piatok, 12 august 2016 17:44

Za dverami mojich snov

Každý má tajomstvá, ktoré ukrýva aj pred najlepšími priateľmi. Čo sa ale stane, keď tieto tajomstvá niekto odhalí? Nastane zmätok, zničené životy, pošliapané šťastie, zúfalstvo a bezradnosť.

Eva je jedináčik. Po skončení strednej školy sa presťahuje z vidieka do mesta. Dedinské prostredie ju ubíja. Málo akcie, vzrušenia, ale hlavne klebety dedinských hlasných trúb. Túži po anonymite, ktorá je pre život v meste charakteristická. Nájde si prácu čašníčky v reštaurácii. S prácou je spokojná. Je samostatná, nemusí každý deň počúvať klebety, chodí do kina, na pizzu s priateľmi. Stretáva Tima, ktorý sa pre ňu stáva sprievodcom v novom prostredí, ale aj bratom, ktorý ju chráni. Po čase a troche ušetrených peňazí si chce dopriať viac luxusu, rozhodne sa preto vymeniť izbu na ubytovni za podnájom. No nevie o nikom, s kým by si rozumela a byt si spolu prenajala.

Tim sa pre ňu stáva bratom.

„Obrátila som sa čelom k budove a prezrela si ju zhora nadol. Spomenula som si na prvé dni, keď som tu začala bývať. Bolo to pekné obdobie, lebo som sa konečne cítila dospelá. V skutočnosti bol môj život za múrmi tejto ubytovne veľmi podobný študentskému životu na internáte. A mala som svojho anjela strážneho – Tima. Mala som síce rada svoju prácu, ale ešte radšej jeho spoločnosť. Dnes mi tu chýbal. Končila sa časť môjho života, ktorou mi pomohol preplávať, a potrebovala som jeho objatie.“

Cestou domov si k nej v autobuse prisadla Kamila. Dali sa do reči a zistili, že obe hľadajú v meste nové bývanie. Akosi si padli do oka a vycítili, že sú pre seba ako spolubývajúce súdené. Eva sa na nový život v spoločnom byte veľmi teší. Trápi ju ale láska, ktorú začína cítiť k Timovi. Ten je však k jej citom nevšímavý, pretože ju vníma viac ako sestru, nie ženu. Kamila je najlepšia spolubývajúca, akú si mohla Eva želať. Až kým jej na dvere nezaklope polícia - Kamila je mŕtva. Táto správa spustí lavínu prekvapení, ktoré Eve, ale aj jej rodine a Timovi prevráti život na ruby.

Kamila je mŕtva.

Rozpačité

V „rimovkách" som zvyknutá na postupné dávkovanie adrenalínu. Tu prichádza napätie a otázky až v polovici knihy, keď čitateľovi pripomenie, že tento príbeh nie je o Eve a Timovi, ale o vražde jej spolubývajúcej. Evine starosti a radosti ma natoľko upútali, až som zabudla, že kniha sa začala ponurými riadkami o Kamilinej vražde.

„Chýbali dva metre, meter a pol, nakoniec meter... Všimla som si ruku obete vytŕčajúcu spod bielej plachty. Medzi prstami mala tmavé fľaky a ničím nepripomínala Kamilinu ruku. To nie je ona. Kamarátka nosila prstene. Viac prsteňov na každej ruke a náramok od rodičov. A v poslednom čase aj drahé hodinky od milenca. Tieto ruky nie sú jej. Patológ skúmal akési papiere. Odtrhol od nich zrak, premeral si ma s neutrálnym výrazom na tvári a odstúpil. ,Pripravená?’ opýtal sa ma tónom, ktorým by som si pýtala v novinovom stánku žuvačky. Pripravená? Ako sa má človek pripraviť na smrť blízkej osoby?“

Zvyčajne autorka servíruje napätie a tajomstvá postáv pomaly, aby stupňovala v čitateľovi zvedavosť. V knihe Za dverami mojich snov však vsadila na inú kartu. Eva chce bez pomoci polície zistiť, čo sa jej kamarátke stalo a kto je jej vrahom. Odhalí však staré hriechy ľudí, ktorí sú jej blízki. Jedno prekvapenie strieda ďalšie. Nasleduje jedno odhalenie za druhým. Až som mala pocit, že autorka silene chcela príbeh okoreniť. Až ho presolila.

Odhalí staré hriechy tých, ktorí sú jej blízki.

Rýchly koniec

Bola som veľmi zvedavá, kto je Kamiliným vrahom. Tipovala som, kto to asi bude, no nikdy by mi nenapadlo, že vrahom bude... Vlastne, možno to budete tušiť aj vy. Ak nie, dozviete sa to z niekoľkých strohých a rýchlych udalostí. Odhalenie vraha bolo nečakané. Nemôžem však povedať, že som bola spokojná so spôsobom jeho odhalenia. Autorka akoby nevládala vymyslieť uveriteľný koniec, preto to ukončila šmahom ruky. Doslova z vety na vetu. Mrzelo ma to, pretože ma takýto záver obral o nadšenie z prezradenia vrahovej identity. Za dverami mojich snov sa mi aj napriek tomu ale páčila. I keď v porovnaní s Rimovej predošlými knihami by som ju nezaradila medzi najlepšie.

• Meno autora: Andrea Rimová
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 240