pondelok, 12 september 2016 18:35

Nech prší, keď plačem

Veríte v priateľstvo na celý život? Dokáže silné kamarátske puto Tamary a Viktórie ustáť zemetrasenie, ktoré spôsobila chvíľka nerozvážnosti?

Tamara a Viktória sú najlepšie kamarátky už od detstva. Sú ako sestry, ktoré spolu riešia slovné úlohy z matematiky, smejú sa a plačú, rozprávajú o svojich túžbach, snoch i problémoch. Ich priateľstvo je neochvejné, veď vydržalo všetky nástrahy, ktoré so sebou priniesol život dvoch dospievajúcich dievčat. Viki prežíva s Tami jej prvú veľkú lásku, Juraja. Ich vzťah je dokonalý. Preto sa nikto nečuduje, že krátko po získaní magisterského titulu plánujú svadbu. Viki sa teší s nimi, veď je Tamina najbližšia kamarátka a bude jej prvá družička a svedok v jej veľký deň.

Prežijú spolu vášnivé milovanie.

Pred štátnicami sa ešte všetci spolu zabávajú na univerzitnom plese. Je to ich posledná veľká akcia na škole, preto si to aj riadne užijú. Viki to ale trochu preženie s alkoholom, čo sa jej nepekne vypomstí. Cestou domov totiž spadne na chodníku a doudiera sa. Našťastie ide okolo Juraj. Vezme ju k sebe do bytu, ošetrí rany a... Prežijú spolu vášnivé milovanie. Po milostnom dobrodružstve nastáva chvíľa výčitiek, plaču a beznádeje. Za každú cenu to musia pred Tami zatajiť – navždy! Nikdy sa to nesmie dozvedieť! Tamara sa ale všetko dozvedela a celkom do detailov. Čo je však ešte horšie, dozvie sa to v tú najnevhodnejšiu chvíľu. Len niekoľko týždňov pred štátnicami a svadbou.

Viki s Jurajom prežívajú najhoršiu nočnú moru. Tamara zúrivá odchádza. Aby Viki čo najviac ublížila, volá jej priateľovi Šimonovi do Anglicka a všetko mu povie. Viki tak za svoj románik s Jurajom prichádza nielen o najlepšiu kamarátku, ale aj o Šimona, ktorého úprimne miluje.

„Mama sa pozbierala a je z nej iná žena, otec nás má všetkých rád, Marcel je zamilovaný a ja budem mať v rukách čoskoro vysokoškolský diplom. A Tamara je šťastná. Na inom viac nezáleží.“

Viki prichádza nielen o najlepšiu kamarátku, ale aj o Šimona.

Ste súčasťou príbehu

Príbeh priateľstva Tamary a Viktórie asi nie je jediným, ktoré skončilo práve takto. O to viac je pre čitateľov atraktívny. Rimová aj teraz vytvorila postavy, s ktorými sa môže stotožniť mnoho čitateľov. Nie je to príbeh, ktorého koniec viete odhadnúť alebo uhádnuť už na niekoľkých stranách.

Čitateľ je aj v tomto prípade nestranným pozorovateľom vzťahu, ktorý si obe dievčatá vytvorili. Prežívate s nimi ich štúdium na vysokej škole, prvé naozajstné lásky, plánujete budúcnosť. Je to uveriteľný príbeh, ktorý dcéry mnohých čitateliek práve teraz prežívajú tiež.

Postavy sa vyvíjajú

Príbeh o priateľstve, ale aj zrade, láske a hľadaní je síce založený na citoch a situáciách, ktoré sú bežné aj v našich životoch, nečakajte však plytké a bezduché dialógy či predvídateľné a nemeniace sa charaktery postáv. Práve naopak. Hlavné hrdinky príbehu nielen dospeli v krásne mladé ženy, vyvíjajú sa aj charakterovo, menia svoje názory, pohľad na svet. Pri Rimovej knihách môžeme vidieť zmeny v povahách a správaní sa hlavných postáv, povahy ktorých sa kvôli rôznym životným situáciám menia, hoci väčšinou sa posilnia zlé vlastnosti danej postavy.

Nečakajte plytké a bezduché dialógy či predvídateľné a nemeniace sa charaktery postáv.

„,Myslím si, že v mojej hlave nastal skrat. Soňu som v živote nepodviedol, no keď som zbadal Denisu, bola taká iná. Vieš, upravená, na vysokých podpätkoch, vlasy ako z reklamy....taká iná...' Skočila som mu do reči: ,Chceš povedať, iná ako Soňa? Však? Iná ako Soňa, ktorá sa stará, aby boli tvoje deti najedené, okúpané, spokojné. Iná ako žena, ktorá s nimi chodí na očkovanie a cestou domov stihne aj nakúpiť. Iná ako žena, ktorá ti ešte vyvára, perie, upratuje, žehlí a teší sa na tvoj príchod domov... To si chcel povedať, však? Ty si naozaj hlupák! To, že nesedí doma s dokonalou manikúrou, v kostýme a namachlená, to má byť odôvodnením tvojho činu?'“

Keď som držala v ruke prvú autorkinu knihu, mala som mierne obavy, či sa mi bude páčiť. Predsa len, mnoho slovenských autoriek píše sladké, drámou končiace lovestory. Nech prší, keď plačem je mojou treťou knihou, ktorú som od Andrei Rimovej prečítala. A musím priznať, že ma ešte nesklamala. V každom svojom príbehu rozvíja inú tému. Aj keď vo všetkých dominuje hlavne motív lásky, priateľstva a sklamania, vždy príbeh napíše spôsobom, ktorý čitateľa nielen prekvapí, ale pri rozuzlení mnohokrát aj vyrazí dych.

Nech prší, keď plačem odporúčam všetkým, ktorí hľadajú v knihách oddych a lásku, ale aj situácie, ktoré sa pokojne mohli udiať v susednom byte či na ulici.

• Meno autora: Andrea Rimová
  • Knihu vydalo: Motýľ