nedeľa, 31 júl 2016 20:41

Hovor!

Melinda prišla cez letné prázdniny o všetkých kamarátov. Po traumatickom zážitku na letnej párty zavolá políciu a všetci ju kvôli tomu považujú za čudnú. Odmieta o incidente hovoriť, a tak sa ocitá zakliesnená sama vo svojom vnútri. Podarí sa jej opäť nájsť stratenú odvahu?

Literatúry pre mládež je v dnešnej dobe neúrekom. O stredoškolských láskach, o babských problémoch, o upíroch, o stredoškolských upírých láskach, o tom, ako sa stal z outsidera hrdina, atď. Problémovej literatúry je oproti tomu pomenej. Román Hovor! sa stal hlasom všetkých, ktorým takáto knižka na trhu chýbala. Otvára cestu k problémom, o ktorých sa každý bojí hovoriť.

Prostredníctvom Melindy nám autorka otvára svet strednej školy, kde si ľudia často nevšímajú problémy druhých.

„Keď prejdem cez parkovisko, z pekárne vyjde TO. Andy Evans s malinovou šiškou v jednej ruke a šálkou kávy v druhej. Zastanem priamo na zamrznutej mláke. Možno si ma nevšimne, ak sa ani nepohnem. Presne tak sa bránia králiky – len čo zacítia predátora, okamžite stuhnú.”

Laurie Halsová Andersonová je americká spisovateľka, ktorá píše hlavne romány pre deti a mládež. Začínala ako reportérka na voľnej nohe. Za svoj román Hovor! získala prestížnu cenu a v roku 2004 sa dočkal aj sfilmovania. Okrem literatúry pre mladšie ročníky napísala aj viacero fiktívnych historických románov.

Melinda Sordinová nezačala svoj prvý deň na strednej škole najšťastnejšie. Všetci kamaráti a spolužiaci na ňu len zazerajú alebo si ju nevšímajú. Na večierok zavolala políciu a nikto nechápe prečo. Keďže nikomu nepovedala dôvod a po traumatickom zážitku sa čoraz viac uzatvára sama do seba, nikoho už viac nezaujíma. Jej jediná kamarátka je Heather, ktorá sa práve prisťahovala, ale jej priority sú úplne iné ako Melindine. Heather chce iba zapadnúť do nejakej stredoškolskej skupinky, ktoré sú pre americké školy typické.

Melinda sa čoraz viac uzatvára, chodí za školu a takmer vôbec nerozpráva.

Melinda chce, aby jej dali všetci pokoj a nevšímali si ju. Samozrejme, že by sa rada vrátila do doby, kedy mala svoje štyri najlepšie kamarátky a bola úplne normálna. To sa však už nedá vrátiť. Učitelia v škole sa k nej nesprávajú najlepšie. Prospech má stále horší a nepomáha ani dohováranie rodičov a učiteľov, ktorí na ňu čoraz viac tlačia, aby povedala, aký má problém.

Jediný zmysel jej dávajú hodiny výtvarnej výchovy, kde sa nekonvenčný učiteľ snaží, aby sa jeho žiaci vyjadrili pomocou umenia, čo nevedomky pomáha Melinde liečiť psychické problémy.

„Viem, čo jej behá po rozume. Má na výber - buď ostane so mnou a všetci ju budú považovať za čudáčku, čo sa možno jedného dňa rozhodne všetkých postrieľať, alebo sa pridá k Martám - majú dobré známky, pomáhajú ostatným a vedia perfektne lyžovať.”

Kniha je písaná vo forme denníkových zápiskov, ktoré opisujú Melindine myšlienky. Autorka tak mohla lepšie zachytiť jej traumu, jej myslenie, vnímanie okolitého sveta a hlavne poukázať na nezáujem okolia o jej osobu. Kapitolky majú veľmi zaujímavé názvy ako napr. Opakom inšpirácie je…expirácia? alebo Žiaci lomené zmätok rovná sa algebra. Melinda aj napriek svojej traume dokáže svojimi opismi zabaviť čitateľa, aj keď vidíme a cítime jej vnútornú bolesť, nedáva ju až tak najavo, lebo na nepríjemné spomienky nechce myslieť. Pomaly sa ale začína otvárať sama pred sebou a vtedy cítime, že aj v realite sa pohýna dopredu.

Autorka v knihe Hovor! využila skúsenosti, ktoré má s rodičmi pri výchove hanblivých detí. Veľmi zaujímavým spôsobom odhaľuje praktiky spoločnosti pri jednaní s problémovými ďeťmi. Ich nevšímavosť, až zlý postoj je častým problémom. Melinda sa nemôže pri svojich problémoch oprieť o svojich rodičov, ktorí prežívajú svoje vlastné osobné krízy. Učitelia ju tak isto bojkotujú, nehovoriac o jej rovesníkoch, ktorí ju kvôli jednému chybnému kroku úplne vylúčili z kolektívu.

Román chytí za srdce všetkých, ktorí prešli podobnými problémami a nemali silu zveriť sa ostatným.

Román ma oslovil, pretože nejde o príbeh s typickou zápletkou, ktoré mladí tak zbožňujú. Aj keď nie je nič zlé na tom, čítať o zidealizovaných hrdinských životoch niekdajších outsiderov, je dobré striedať fantasy literatúru s niečim viac realistickým. Hovor! opisuje traumatické udalosti, ktoré zažili mnohí mladí ľudia.

Namiesto fiktívneho príbehu autorka predkladá myšlienky dievčaťa, s ktorými sa človek ľahko stotoží a rozmýšľa, či by bol rovnako statočný ako hlavná hrdinka. Je teda dôležité produkovať aj knižky, ktoré ľuďom pomáhajú vyrovnať sa s realitou nielen prostredníctvom ponorenia sa do ideálneho sveta, ale aj skrz knihy, ktoré ukazujú realitu takou akou je.

Ak máte radi klasické romány pre mládež, ale prečítali by ste si radšej niečo komplikovanejšie a realistickejšie, určite siahnite po románe Hovor!. Dostanete sa do sveta obyčajného dievčaťa, ktoré zažíva krušné chvíle na typickej strednej škole. Je však odhodlaná nepoddať sa a prežiť školský rok, ako najlepšie vie. Jej život je inšpiráciou pre všetkých, ktorí sa snažia prekonať ťažké životné situácie.

• Meno autora: Laurie Halsová Andersonová
  • Knihu vydalo: YOLI
  • Počet strán: 248