nedeľa, 11 september 2016 10:48

Dáždnik pre Tamaru

Pamätáte si príbeh o priateľstve Tamary a Viktórie? Jeho pokračovanie vám vyrazí dych! Čo sa stalo Tamare, že sa zmenila na pomstychtivú mrchu? Môže byť opäť tou starou Tamarou, ktorá sa tak krásne smiala?

Poznáte príbeh Tamary a Viktórie z knihy Nech prší, keď plačem? Ak si chcete vychutnať a správne porozumieť knihe Dáždnik pre Tamaru, mali by ste, pretože je pokračovaním prvej spomínanej knihy. S odstupom času musím priznať, že ich príbeh v prvej knihe sa končí náhle a s tromi bodkami. Ako autorka uvádza v predslove pokračovania, neplánovala, že sa k priateľstvu dievčat ešte vráti. Po niekoľkých rokoch od napísania prvej knihy uznala, že ich zničený vzťah si zaslúži druhú šancu, preto príbeh dokončila. A ja som jednou z čitateliek, ktorá toto pokračovanie uvítala.

Musím priznať, že príbeh z prvej knihy sa končí s tromi bodkami.

Ako sa to začalo...

Viktória a Tamara sa stretli náhodou. Na hodine klavíra v umeleckej škole. Tamara mala talent, Viktóriu klavír nebavil. No aj tak sa z nich stali najlepšie kamarátky. Spolu prežili prvé lásky, diskotéky, babské víkendy. Viktória bola pri tom, keď sa Tamara spoznala s Jurajom. Tvorili dokonalý pár, z čoho sa tešila, pretože im mala ísť na svadbe za svedka. Všetko sa pobabralo. Vlastne to zbabral Juraj s Viktóriou. Tamarini najlepší priatelia ju podviedli. Tamara to odhalila a chcela sa Viktórii a Jurajovi pomstiť. Ak ťa zaujala táto kniha, podrobnejšie o nej píšem tu.

„Nevedela som, čo bolo na všetkých tých listoch najhoršie. Či do detailov dotiahnutý plán, ktorého sa držala alebo fakt, že ma sledovala. Že bola nablízku. Že ma mohla kedykoľvek nabrať zozadu autom či mi nejako inak ublížiť. No v posledných riadkoch ma zarazilo, že nepriala nič zlé môjmu bábätku. Prečo si potom zmenila názor a takmer  Emu zabila? Čo sa stalo? Chcela si ma vidieť trpieť a podarilo sa ti to. A ani nevieš ako. Chcela si, aby som nemohla pokojne spávať. Aj to ti vyšlo. Ten problém mám znova, odkedy sa tu zjavil Juraj.“

Všetko je, ako má byť. Až do chvíle, keď sa pred dverami ich domu nezjaví Juraj.

Pokračovanie...

Viktória je šťastná žena. Jej manžel Šimon je pozorný a starostlivý muž. Spolu sa tešia z dvoch nádherných a zdravých detí. Majú dom a psa. Ich rodičia milujú svoje vnúčatá. Soňa a Marcel sa opäť dali dokopy (po tom, čo bol Marcel Soni neverný). Všetko je, ako má byť. Až do chvíle, keď sa pred dverami ich domu nezjaví Juraj. Vrátil sa na pár mesiacov z Austrálie. Jeho návrat však Viktóriu vyvedie z rovnováhy.

Nechce ho vidieť, je pripomienkou ich zrady. Juraj je však vytrvalý a navyše sa votrie na Šimonovu narodeninovú oslavu. Odovzdá jej listy, ktoré jej Tamara v psychiatrickej liečebni písala. Dala mu ich sestrička z oddelenia, pretože si Tamaru obľúbila a snaží sa jej pomôcť. Verí, že Tamara nie je psychicky chorá. Viktória chce listy zničiť, na Tamaru a všetko, čo sa stalo, chce zabudnúť. Ale to nejde. Korešpondenciu pred manželom utají. S Marcelom sa totiž chystajú na výlet do Afriky, ktorý dostal Šimon na narodeniny ako spoločný darček od rodiny a priateľov. Nechce mu preto pridávať starosti. Vie, že listy musí zničiť. Zvedavosť je ale silnejšia...

Tamara v listoch opisuje všetko, čo prežívala od chvíle, keď sa dozvedela o zrade svojej kamáratky s Jurajom. Pri čítaní listov Viktória znova prežíva bolesť, smútok, strach, nenávisť, zmätenosť. Šimon odišiel a ona ostala sama. Sama na svoje spomienky. Jej jedinou oporou je Soňa, bratova manželka. A Juraj. Ten čoraz častejšie navštevuje Tamaru v liečebni. Má Tamara ešte nádej na normálny život? Jediní ľudia, ktorí jej môžu pomôcť, sú Juraj s Viktóriou. Nájde ale Viky silu pozrieť sa Tamare do očí? Môže byť Tamara opäť tým krásnym a usmiatym dievčaťom?

Má Tamara ešte nádej na normálny život?

Čo sa stalo Tamare?

Som veľmi rada, že sme sa dočkali pokračovania príbehu o Tamare a Viktórii. Autorka príbeh vyskladala na listoch od Tamary, ktoré v liečebni písala ako spôsob terapie. Páčilo sa mi, ako retrospektívne rozprávala príbeh z jej pohľadu (predtým sme ho poznali iba z pohľadu Viktórie). Čo všetko prežila, čo si myslela, cítila a ako plánovala pomstu za zlomené srdce a zradu.

Vtedy v septembri roku 2011, som stojac na streche rekapitulovala svoj život. Jedno nevydarené priateľstvo, jedna skazená láska, dvaja mŕtvi rodičia, jeden byt v Bratislave, kde sa necítim doma, jedno auto, dva bankové účty, skriňa plná handier a nijaký človek, ktorému na mne skutočne záleží.

Chvíľu som mala pocit, že raz niekto zazvoní pri dverách a tam bude stáť Tamara s motorovou pílou. Viem, trochu prehnané, ale v Rimovej knihách si záverom nikdy nemôžete byť istí. A tak to má byť. V Dáždnik pre Tamaru nájdete správnu kombináciu napätia, nečakaných situácií a zvratov, ktoré vám nedovolia prestať myslieť na Viktóriu. Znovu s ňou budete prežívať strach a všetky emócie, na ktoré nezabudnete z prvej knihy. Odporúčam vám začať práve knihou Nech prší, keď plačem. Jej pokračovanie si budete musieť prečítať tiež – zvedavosť, čo sa vlastne s Tamarou stalo, vám nedovolí urobiť inak. Práve tieto dve knihy považujem za autorkine najlepšie.

• Meno autora: Andrea Rimová
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 256