streda, 31 júl 2013 20:41

Jamy

Ako môže hĺbenie jám zoceliť charakter človeka? Stanleymu to tiež nešlo do hlavy. Nechápal, prečo musí denne stáť niekoľko hodín na horúcom slnku. Potom však začal tušiť, že v Tábore pri Zelenom jazere ide o viac ako len o nápravu dospievajúcich osobností.

Na Stanleyho rodinu je už dlhé roky uvalená kliatba. Jeho praprastarý otec ukradol čarodejnici prasa a odvtedy sa jeho potomkovia vyskytujú v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. Stanleymu tak prišijú krádež tenisiek známeho športovca a neprávom sa dostáva do nápravnovýchovného zariadenia pri Zelenom jazere.

„V Tábore pri Zelenom jazere nie je veru nijaké jazero. Kedysi tu však bývalo – obrovitánske, najrozľahlejšie v Texase. No odvtedy už prešlo vyše sto rokov. Teraz sa na jeho mieste nachádza suchá pustatina. Voľakedy bolo pri Zelenom jazere aj mestečko. Ale vyprahlo spolu s jazerom a ľudia, ktorí v ňom žili, vymreli.“

Necítili ste sa tak trochu ako pri čítaní rozprávky? Začiatok v štýle kde bolo, tam bolo, mi nahnal do mysle nemálo pochybností. Už na obálke knihy som sa dozvedela, že je určená mladistvým, no niečo ma nútilo siahnuť po nej a dôjsť až k poslednej strane. Čím viac som sa knihou prepracovávala, tým viac som sa utvrdzovala v tom, že som urobila dobre. Čakal na mňa dramatický, napínavý príbeh s nádychom mágie, ktorý sa čítal rýchlo a ľahko a ktorý nesklame ani dospelého čitateľa.

Stanley prichádza do Tábora a spoznáva jeho prostredie, obyvateľov a drsné podmienky. Musí sa pasovať s horúcim slnkom, neustálym smädom, nebezpečnými zvieratami, zvláštnymi ľuďmi a pritom nazbierať dosť síl na to, aby dokázal raz za deň vykopať jednu jamu. Onedlho zisťuje, že ju nekope len preto, aby si napravil charakter. Správkyňa Tábora vo vyschnutej zemi niečo neúnavne hľadá.

„Tvojou povinnosťou bude vykopať každý deň, vrátane sobôt i nedieľ, jednu jamu. Musí byť pol druha metra hlboká a pol druha metra široká všetkými smermi. Na meranie ti poslúži rýľ. Raňajky sa podávajú o pol piatej ráno.“ Stanley sa musel zatváriť prekvapene, lebo pán Sir sa pustil do vysvetľovania, že pracovať začínajú skoro, aby sa vyhli najväčšiemu úpeku.“

Po čase sa v knihe začínajú striedať dve dejové línie – súčasnosť a minulosť. Čitateľ sa tak dozvedá presný dôvod, prečo bola na Stanleyho rodinu uvalená kliatba a taktiež spoznáva dávnych obyvateľov mestečka pri Zelenom jazere. Nejde tu o dve úplne separované obdobia. Dôsledky činov dávno mŕtvej Katherine Barlowovej či pouličného predavača cibule Sama siahajú až do prítomnosti.

Nakoniec sa z toho, že kniha bolo pôvodne napísaná pre mladších čitateľov, vykľuli samé pozitíva. Autor sa vyhol nudným opisom, ktoré by mladých mohli odradiť, a tým dej získal tú správnu šťavu a dynamickosť. Namiesto rozťahaných pasáží ma čakalo množstvo nepredvídateľných prekvapení, ktoré príbeh pomaly rozmotávali, až som sa dostala ku koncu, ktorý šokoval, potešil a ešte viac umocnil dobrý dojem z čítania. Aj vy pochopíte, prečo autor dostal za Jamy až deväť literárnych ocenení.

• Meno autora: Louis Sachar
  • Počet strán: 213
  • Dátum vydania: utorok, 01 január 2002