pondelok, 19 september 2016 16:51

Nebezpečná

V jednu chvíľu máte všetko a v tú druhú ste opustená, bez priateľov, rodiny, rozumu, zavretá tam, kde vás chcú presvedčiť, že nič nie je také, ako ste si mysleli.

Príbeh Nebezpečná hovorí o mladej žene, ktorej meno nepoznáme. Doteraz normálny život sa jej rúca pred očami. Priateľ, s ktorým roky žila v malom bytíku, je odrazu mŕtvy, jej život stráca zmysel a dostáva sa do psychiatrickej liečebne. Hlavná hrdinka je presvedčená, že na tomto mieste nemá čo robiť, že všetko je len omyl a narafičila to na ňu jej nevlastná sestra Bea, ktorá ju od detstva trápi.

Snaží sa to vysvetliť aj psychiatrom, nespolupracuje, veď ona predsa nie je psychopatka, toto celé je len omyl, všetko to bola náhoda, ktorá sa postavila proti nej. Až sa raz dozvie od psychiatra informáciu, ktorá ju rozoberie na kúsky, ktorej nedokáže uveriť, ale keď sa chce znova zaradiť do skutočného života, bude sa s tým musieť zmieriť.

Ona predsa nie je psychopatka...

Od autorky som doteraz nečítala žiadnu knihu, ak mám pravdu povedať, jej príbehy ma vôbec nelákali a aj od Nebezpečnej som čakala niečo úplne iné.  Z oficiálnej anotácie som predpokladala, že budem mať tú česť s nejakou „romancou“ na slovenský spôsob, ktorá bude plná dialógov bez zmyslu a akcie. To, čo sa mi dostalo do rúk, ma úplne ohromilo, pretože príbeh s tematikou psychických porúch som nečakala.

„Prvú noc som si nevzala tabletku na spanie. Keď som ju zasunula pod matrac, na moje počudovanie tam boli aj všetky ostatné z predchádzajúceho týždňa.“

Téma psychického zdravia nie je vôbec jednoduchá. Treba mať naštudované príznaky, čo spolu súvisí a čo sa vylučuje, treba vedieť vykresliť charaktery ľudí a ako sa menia pod vplyvom psychickej poruchy. Myslím, že Lucia Sasková to zvládla veľmi dobre. Síce netuším, či takéto problémy, aké zažíva naša hlavná hrdinka, sa naozaj prejavujú tak, ako to bolo opísané v knihe, no ja som tomu uverila. Autorka dokázala veľmi pútavo opísať zmýšľanie človeka, ktorý to v hlave nemá tak celkom v poriadku, a aj keď na začiatku súhlasíme s úsudkom hlavnej hrdinky, že to celé je len veľký omyl, postupne zisťujeme, že tu niečo nehrá.

Postupne zisťujeme, že tu niečo nehrá.

Hlavná hrdinka sa snaží prežiť v psychiatrickej liečebni. Spočiatku nechce spolupracovať, pretože si myslí, že je to zbytočné a ona tam nemá čo robiť, ale spoznáva sa s inými dievčatami, ktoré sú na tomto mieste už dlhšie. Napríklad so Slávkou, ktorá bola kedysi modelka, no dopravná nehoda ju pripravila o krásu. Slávka je však živel, je tak správne drzá a dokáže našej hrdinke otvoriť oči, radí jej, aby začala spolupracovať, pretože len tak sa môže dostať z tohto miesta. Ďalšou priateľkou, ktorú tu spozná, je mĺkva Alica, ktorá s ňou zdieľa izbu. Práve ona zohrá dosť významnú úlohu.

„Alica bola jediná, ktorá mi tu ostala. Z pôvodného zloženia pacientok sme tu boli už len my dve. A ja aby som jej rada pomohla, aspoň tak, ako mne pomáhala Slávka.“

Všetky postavy boli pre mňa uveriteľné, až na jednu, a tou bol Denis, pretože si neviem predstaviť, že by sa nejaký chlap zachoval tak ako on, že by rozmýšľal a urobil to, čo urobil on. Ale je to len môj pocit, možno niekde naozaj taký Denis existuje, ale podľa mňa to ani on v hlave nemá celkom v poriadku.

Bavili ma všetky tie rozhovory s psychiatrami. Bavili ma všetky tie myšlienky, ktoré sa hrdinke preháňali hlavou. Bavilo ma, že raz to bolo dobré a raz zlé, že sme mohli spolu s hlavnou hrdinkou odhaľovať tajomstvá. Niektoré som tušila, niektoré nie, ale jedno je isté, potrebovala som vedieť, ako to bude ďalej, ako sa to skončí.

Potrebovala som vedieť, ako to bude ďalej, ako sa to skončí.

Na jednej strane som jej držala palce, priala som jej, nech sa to konečne obráti na dobré, na druhej strane ma niekedy fakt dosť rozčuľovala, pretože si myslím, že za niektoré veci si mohla sama svojou nerozvážnosťou a nezodpovednosťou. Ale čo ja môžem vedieť, nie som psychológ. Navyše Lucia Sasková dokázala tak dobre opísať život v psychiatrickej liečebni, že som mala miestami pocit, že tam naozaj som, alebo že tam autorka strávila nejaký čas.

„Každý večer som  si ukladala hlavu na plyšového psa a vdychovala jeho vôňu. Dni plynuli rýchlo.“

Lucia Sasková napísala napínavú knihu, po ktorej vám ostane akási pachuť v ústach, pretože ste prežili spleť rôznych emócií, od hnevu až po ľútosť. Ak hľadáte čítanie, ktoré vás nebude nudiť a dá vám nový pohľad na veci ohľadom psychiky, Nebezpečná je pre vás to pravé.

• Meno autora: Lucia Sasková
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 296