potrebovala som sa vyrovnať so starou túžbou, ktorá ma zrazu premohla. Čo presne som vlastne chcela? Vysvetlenie? Zúčtovanie?...“

Sú knihy, na ktoré sa tešíte, nesklamú vás a vaša radosť po prečítaní výborne napísaného príbehu pretrváva. Alebo také, ktorými sa prelúskate, a možno ich sklamane odložíte späť na poličku, pretože nenaplnili vaše očakávania. A potom sú tu tie, ktoré máte chuť odložiť po pár stranách, lebo už počas nich ste sa dokázali v deji ľahko stratiť a cítite, že čítanie nebude až také jednoduché. Ale nevzdáte sa, však ste nejakí vášniví knihomoli, ktorí majú ku knihám a k čítaniu vybudovaný silný citový vzťah – jednoducho láska na celý život. Ako sa hovorí, trpezlivosť ruže prináša a vy sa napokon dočkáte skvelého príbehu, plného zvratov, ktorý vás úplne pohltí.

Musí sa popasovať s problémami, ktoré ju čakajú v práci, či vyrovnať sa s pomaly sa rúcajúcim manželstvom.

Posledná spomínaná možnosť je aj prípad knihy Malá nerozvážnosť. Autorka, Jan Ellisonová, to nám, čitateľom, vôbec neuľahčila. Hlavnú hrdinku nechala rozpovedať jej príbeh, v ktorom sa prelína súčasnosť s minulosťou, jednotlivé kapitoly sa do seba zlievajú a vy musíte chvíľu rozmýšľať, či čítate o Annie, ktorá má devätnásť, začína objavovať svet a hľadá lásku, alebo je to Annie o dvadsať rokov staršia, ktorej sa začne rúcať celý jej doterajší život.

Musí sa popasovať s problémami, ktoré ju čakajú v práci. Vyrovnať sa s pomaly, ale isto krachujúcim manželstvom. No predovšetkým s nehodou, po ktorej jej syn Robert bojuje o život. A za týmto všetkým stoja jej chyby a hriechy, ktorých sa dopustila v minulosti a z ktorých sa spovedá. Všetky jej spomienky sú venované práve Robertovi. Jeho nehoda je spúšťačom dlhého rozprávania, ktorým chce Annie vysvetliť svoje správanie a skutky, patriace jej mladosti.

„Druhý marcový týždeň 2012. Sedím za kuchynským stolom a nútim sa do písania. Odmietam si predstavovať prítomnosť a krok za krokom sa vraciam na začiatok. Spomienky ma zavedú ďaleko do minulosti, preskočím roky manželského života, dni v Paríži i mesiace v Londýne a ocitnem sa doma v Los Angeles. Kde sa začína rozpriadať niť tvojho osudu? Žeby štvrtého júla, keď Emme vykročila z obchodu a vstúpila ti do života?“

Jednotlivé kúsky skladačky začali do seba zapadať.

V knihe čitateľ nájde všetko, čo k dramatickému príbehu patrí – lásku, emócie, ťažké situácie, snahu o ich zvládnutie, napätie, boj s tým, čo si osud pre hrdinov príbehu pripravil. No taktiež aj opisy zaujímavých miest v Paríži či v Londýne a nebude chýbať ani prekvapivé rozuzlenie, ktoré som naozaj nečakala. Až po jeho odhalení začali jednotlivé kúsky skladačky do seba zapadať. Predovšetkým je to však príbeh o úprimnom vyznaní a sile materinskej lásky k svojmu dieťaťu, ktorá je pripravená bojovať a nevzdať sa, až kým nezachráni všetko, čo tvorí jej svet.

„Oddávala som sa nádeji každou bunkou materského tela, každým zvyškom sily a vôle, každou čiastočkou, ktorá si pamätá roky života strávené s tebou, všetky radosti, bolesti, námahu, pýchu, obavy a lásku. Oddávala som sa jej tak nástojčivo a úporne, až sa nakoniec premenila na modlitbu.“

Malá nerozvážnosť je autorkinou prvotinou. Musím priznať, že táto informácia ma celkom ohúrila. Nie každý sa dokáže predstaviť čitateľom s 350-stranovým príbehom, ktorý je zaujímavý, ťažko sa od neho odtrhnúť a chytí za srdce. Spisovateľke Jan Ellisonovej sa to podarilo. Verím, že po nej siahnete, pretože v opačnom prípade by jej neprečítanie bolo vašou malou nerozvážnosťou. :-)

• Meno autora: Jan Ellisonová
  • Knihu vydalo: Fortuna Libri
  • Počet strán: 352