streda, 01 jún 2016 18:52

Dominus

Manipulácia dokáže tak silno ovplyvniť masy, že aj tí najodolnejší začnú spievať naučenú pieseň. Treba na to poriadne zbrane. A keďže život je občas poriadne ťažký, mnohí snívajú o zázraku. A keď svoj zázrak dostanú, manipulátori ich majú v hrsti.

Kde je však pravda, kde sú triky a kde skutočné zázraky? Jedna vec je to, čo počujete alebo vidíte ďaleko, napríklad v médiách, iná vec je, keď zážitok neuveriteľného charakteru zbadáte na sebe. Ako dlho ste ochotní pochybovať a kde už hovoríte podsunutú formulku? Hranicu medzi zázrakom a smrtiacou konšpiráciou skúsite odhaliť v knihe od britského akademika Toma Foxa, ktorý sa zaujíma o dejiny náboženstiev a cirkví. Preto nikoho neprekvapí, že kniha Dominus (už názov pomerne jasne evokuje, že nepôjde o príbeh o škriatkoch či princeznách) bude z prostredia cirkvi. Konkrétne katolíckej. A úplne najkonkrétnejšie pôjde o Vatikán, sídlo pápeža.

Choroba je preč. Nadšenie, zdesenie a údiv.

Šok hneď z úvodu

Pápež Gregor celebruje omšu. Svojimi zhrbenými pohybmi, ako vždy. Trpí totiž vrodenou chorobou, kvôli ktorej sa vždy akoby „klania“. Okolo sú pozorné oči jeho ochranky, ktorá Svätého Otca oddeľuje od katolíkov. Zrazu k pápežovi úplne pokojne prichádza muž, stráž pokľakne a cudzincovi, ktorý popri nej prejde až k pápežovi, neurobí nič. Neznámy čosi povie a hlava cirkvi sa po prvýkrát vo svojom živote narovná. Choroba je preč. Nadšenie, zdesenie a údiv. Niekoľko videí z omše sa v momente dostane na internet a senzácia je na svete.

„,Mám pre teba úlohu, Trecchio.´ Slová vychádzali Laterzovi z úst, ani čo by sa mu pri tom zdvíhal žalúdok.
,Akú úlohu?´
Laterza sa zamračil. ,Vraj sa čosi zomlelo v Chráme svätého Petra. Údajne nejaký mrzák sa tam postavil na nohy. Od skončenia rannej omše sa o tom klebetí na internete. Určite si o tom počul, však?´“

Tento čudesný zázrak má do miestnych novín priniesť aj redaktor náboženskej rubriky Alexander Trecchio. Nechce to však len suchopárne opísať, preto hľadá ľudí, ktorí by mu mohli povedať aj iný názor ako „bol to Boží zázrak“. Konečne nachádza profesora, ktorý je ochotný prezradiť mu niečo v tomto zmysle. Novinár prichádza do jeho domu a pán profesor už toho veľa nenahovorí. Je zavraždený. Náhoda? Alebo ho niekto potreboval odstrániť, aby nepovedal niečo tajné?

„Nedokázal odtrhnúť oči. Crosslerovo telo ležalo na pohovke. Hrdlo mal prerezané od ucha k uchu a na tvári zhrozený výraz, odteraz už naveky.“

Nadobúda pocit, že polícia vie viac ako ostatní a nechce, aby sa k informáciám dostal aj niekto iný.

Krutosť nad krutosť

Alexander sa spája s bývalou priateľkou, s ktorou sa rozišiel nie úplne najpríjemnejšie a žiada od nej pomoc. Táto policajná sexi baba sa volá Gabriella a dostať sa do cesty svojmu ex veľmi nechce. No keď jej nadriadený stopne vyšetrovanie vraždy profesora, nadobúda pocit, že polícia vie viac ako ostatní a zrejme nechce, aby sa k informáciám dostal aj niekto iný. Vydáva sa teda za Alexandrom a spoločne pátrajú po pravde.

Naozaj vyčerpávajúci exkurz do deja, a to je iba začiatok. Človek sa až čuduje, ako autor mohol toľko udalostí napchať do pomerne nie veľmi rozsiahlej knihy. Udalosti sa riadne komplikujú, hlavným hrdinom ide o život a vám pri čítaní tiež. Dej totiž miestami pripomínal jatky, z čoho mi bolo aj nedobre.

„Len čo Umbertov prst skĺzol zo spúšte, inštinktívne sa pričupil, aby netvoril pohyblivý cieľ pre prípad, že sa druhý muž zmôže na kontru. Lenže odvetná paľba sa neozvala. Muž sa pred Umbertovými očami doslova rozletel na kúsky.
Rozletel.
Bolo to také surreálne, že mu chvíľu trvalo, kým to v mysli spracoval.“

V knihe nahliadnete do fungovania cirkvi, spoznáte spôsob, ako myslí a čo je pre ňu dôležité, no zoznámite sa aj s odporcami, ktorí by najradšej vážnosť a nasledovníkov tohto náboženstva najradšej videli ponížených a kruto potrestaných. Často budete pri čítaní narážať na otázku, kam je ľudská bytosť ochotná zájsť kvôli pomste a čo všetko pokojne obetuje, aby ju dosiahla.

„Rinaldo len jedným uchom vnímal, ako habkajúci mladík zmĺkol. Kardinálove oči sa už venovali hárku a jeho svet sa dal opäť do pohybu. Nad krátkym textom trónil dlhý, verzálami napísaný titulok.
ZMŔTVYCHVSTANIE: ZOSNULÁ DCÉRA FILMOVEJ LEGENDY GIANNIHO ZOLU VSTALA Z MŔTVYCH NIEKOĽKO MINÚT PO TOM, ČO PÁPEŽ V ŽIVOM VYSTÚPENÍ HOVORIL O TOM, ŽE MŔTVI SA PREBUDIA K ŽIVOTU.“

Kam je ľudská bytosť ochotná zájsť kvôli pomste?

Bývalý kňaz a sexi veriaca policajtka

Páčila sa mi aj polarita postáv Alexandra a Gabrielly. Ona je kočka, drsná policajtka, no vnútri horlivá kresťanka, on je zase kňaz, ktorý opustil cirkev kvôli jej nekalým praktikám, ktoré nevedel prehliadať. Alexandrov skepticizmus a Gabriellina neochvejná viera proti sebe celú dobu bojovali a sťahovali čitateľa raz na jednu, raz na druhú stranu.

Kniha vás nudiť nebude, ale pochybovať vás naučí. Autor totiž poriadne skomplikoval aj to, čo sa nedalo. Niežeby ste sa v príbehu stratili, len už nebudete vedieť, čo je manipulácia, čo zázrak a čo klamstvo. A po poslednej stránke mix pocitov pohltí vašu myseľ na niekoľko dní. Kniha je, aj napriek niektorým až príliš divokým pasážam, ktoré už trochu hraničili s nadzemským šťastím alebo absurditou, fajným čítaním, ktoré vám minimálne na pár hodín suverénne zorganizuje čas. Lebo sa od nej nebudete chcieť odtrhnúť, kým nezistíte, či sa niekto len hral na Boha, alebo uzdravenie chorých, či vzkriesenie mŕtvych bol naozaj zázrak.

• Meno autora: Tom Fox
  • Národnosť: britská
  • Počet strán: 400