nedeľa, 28 júl 2013 11:53

Kámasútra našich klamstiev

Každý z nás už okúsil sladkosť, ale aj trpkosť života. Zo snov si skladáme život, aký by sme chceli prežiť, a snažíme sa k nemu čo najviac priblížiť. Založíme si rodinu, budujeme kariéru, cestujeme, nezáleží v akom poradí. Čo by ste ale urobili, keby ste zistili, že to, ako ste prežili svoje manželstvo, je iba fraška? Svoj životný príbeh rozpovie Sabina, ktorá to svoje prežila v klamstve a pretvárke.

Príbeh sa začína v nemocničnej izbe, kde Sabina pol roka leží v kóme. Keď sa preberie, čaká na ňu nový život, ktorý si však musí vybojovať. Sabina sa po druhej šanci na život snaží vrátiť do starých koľají a žiť, akoby sa nič nestalo. Ako keby ju nikto neprepadol, neznásilnil a nepokúsil sa zabiť. Ale dá sa to? Jedinú službu jej robí pamäť, ktorá jej odmieta vyzradiť, čo sa stalo dva dni pred nehodou. Možno je to takto lepšie. V noci ju však budia sny, ktoré sú príliš reálne na to, aby si to dokázala iba vymyslieť. Zdôverí sa preto svojej najlepšej priateľke a spolu pátrajú, čo presne sa v tie osudné dni stalo. Útržkovité spomienky si skladá ako puzzle, aby zistila, kto skutočne je a kto sú jej blízki. A že doterajší život s Arturom vôbec nebol taký, aký sa zdal...

V noci ju však budia sny, ktoré sú príliš reálne na to, aby si to dokázala iba vymyslieť.

„Toto nie je môj život, ale príbeh niekoho iného. Sedíme v aute a ideme sa pozrieť na miesto, kde som takmer zomrela. Čo si od toho sľubujem? Že odhalím pravdu? A čo potom? Budem spokojná? Budem stará dobrá Sabina?“

Odhaľuje tajomstvá jedného manželstva, ktoré mali navždy ostať utajené pred celým svetom. Nikto sa ich nemal dozvedieť, hlavne nie ona.

Kámasútra našich klamstiev odhaľuje tajomstvá jedného manželstva, ktoré mali navždy ostať utajené pred celým svetom. Nikto sa ich nemal dozvedieť, hlavne nie ona. Čo také môže skrývať Artur, aby bol ochotný pre ich zachovanie urobiť takmer všetko? Príbeh je založený na skutočných udalostiach, aj preto vo vás vyvolá pocit, ako by ste boli Sabininou najlepšou priateľkou práve vy. Spolu s ňou odhaľujeme minútu po minúte pred nehodou. Prežívame beznádej, sklamanie, prekvapenie, ale aj radosť zo skutočného priateľstva a priam z riadkov cítime jej túžbu odhaliť odvrátenú tvár svojho manželstva.

Na knihu som si brúsila zuby nejaký ten mesiac. Bola som veľmi zvedavá, čím ma autorka, rodáčka z Humenného, prekvapí, a či vôbec. Nesklamala, práve naopak, viac ako prekvapila. Román postupne prešiel do príbehu s kriminálnou zápletkou, čo deju pridalo na dynamike. Ten vás doslova zhltne a vy budete netrpezlivo otáčať ďalšiu a ďalšiu stranu, len aby ste sa konečne dozvedeli, čo, kto, kde, ale hlavne prečo?

Tu nejde o to chytiť toho, kto ublížil, ale nájsť dôvod, prečo to urobil a vyriešiť už aj tak dosť zamotanú situáciu.

„Prelievala som slzy pre to, čo mi spravil, pre to, kým bol, pre to, kým som si myslela, že je a kým nikdy nebude. Pre Dávida, ktorému pravda zlomí srde. A pre seba. Lebo som bola hlupaňa.“

Musím sa priznať, že som knihu prečítala na „jednu šupu,“ čo sa naozaj nestáva často, aby ma príbeh natoľko opantal. Je rozdiel, ak v knihe chytáte vraha, keď viete, kto ním je. Tu nejde o to chytiť toho, kto ublížil, ale nájsť dôvod, prečo to urobil a vyriešiť už aj tak dosť zamotanú situáciu. Samozrejme som bola zvedavá, ako Sabina prekérnu situáciu vyrieši tak, aby následky pociťovalo čo najmenej ľudí v jej blízkom okolí.

„Zázraky sa diali všade naokolo. Len ľudia boli slepí. Zabúdali na pocity, zabúdali dennodenne bojovať o vlastné šťastie. Pracovať na vzťahoch, lebo jednoduchšie bolo odísť.“

• Meno autora: Andrea Rimová
  • Knihu vydalo: Motýľ