nedeľa, 18 september 2016 08:29

Bledomodré ženské písmo

Písmo môže odhaliť mnoho, grafológovia by o tom vedeli rozprávať. Má však aj svoju druhú stránku, neviditeľné emócie, ktoré vie prečítať len ten, komu sú písmenká určené.

Amélia a Leonidas. Ona 38, on 50. Žena a muž. Manželia. Žijúci v prepychu a v pohodlí. Bezdetní, lebo takto to chceli. Ona – bohatá a krásna dedička, on – chudobný, no inteligentný a šikovný chlapec z nižšej vrstvy. Tak to kedysi medzi nimi začalo, dnes je realita úplne iná. Amélia si kvôli síce staršiemu, no veľmi vzhľadnému a šarmantnému mužovi, stále udržiava formu. Leonidas je významným riaditeľom na ministerstve a zatiaľ čo sa ministri menia v závislosti od politickej príslušnosti, riaditeľ je nenahraditeľný. Ale toto všetko je len povrch. Pozor na puch hniloby pod ním...

Medzi strojom písanými obálkami odrazu zasvieti jedna, ktorá je iná.

„Na sekundu sa ponorí do pohľadu Améliiných očí. Dnes sú zelenkasté a veľmi jasné. Leonidas presne pozná toto meniace sa a nebezpečné sfarbenie. V určitých dňoch má jeho žena meteorologicky premenlivé oči. Sám ich raz nazval ,aprílovými očami´.“

Leonidas len nedávno oslávil okrúhle životné jubileum a ešte vždy mu prichádza množstvo pošty. Pohľadnice, listy, blahoprajné telegramy. Medzi zväčša strojom písanými obálkami pdrazu zasvieti jedna, na ktorej je adresát napísaný rukou. Presnejšie, bledomodrým ženským písmom. A príbeh sa v tej chvíli vlastne ešte len začína odvíjať...

Autorkou písma, a teda aj listu, je Vera, jeho dávna láska. Dokonca až takmer taká tá prvá, platonická, študentská, neopätovaná. S Verou sa však Leonidasovi prepletú cesty ešte raz, a to už on ani náhodou nie je chudobným plachým študentíkom. Je mužom, ktorý má postavenie, moc a vďaka tomu aj sebavedomie. No má aj manželku. Čo mu prinesie stretnutie s láskou z mladosti? A prečo mu po takmer osemnástich rokoch od posledného stretnutia napísala list?

Príbeh muža, ktorý si sám sebou nikdy nie je istý.

„Mať dieťa, to nie je maličkosť. Až vďaka dieťaťu je človek nezadržateľne vtiahnutý do sveta, do nemilosrdného reťazca príčin a následkov. Má zodpovednosť. Neodovzdáva len život, ale aj smrť, klamstvo, bolesť, hriech. Predovšetkým hriech!“

Otázky sa objavia ešte skôr, ako Leonidas roztrhá obálku, aby sa do toho ženského písma zvečneného svetlým atramentom začítal. Pred čitateľmi sa postupne odvinie príbeh muža, ktorý si sám sebou nikdy nie je istý. Pod pozlátkou sebavedomého štramáka sa ukrýva stále trochu škaredý, neveriaci si mladík, ktorý sa do sveta mocných dostal úplnou náhodou. A ešte vždy vlastne neverí, že je tam a že tam, hádam, dokonca aj patrí. Svoj nepokoj ukrýva pred každým na svete, dokonca občas aj pred svojím vnútorným zrakom.

Leonidas nie je práve vzorom cnosti, ako sa postupne dozvieme. Príbeh je však pomerne ťaživý, sála z neho pochmúrnosť a tak trochu skepsa týkajúca sa celého ľudstva. Autor, Franz Werfel, akoby zlomil nad ľudstvom palicu. Jeho hlavný hrdina nie je príliš sympatický muž, čitateľ mu vlastne ani neželá všetko dobré. Áno, jeho životný začiatok bol ťažký, no tým je priazeň vyčerpaná.

„Milujúce ženy majú šiesty zmysel. Rovnako ako pobiehajúca divá zver aj ony sú vyzbrojené spoľahlivou schopnosťou zavetriť nepriateľa. Sú to jasnovidky mužských previnení.“

Z príbehu sála skepsa týkajúca sa celého ľudstva.

Franz Werfel sa síce narodil v Čechách a zomrel v Amerike, písal však po nemecky, preto sa považuje za rakúsko-českého spisovateľa. Patril ku generácii tých spisovateľov, ku ktorým zaraďujeme napríklad Franza Kafku a Maxa Broda. Po skončení prvej svetovej vojny sa začal živiť ako spisovateľ, ešte pred vypuknutím tej druhej však musel spolu s manželkou utiecť pred nacizmom. To by skepsu prerážajúcu z jeho diel celkom určite vysvetľovalo.

Knižka Bledomodré ženské písmo má v sebe obrovský hlboký podtext. Je o ľudskom sebectve, sebaklame, manipulácii, pohodlnosti. O tom, akí sme malicherní a často smiešni. Nie je to jednoduché čítanie na krásne letné popoludnie, hodí sa skôr do sychravého jesenného počasia. Napriek smútku, ktorý vo mne po prečítaní diela zostal, musím povedať, že to bola veľmi dobre napísaná a svojím spôsobom práve preto krásna kniha.

• Meno autora: Franz Werfel
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Premedia