piatok, 22 apríl 2016 17:44

Dám ti aj slnko

Matka im vždy vravela, aby pretvorili svet. Avšak najprv sa v ňom musia zorientovať. Umenie ich usmerňuje, aj keď je ich mama už navždy preč. Dvojčatá Noe a Jude sa vyrovnávajú s vlastnou osobnosťou, bolestivo dospievajú, zrejú. Príbeh od autorky podobného rázu ako John Green osloví aj čitateľov hornej vekovej hranice zo skupiny „mladí dospelí“.

Noe a Jude sú dvojčatá, spája ich silné puto. Dostávajú sa však do ťažkého obdobia dospievania a spoznávania samých seba. Množia sa tajomstvá a nepríjemné otázniky, ktoré nútia hlavných hrdinoch spochybňovať nielen ich samotných, ale aj vzťahy so svojimi rodičmi a blízkymi. Kľúčovou udalosťou je smrť ich matky a vina, tíško sa vznášajúca v ovzduší.

Po vreckách nosí ochranné cibule a stal sa z nej ukážkový hypochonder.

Príbeh prežívame v dvoch časových rovinách. Noe sprostredkúva svoj pohľad ako trinásťročný. Nadaný introvert žije obrazmi vo svojej hlave. Nepochopený svojimi rovesníkmi, no obdivovaný svojou mamou. Jude je v tomto období obľúbená a tvrdohlavá voči matke, chlapci sú pre ňu výzva. O tri roky je všetko inak. Jude sa rozpráva s duchmi svojej mŕtvej mamy a babky. Je z nej čudáčka, chlapcov si zakázala. Po vreckách nosí ochranné cibule a stal sa z nej ukážkový hypochonder. Vedú ju len rady z babkinej biblie, ktorá obsahuje ľudové „múdrosti“ (zrkadlo namočené do octu odvráti neželanú pozornosť).

Navštevuje umeleckú školu, na ktorú sa túžil dostať hlavne Noe. Jej hlinené sochy sa však záhadne rozpadávajú, a tak sa spoznáva so sochárom, ktorý jej má pomôcť spraviť najdôležitejšie dielo z kameňa. Noe je v tomto veku obľúbený športovec. Jedinou anomáliou je jeho skákanie z desivej výšky Diablovho zrázu. Jude nad ním bdie, aj keď ich vzťah ochladol a takmer spolu nekomunikujú, čo čitateľovi trhá srdce.

„Neviem, ako je to možné, ale je: Obraz je presne rovnaký a úplne iný zakaždým, keď sa naň pozeráte. Tak je to teraz aj so mnou a s Jude.“

Listy zdobia šmuhy, machule i náhodné ťahy štetcom, akoby ich naozaj v ruke držal Noe.

Dám ti aj slnko obsahuje niekoľko jedinečných prvkov. Umenie nie je len niečo, čomu sa venujú hlavné postavy. Sála doslova z každej stránky, aj vďaka originálnemu grafickému spracovaniu. Listy zdobia šmuhy, machule i náhodné ťahy štetcom, akoby ich naozaj v ruke držal Noe. Dej je nabitý emóciami, na rozdiel od mnohých prvoplánových tragédií sa však autorke Jandy Nelsson podarilo vystavať zaujímavý a premyslený príbeh. Dojímavé pasáže vyznievajú prirodzene, smrť je len jedna z charakteristík príbehu a našťastie sa nestala nástrojom citového vydierania. Životy dvojčiat sú prepletené vďaka spoločným postavám, mnohé však o ich súrodeneckom vzťahu ani netušia. V závere sa tak dočkáte napínavého objasnenia zamotaných vzťahov.

Noe je v príbehu ten, cez ktorého sa dostaneme aj k téme homosexuality. V americkej literatúre sa jej v poslednom období venujú mnohí autori, mnohí čitatelia ju preto vnímajú už ako (trochu otravný) trend. Pokiaľ máte však sami v sebe vyjasnené, že homosexualita je normálna, žiadnymi zásadnými vyhláseniami vás táto kniha obťažovať nebude. Okrem obsahu zaujme kniha aj pútavou grafikou skrývajúcou sa v jej vnútri.

„,Milujem ťa,´ poviem, ale namiesto toho zo mňa vyjde: ,Ahoj.´ ,Aj ja teba, strašne,´ odpovie, ale namiesto toho z neho vyjde: ,Čau.´"

Štipka gýču a idealizmu nesmie chýbať.

V románe nájdete množstvo myšlienok, ktoré stoja za chvíľu zamyslenia. Vydavateľstvo však dielo odporúča čitateľom od pätnástich rokov, teda pre skupinu tzv. young adults. Môže sa tak stať, že mladší čitateľ neporozumie všetkému a neobjaví všetky zákutia príbehu. Výhodou je, že z toho istého dôvodu možno knihu čítať viackrát a objavovať postupne.

Príbeh Noema, topiaceho sa vo farbách vlastných citov, a Jude, hľadajúcej povestnú záchrannú slamku, poskytuje niekoľko vrstiev. Plynú z nich rôznorodé emócie, prinášajúce nevšedný čitateľský zážitok. Smrť matky, dotyky lásky, umenie a spisovateľka Jandy Nelsson, ktorú prirovnávajú k Johnovi Greenovi (pre mňa bola o štipku lepšia), ponúkajú sľubné základy napínavého románu. Štipka gýču a idealizmu nesmie chýbať, v knihe pre mladých ľudí sú však aj trochu namieste.

• Meno autora: Jandy Nelson
  • Počet strán: 352
Čítané 2373 krát