štvrtok, 30 jún 2016 18:35

Na sútoku

Miestu, kde sa stretávajú najmenej dva vodné toky, hovoríme sútok. Kedysi boli tieto miesta nesmierne dôležité, práve v ich blízkosti vznikali obce a neskôr mestá. Rovnako dôležitý je však priestor, v ktorom sa pretínajú ľudské životy.

Tretiačka Anička sa stará o seba a svojho otca. Bezmenná žena sa stará o seba a svojho syna. Zdá sa, že bez ohľadu na vek, je zástupkyňa ženského pohlavia v rodine vždy tou starajúcou sa, aj keby to v prípade otca a dcéry malo byť presne naopak. Dve neúplné rodiny odhaľujú svoj príbeh a my čakáme, kedy sa potôčiky ich životov spoja v jednu rieku. Ako sa asi nazýva miesto, v ktorom sa vodné toky nepretnú?

Ako sa asi nazýva miesto, v ktorom sa vodné toky nepretnú?

Monika Kompaníková napísala krásnu knižku s krásnym názvom Na sútoku. Oslovuje ňou čosi hlboké v nás, čosi dobre ukryté vnútri, o čom možno ani netušíme, že to máme. Možno práve to je duša, neuchopiteľná, nehmatateľná. Celkom jednoduchý realistický príbeh nie je ľahký, nie je zvonivý a usmievavý. Avšak autorka ním dokázala pomenovať a vytiahnuť na svetlo ľudské vnútro. Také krehké a opatrné, nesmelo vykúkajúce spoza dlaní.

„Anička opatrne cúvne až na okraj schodov a ešte chvíľu nerozhodne stojí a pozerá na dvere. Nič zlé sa nemôže stať, vraví si v duchu. Tato sa vyspí a všetko bude v poriadku. Potom pôjdu spolu do školy. No teraz ho treba v izbe zamknúť.“

Aj tie najbezvýznamnejšie udalosti vie vykresliť tak plasticky, až človeku pri nich stíska srdce

Tretiačka Anička, ktorá ostala sama s otcom, aj keď sa nikdy nedozvieme prečo, sa na svoj osud nesťažuje. Možno to toto dievčatko ešte ani nevie, je však zmierená s tým, že žijú tak, ako to dokážu. Otec nie je zlý, je však uzavretý do seba a tá drobná bytosť, ktorá ho potrebuje, sa chtiac-nechtiac musí dokázať postarať sama o seba. Čitateľa si Anička okamžite získa a otáčaním stránok vyvstáva pred ním otázka, či je minulá Anička súčasnou ženou, starajúcou sa o otca.

Lebo o tom je druhý potôčik. O povinnostiach ženy, ktorá sa celý život o niekoho stará. Vždy je niekto dôležitejší, ako je ona. Raz syn, inokedy otec. Kedy však už príde rad aj na ňu? Žene sa pri nemohúcom otcovi znovu vynárajú pred očami spoločne prežité chvíle, pri ktorých mnohokrát vníma krivdu zažitého. Vracia sa jej pocit nemilovanosti, akejsi priesvitnosti, keď nebola dostatočne viditeľná práve pre neho, pre svojho otca.

„Uvedomujem si, že sama v sebe živím neopodstatnený hnev, hnev vyvolaný dávnou spomienkou a uvedomujem si, že práve ten hnev mi dnes dodá odvahu, ktorú potrebujem na to, aby som vôbec bola schopná otvoriť dvere nemocničnej izby. Som vďaka hnevu trúfalá a odhodlaná, no v skutočnosti som zbabelá a neúprimná voči sebe samej.“

Objavujú sa otázky smrteľnosti, bezmocnosti, odkázanosti na iných...

Svet sa pre nás odhaľuje prostredníctvom vnímania jednej matky a jednej dcéry. Pre dve ženské bytosti sú práve tieto roly určujúce, sú v ich živote najvýznamnejšie. Spolu s nimi sa objavujú otázky smrteľnosti, bezmocnosti, odkázanosti na iných.

Monika Kompaníková ponúka svojim čitateľkám, lebo najmä tie knižka Na sútoku osloví, malé drámy každodenného života. Sú to jej vlastné veľmi dobré životné postrehy, je vnímavou pozorovateľkou okolitého diania, dbá aj na tie najmenšie detaily. A aj tie naoko najbezvýznamnejšie udalosti vie vykresliť tak plasticky a živo, až človeku pri nich stíska srdce. Kompaníkovej chápanie vnútorných svetov hlavných hrdiniek je také hlboké, až sa človeku zdá, že píše sama o sebe. Krásnou poetikou vás vtiahne do svojich vĺn, vy sa budete ponárať pod vodu a rozmýšľať, čo z vypovedaného je skutočné... Rozsahom neveľká knižka má akúsi čarovnú moc, človeku sa ju ani po prečítaní nechce pustiť z ruky, hľadá to, čo je „za tým“. Práve preto dielo odporúčam snívajúcim (predovšetkým) ženám, ktoré uvažujú o zmysle svojho bytia.

• Meno autora: Monika Kompaníková
  • Knihu vydalo: Artforum
  • Počet strán: 152