pondelok, 09 máj 2016 18:19

Všetko osvetlené

Ako dopadne hľadanie predkov amerického spisovateľa s pomocou starého šoféra, ktorý verí, že je slepý, a jeho vnuka, samozvaného kráľa ženských sŕdc? Dlho očakávaná dotlač bláznivej knihy Všetko osvetlené je konečne na svete!

Vydajte sa na šialenú „roadtrip” po Ukrajine spolu s hlavnými hrdinami. Jonathan vystupuje v Ľvove na stanici v snahe vypátrať rodinu, ktorá zachránila jeho deda pred krutosťami druhej svetovej vojny. Ako sprievodcu a pomocníka dostane mladého Alexa, citlivého mladého muža, ktorý sa hrá na „tvrďáka“, jednu uslintanú sučku a starého šoféra v ešte staršom aute. So zažltnutou fotografiou ako jedinou nápovedou spoločne vyrazia na neuveriteľnú cestu. Rýchlo zisťujú, že počas tohto dobrodružstva spoznajú oveľa viac ako len záchrancov Jonathanovho deda. Fakt, že mladý spisovateľ je vegetarián, bude pre nich čoskoro tým najmenším problémom.

Pokojne dám ruku do ohňa za to, že Všetko osvetlené sa nedá porovnať s ničím, čo ste doteraz čítali.

Jonathan Safran Foer sa aj v skutočnom živote vybral pátrať po svojich predkoch na Ukrajinu, a tak môžeme len hádať, do akej miery sú príhody v knihe inšpirované tými skutočnými.  V každej druhej kapitole naopak nepocestujeme po rozbitých ukrajinských cestách, ale v čase, do dôb spred druhej svetovej vojny. Malá Brod je výnimočné dieťa. Jej výnimočnosť akoby predurčil už spôsob, akým prišla na svet. Koľko ľudí  môže povedať, že sa narodilo dvakrát? Brod vyrastá v nevedomosti o svojom pôvode a starý Jankel z nej vychová mladú a sčítanú slečnu. Brod čoskoro volajú k zložitým prípadom a radiť sa s ňou chodí aj samotný Rebe. Dievčina oplýva nielen nesmiernou múdrosťou, ale aj krásou, a tak niet divu, že muži jej nedajú pokoj už odmalička. Ako príbeh krásnej a rozhľadenej Brod súvisí s americkým spisovateľom Jonathanom? Prekvapivá odpoveď vás čaká v knihe!

„Oplácali si tú veľkú a spásnu lož – že naša láska k niečomu je väčšia než naša láska k našej láske k niečomu – a ochotne hrali úlohy, ktoré si sami napísali, ochotne vymýšľali a verili výmyslom potrebným pre život.“

Autorov jazyk je výnimočný a zážitok z knihy je neopakovateľný.

Ako som už spomenula, kniha sa prepletá v dvoch dejových líniách, minulosť sa tu strieda s prítomnosťou, no to nie je všetko. Ako bonus ponúka autor množstvo príbehov v príbehoch, malé historky či poviedky priamo vnútri v knihe, ako aj úryvky z modlitebnéhotextu.

Príbeh je čiastočne vyrozprávaný formou listov, ktoré píše Alex Jonathanovi do Ameriky, kde spomína na ich spoločné zážitky. Ten na oplátku opravuje jeho angličtinu, keďže Alex netúži po ničom inom, len sa odsťahovať za veľkú mláku a zarobiť veľa peňazí. Klobúk dole prekladateľovi Ottovi Havrilovi, ktorý zachoval komolenie slov niekoho, kto nerozpráva svojím rodným jazykom. Dal tak vzniknúť mnohým vtipným situáciám a do istej miery len podtrhol atmosféru Ukrajiny.

„Vy spoznáte Američana v Ukrajine v mihu oka. Ja takmer pustil do gatí lebo on bol Američan a ja túžil ukázať jemu že ja taktiež môžem byť Američan.“

Minulosť je poskladaná z autorovej fantázie a úryvkov faktov. Napriek tomu, že celé rozprávanie má humorný charakter, Foer si pomaly buduje obraz ako autor, ktorý využíva lyrické obrazy na podtrhnutie irónie či sarkazmu, často tak budujúc v čitateľovi melanchóliu. Poetika na nečakaných miestach zvýrazňuje jedinečnosť autorovho štýlu a vďaka prepojeniu všetkých týchto znakov si nikdy nie ste istý, či si z vás Foer celú dobu robí srandu, alebo len jednoducho rád používa netradičné obrazy.

„Niežeby sa hanbil alebo si myslel, že robí dačo zlé, lebo vedel, že to, čo robí, je správne, dobré, lepšie, než čo kedy koho videl robiť, a vedel, že robiť to, čo je správne, neraz znamená cítiť sa zle, takže ak človek zistí, že sa cíti zle, pravdepodobne robí to, čo je správne.“

nikdy si nie ste istý, či si z vás Foer celú dobu robí srandu, alebo len jednoducho rád používa netradičné obrazy

Pokojne dám ruku do ohňa za to, že Všetko osvetlené sa nedá porovnať s ničím, čo ste doteraz čítali. To, či na vás kniha zapôsobí v dobrom alebo v zlom, je len na vás. Foer je určite jeden z najnetradičnejších autorov, s akými som sa kedy stretla, a rozhodne nie je podľa chuti každého. V Amerike je dokonca v niekoľkých štátoch zakázaný pre vulgárnosť. No nemusíte sa obávať, ako človek, ktorý radšej nájde inú formu vyjadrenia, ako by mal použiť nadávku, môžem povedať, že tých vulgarizmov je v knihe naozaj len pár. Absurdita ponúkaných obrazov, jeho humor a poetickosť to všetko určite prekryjú. Autorov jazyk je výnimočný a zážitok z knihy je neopakovateľný. Príbeh vyrozprávaný na stránkach je oveľa viac, ako len hľadaním predkov, či poukázaním na krutosť ľudí, ktorá vychádza z kultúrnych a náboženských rozdielov.

Jonathan Safran Foer je mladý americký autor, napriek malému množstvu vydaných kníh strhol pozornosť verejnosti na svoje dielo. Knihy Všetko osvetlené a Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko sa okamžite pretavili do úspešných filmov s hviezdnym obsadením. Elijah Wood má hlavnú úlohu vo filmovom spracovaní Všetko je osvetlené a Tom Hanks a Sandra Bullock zasa vdýchli život postávam z Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko.

Malá pozitívna správa na záver: po niekoľkých rokoch mlčania presnejšie jedenástich  Foer nedávno oznámil, že čoskoro vyjde jeho nová kniha, a to už tento september (2016). Neviem ako vy, ale ja osobne sa rozhodne nemôžem dočkať!

• Meno autora: Jonathan Safran Foer
  • Počet strán: 280
Čítané 763 krát