piatok, 08 apríl 2016 12:12

Len to nikomu nepovedz

Obete šikanovania sú všade okolo nás. Vídame ich na ulici, cestujeme s nimi v autobuse, dokonca máme medzi nimi svojich priateľov. Čo však skutočne prežívajú v tých najťažších chvíľach? Miroslava Varáčková je tu s novým príbehom jednej z nich, študentky Evy. S príbehom, na aký sa tak ľahko nezabúda...

Sedemnásťročná Eva sa zoznámila so šikanou na strednej škole. V čase, kedy by si mala užívať všetko, čo mladosť ponúka, sa stane terčom posmechu a narážok, z akých sa človeku búri krv v žilách. Každodenné útoky jej spolužiakov sa stali samozrejmosťou ako fakt, že dnes vyjde slnko. Desí sa každého nového rána. Kým väčšina z nás by odpočítavala minúty do začiatku prestávky, ona tŕpne v zadnej lavici a čaká na príchod ďalšej hodiny, keď bude aspoň na chvíľu pod ochranou učiteľa. Sama proti všetkým. Čo je však pre Evu najdôležitejšie – hlavne o tom nikomu nepovedz. Skúste sa z toho nezblázniť.

sama proti všetkým

„,Ahoj, pripoj sa na net a pozri sa na fb na stránku našej triedy. Mala by si to vidieť.´ Okej, poviem si, zapnem počítač a prihlásim sa na Facebook. Preklikám sa na stránku triedy, začnem rolovať nižšie a vtedy to zbadám. Fotka. Moja fotka. Moja nahá fotka z kúpeľne.“

Akoby toho nebolo dosť, ďalším Eviným krížom je jej rodina. Matka sa vzdala svojej povinnosti byť matkou a ušla do cudziny za lepším životom. Spolu s bratom Ivom žijú sami v rodinnom dome a hoci sa Ivo všemožne snaží zastúpiť oboch rodičov, jeho ochranárske ruky sú natoľko silné, až má Eva pocit, že sa dusí. Je ťažké žiť s niekým, kto kontroluje každý jej nádych. Bratova prehnaná starostlivosť ju privádza do šialenstva. Takisto sa z rozprávania našej hrdinky dozvedáme o zosnulom otcovi, ktorého smrť zanechala v srdciach rodiny hlboké jazvy.

„Ivove správanie zasa nadobudlo choré kontúry. Stále mi volal a esemeskoval, a hoci mi sľuboval voľnosť, more voľnosti, nedoprial mi ani niekoľko hodín bez kontroly. Neraz som mala chuť mobil spláchnuť do záchoda.“

ďalším Eviným krížom je jej rodina

Pri čítaní som si uvedomila, že Eva je celkom normálna baba. Pred nástupom na strednú dokonca patrila k najobľúbenejším dievčatám v triede. Nenosí okuliare ani strojček, netrávi hodiny v kúte knižnice. Jediným útočiskom pred nespravodlivosťou v živote je pre ňu tanec. Kiežby už nikdy nemusela opustiť tanečnú sálu. Stala sa obeťou šikanovania z dôvodov, ktoré mi spočiatku neboli úplne jasné. Až neskôr som sa medzi riadkami zarazila a pomyslela si: Tak takto to naozaj je. Dokáže sa svojim spolužiakom postaviť, má v sebe dávku nebojácnosti a pozná svoju hodnotu. Problém je, že každý úder sa jej vráti dvojnásobne. A potom, čím viac úderov ju zasiahne, tým viac sa uzatvára pred svetom.

„Hoci chcem priateľov a spriaznenú dušu, podvedome ľudí od seba odháňam a udržiavam si odstup. Uvedomila som si, ako som sa od sveta izolovala, že za bariéru, ktorá medzi mnou a okolitým svetom vyrástla, môžem vlastne i ja sama. Netuším, či sa sama so sebou dokážem vyrovnať.“

Nuž a niekde medzi tým všetkým si svoje miesto vybojuje prvá láska. Volá sa Timo, je synom majiteľa tanečného klubu a často Evu špehuje pri tanci. Postupom času Eva prichádza na to, že hoci je pre ňu život z veľkej časti totálne utrpenie, rovnako ako berie, tak aj dáva. Takisto sa prvýkrát pristihne pri myšlienke, že podeliť sa so svojou bolesťou s iným je oslobodzujúce. V prípade šikanovaného dievčaťa však omnoho ťažšie, než si dokážeme predstaviť.

hoci je život utrpenie, rovnako ako berie, tak aj dáva

Ak poznáte Miroslavu Varáčkovú, potom vás chúlostivá téma ako šikanovanie neprekvapí. Autorka totiž nemá strach hovoriť o veciach, pred ktorými podvedome zatvárame oči alebo skrátka „neriešime“. Vďaka svojmu nepopierateľnému talentu a schopnostiam narábať so slovami dostane aj tých najmenej zainteresovaných čitateľov. Odvážne sa púšťa do písania tabuizovanej témy a celý dej pôsobí až priveľmi reálne. Zrejme preto, že tento príbeh je až bolestivo skutočný. Zamyslime sa teda, či sa v našom okolí nenachádza niekto, kto bojuje so svojimi démonmi. Možno ďalšia Eva. Ktokoľvek.

Len to nikomu nepovedz je ťažká kniha. Ani náhodou ju nemožno považovať za oddychovku, hoci čítanie plynie rýchlo a hlavná postava stále ani len nezmaturovala. Do poslednej strany som Eve držala palce. Rovnako ich držím všetkým, ktorí sa v tomto diele našli. Po jeho prečítaní mi v hlave rezonovalo množstvo myšlienok. Jednou z najdôležitejších bolo: nemlčme.

• Meno autora: Miroslava Varáčková
  • Počet strán: 240
  • Dátum vydania: streda, 25 november 2015