štvrtok, 08 september 2016 20:10

Nejmenuji se Miriam

Dusivá ťažoba prenasledujúca pokojný život. Spomienky prinášajúce bolesť, stratu a niečo desivé. Toto prenasleduje hlavnú postavu Miriam, pretože sa nevolá Miriam. Je...

Autorka písala príbeh v niekoľkých dejových líniách, ktoré sa nečakane prelínali. Zo začiatku ma to dosť odrádzalo od čítania, mala som problém rozlíšiť, v ktorom časovom pásme sa nachádzam. Nevzdala som to a oplatilo sa. Kniha ukázala skvelý príbeh, v ktorom sú detailne opísané spomienky Miriam. Niektoré boli kruté a o to väčšie bolo moje poznanie. Prežila som s Miriam praktiky z koncentračného a pracovného tábora - bežný život v ňom. Utláčanie, stratu osobnosti a identity človeka. Prežívala som s ňou aj to, ako sa z cigánky stala Židovka. Bolesť, túžbu po slobode, ktorá neprišla asi nikdy. Či? Našla Miriam svoj pokoj?

Z cigánky sa stala Židovka.

Príbeh sa začína oslavou 85-ročnej Miriam, ktorá žije pokojný život so svojou rodinou až pokým príde deň, kedy duša chce vypustiť svoje ťaživé tajomstvo.
Vypovie Miriam rodine svoj príbeh? Má vôbec človek možnosť žiť svoj život a byť šťastný, keď skrýva desivé tajomstvo? Napriek všetkému má Miriam skvelú rodinu, dieťa, vnúča, pravnúča. No stále sa vracia k spomienkam. Vnárajú sa jej do mysle, nečakane a s každou príhodou, ktorú reálne prežíva. Aj napriek tomu, že nechce a potláča ich, nedá sa vymazať a zabudnúť.

Ako môže človek zmazať niečo nezabudnuteľné? Smrť v očiach, týranie, karamelky, pokusy na deťoch...

„... pak se nakloní a smočí svuj mozek v křišťálové čisté vode, nechá ji proniknout do každé dutinky, vyplniť každou skulinu, protékat jím a omýt každičkou buňku,nejdřív svuj mozek zbaví všech nepřijemných vzpomínek a nakonec všech zlých myšlenek, potom je vyždímá jako houbu a znovu si položí ruku na hlavu. Zatlačí a temení kost se otevre. Opatrne uloží očistený mozek na místo... Teď svět přijemne voní...“

Vždy jej tvrdili, nech zabudne. No dá sa to vôbec? Ako môže človek zmazať niečo nezabudnuteľné? Smrť v očiach, týranie, karamelky, pokusy na deťoch... Strach Miriam prenasleduje dlho po vojne. Nie iba to, čo v nej zažila, ale aj ťaživé prenasledovanie cigánov v súčasnosti. Čo ak sa niekto dozvie, aká krv jej koluje v žilách. Môže vôbec povedať svoj príbeh, aj keby chcela, nedá sa. Ruku na srdce, Rómovia sú aj v súčasnosti opisovaní ako nežiaduci kočovný kmeň.

„Cikáni. Vždyť víme, co jsou zač.“

Dej nie je zameraný len na ťažké rozpoloženie židov a ich pobyt v koncentračnom tábore, ale poukazuje aj na špinavé praktiky vykonávané na cigánoch. Tí nielenže zažívali zlé časy počas vojny, no aj po nej. Ich prenasledovanie neprestalo ani po vojne. Vo Švédsku boli nežiaduci vyhnaní na okraj spoločnosti. Akosi sa na nich zabudlo, že aj oni boli tí, ktorí bojovali o svoj život. Ako sa cítila Miriam ako cigánka, potlačujúca svoju temperamentnosť, svoje korene? Utláčajúca svoje pocity a svoju identitu. To všetko môžeme prežívať spolu s ňou a pozrieť sa na túto stránku ich života jej pohľadom. Ako sa Miriam dopracovala k svojej rodine?

Ako sa cítila Miriam ako cigánka, potlačujúca svoju temperamentnosť, svoje korene?

Prošla jsem si peklem, vím jaké je v pekle žít a proto nemám ani za mák pochopení pro lidi, co si vytvářejí svá amatérská pekla a pak chodí po světe a prědstírají, že z nich nemužu uniknout."

Po dočítaní tohto príbehu, som sa zamyslela, aké je super, že viem kto som. Nemusím dusiť v sebe svoj pôvod, svoju identitu. Nemusím pociťovať a pozerať s hrôzou na niečo, čo už nie je. Neuvedomujeme si, že ich to prenasleduje stále, a nedá sa zabudnúť. Tak ako my nevieme zabudnúť na desivé spomienky zo školy a z detstva, ako oni môžu zahodiť to neskutočne zlo zo svojej hlavy. Pre mňa, ako čitateľa, bolo kruté to prežívať, ale v podvedomí som vedela, že je to len kniha, ktorú odložím a siahnem po niečom inom. No človek, ktorý zažil drsnosť vojny, to jednoducho urobiť nemôže. Preto obdivujem ľudí, ktorí prežili hrôzy vojny a dokážu ďalej žiť.

• Meno autora: Majgull Axelssonová
  • Národnosť: švédska
  • Knihu vydalo: Metafora