utorok, 16 august 2016 17:08

Len čas ukáže

Len čas ukáže je prvá časť dejovo rozsiahlej historickej ságy, ktorá čitateľa ponorí do bravúrne rozohranej zápletky a zložito posplietaných osudov dvoch diametrálne rozdielnych rodov, spojených silným, nezničiteľným putom.

Jeffrey Archer sa javí ako jeden z najnadanejších rozprávačov súčasnosti. Veľký čitateľský ohlas vzbudil dielom Kain a Ábel, predostierajúcim príbeh dvoch mužov, ktorých životné cesty sa v istom okamihu pretnú. Treba podotknúť, že podobný tematický motív sa tiahne aj prvou časťou série Kronika rodu Cliftonovcov – románom Len čas ukáže. Ústredné postavy diela totiž pochádzajú z iných svetov a sú formované odlišnými životnými podmienkami. Navonok ich nič nespája, no napriek tomu sa ich životy jedného dňa prepletú.

Je možné, že Hugo nesie zodpovednosť za smrť Harryho otca?

Zvláštna súhra okolností spôsobila, že medzi Harrym Cliftonom, synom chudobného dokára z Bristolu a Gilesom Barringtonom, členom bohatej, vysokopostavenej rodiny, sa vybudovalo priateľstvo na život a na smrť. To však pohoršuje Gilesovho otca Huga, samoľúbeho dediča lodného impéria, ktorý pred niekoľkými rokmi neľútostným spôsobom zasiahol do života Harryho rodiny, a zároveň skrýva nejedno ohavné tajomstvo. Je možné, že Hugo nesie zodpovednosť za smrť Arthura Cliftona, Harryho otca? A čo ak Harry nie je synom obyčajného prístavného robotníka, ale prvorodeným a právoplatným dedičom lodnej spoločnosti, Gilesovým starším bratom?

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Harry Clifton je úplne obyčajný chlapec, ktorý po škole začne pracovať v lodenici rovnako ako jeho otec. Vďaka výnimočnému hlasu však Harry získa štipendium na prestížnu chlapčenskú školu. Tu sa dostáva do konfrontácie so snobstvom vyšších anglických vrstiev a zároveň spoznáva svojho najlepšieho kamaráta Gilesa. Z Harryho sa postupne vykľuje mimoriadne nadaný a bystrý študent. Jeho ďalšou životnou zástavkou sa preto stáva bristolské gymnázium, odkiaľ chce poputovať rovno na Oxford. Jeho nádejné očakávania však nekompromisne zmaria dve skutočnosti. Bezbrehá láska ku Gilesovej sestre Emme, ktorá – vzhľadom na skutočnosti o Harryho možnom pôvode – nemá budúcnosť, a zároveň aj druhá svetová vojna, ktorá Harryho prinúti narukovať...

Archer dielo zahaľuje rúškom tajomstva a natíska stále nové otázky.

„Barrington si nalial ďalší pohár whisky a napil sa. ,Vybavil som, aby Emma ihneď prestúpila z Red Maids na inú školu. Od budúceho semestra bude chodiť dostatočne ďaleko, aby toho chlapca už viac neuvidela.´ Emma sa na schodoch rozplakala. Giles jej položil ruku okolo pliec. ,Čo také ti mohol Harry Clifton urobiť, že sa k nemu správaš tak nehanebne.´ ,Nestaraj sa do toho.´ ,Samozrejme, že sa budem,´ riekla Elizabeth a snažila sa udržať si chladnú hlavu. ,Hovoríme tu o najbližšej osobe tvojej dcéry a tvojho syna...´“

Hlavnou postavou románu je síce Harry Clifton, no autor venuje dostatočnú pozornosť aj ostatným hrdinom, rezonujúcim v Harryho živote. Najmä preto je dielo takou pútavou viacgeneračnou ságou. Vývoj jednotlivých nosných udalostí sledujeme nielen z pohľadu Harryho, ale aj z pohľadu jeho matky Maisie, kamaráta Gilesa a jeho sestry Emmy či dokonca „záporáka“ Huga Barringtona, ktorému je taktiež venovaný osobitý priestor.

Kľúčové momenty v románe vďaka tomu dostávajú jedinečný rozmer, pretože ich vnímame z perspektívy viacerých, pre dej neodmysliteľne významných postáv. Archer tiež disponuje schopnosťou zahaľovať dielo rúškom tajomstva a natískať stále nové otázky. Čitateľ je v dôsledku toho po celý čas v neistote a tápe nad skutočným Harryho pôvodom rovnako ako samotná postava. V románe nie je jediná hluchá alebo nudná pasáž. Autor dej neustále posúva dopredu, nezdržiava sa prehnanými opismi a vysvetľovaním. Na vyše tristo stránkach predostiera hutný, no zároveň svižne a rýchlo odsýpajúci dej.

Román je určený priaznivcom bohato rozvrstvených príbehov na pozadí historických faktov.

Román je určený najmä priaznivcom bohato rozvrstvených príbehov odohrávajúcich sa na pozadí závažných historických faktov, okrášlených zaujímavými postavami a trpko-smutnou milostnou líniou. Samozrejme, tematika lásky medzi chudobným bristolským mladíkom a dcérou zámožného obchodníka, ktorí sú s veľkou pravdepodobnosťou nevlastní súrodenci, môže mnohým vyznievať ako obyčajné klišé.

A rovnako aj nie veľmi prekvapivý prerod hlavnej postavy z nemajetného chudáka na možného dediča rodinného bohatstva a titulu Barringtonovcov. Možno však tieto skutočnosti románu vyčítať, keď je na druhej strane tak vzrušujúco napínavý, podmanivo atmosférický, dejovými zvratmi vyšperkovaný a reflektuje pulzujúce spoločenské zmeny? Len čas ukáže je presne tým dielom, ktoré mi pripomína, prečo ma beletria nikdy neprestane okúzľovať.

• Meno autora: Jeffrey Archer
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 344