utorok, 15 marec 2016 15:52

Dánska dívka

Keď sa Greta opýtala svojho manžela, či by jej nestál modelom, netušila, aký kolobeh udalostí tým rozpúta. V Einarovi sa prebudili dávno potlačované pocity a jeho premena na Lily bola prelomovým okamihom nielen vo vede a v medicíne, ale dala nádej aj mnohým ďalším s podobným osudom.

Aké to je byť uväznený v tele niekoho iného? Príbeh ženy v mužskom tele rozpráva Dánska dívka. O Einarovi Weinerovi a jeho manželke Grete ste pravdepodobne nikdy nepočuli. Jeho obrazy sa v našich zemepisných šírkach nevystavujú a meno manželov Weinerových bolo až donedávna zapadnuté prachom. No potom prišiel veľký hollywoodsky film a o Einarovi sa zrazu písalo všade. Ako väčšine hollywoodskych trhákov, aj tomuto predchádzala knižná verzia, inšpirovaná skutočným príbehom.

„,Potřebuji dvě nohy, abych mohla dokončit její portrét. Jinak ho vůbec nedodělám. Napadlo mě, že by se na to docela hodily ty tvé.´“

Okrem mužských pohlavných orgánov, má krehký muž aj čiastočne rozvinuté vaječníky.

Einar a Greta žijú v Dánsku v búrlivých povojnových rokoch. Napriek rýchlym zmenám v spoločnosti, vedú viac menej pokojný život plný vône terpentínu. Obaja pracujú ako maliari, Einar, bohužiaľ, úspešnejšie ako jeho manželka. Napriek tomu je to Greta, ktorá udržiava ich rodinný rozpočet, vďaka peniazom od rodičov. Greta sa snaží tvrdohlavo preraziť v umeleckom svete, ale kritikov a majiteľov galérií viac zaujíma Einar, čo ju však neodradí od snahy niečo dokázať. Zlom v jej kariére nastane, keď sa objaví Lily.

„Einar se v tvorbě od své ženy lišil. Maloval krajinu a moře. Malé obdélniky osvětlené ostrým červnovým nebo naopak mdlým lednovým sluncem. Greta malovala portréty, častokrát v životní velikosti.“

Najdôležitejší moment v rozprávaní nenechá na seba dlho čakať a odohrá sa hneď na prvých stránkach knihy. Lily príde najprv neplánovane, len ako záskok za kamarátku. Gretine portréty zrazu ovládne záhadná dievčina a svojou výnimočnosťou očarí všetkých. Po obrazoch je veľký dopyt a o Grete sa konečne začne hovoriť ako o umelkyni a nie ako o manželke Einara. Zrazu je to ona, ktorá je stredobodom pozornosti, a tak napriek tomu, že zo začiatku len s nevôľou pozorovala návštevy Lily, a váhala, keď sa dievča objavilo medzi dverami, teraz ju sama pozýva. Lily časom získava potrebnú sebadôveru a čoskoro vykročí aj do sveta. Stáva sa z nej slobodná žena, ktorá chodí sama do parkov, na promenády a oslňuje mužov. S gráciou sa pohybuje v spoločnosti žien a zažíva prvé romániky.

Nečakajte žiadne pikantnosti, je to príbeh o hľadaní samého seba a o akceptovaní sa takých, akí sme.

David Ebershoff vo svojom diele otvoril dlhoročné tabu. Na transvestitov a transgender ľudí sa spoločnosť stále pozerá skrz prsty, ako na niekoho s nákazlivou chorobou. Bohužiaľ, nie je to ich voľba, je to modifikácia v génoch, ktorú nemajú možnosť nijako ovplyvniť. Dnes sa o týchto prípadoch vie viac. Aké však muselo byť prekvapenie pre ošetrujúceho lekára Einara, keď zistil, že okrem mužských pohlavných orgánov, má tento krehký muž aj čiastočne rozvinuté vaječníky.

„Šla políbit Einara. Na tváři a ve vlasech mu ulpíval Liliin duch, ktorý voněl mátou a mlékem.“

Nečakajte však žiadne pikantnosti, je to príbeh najmä o hľadaní samého seba a o akceptovaní sa takých, akí sme. Kniha vyzýva zažité normy o tom, čo je to láska a ako sa zachovať, ak sa človek, ktorého milujete, zmení.

Príbeh týchto manželov je výnimočný a je viac než dobre, že práve vďaka Lili dostali priestor pre svoj hlas aj druhí ľudia s podobným osudom. Musím však povedať, že knihu by som radila k priemeru, ktorý neurazí, ale ani vás nestrhne svojou originalitou či nekonvenčnosťou. Najlepšie na celej knihe je téma samotná. Jej prevedenie je však trochu sklamaním.

Kniha stojí za pozornosť, už len kvôli svojej viac než aktuálnej téme.

Nevedela som sa vcítiť do postáv, o emóciách, ktoré museli prežívať obaja manželia počas Einarovej premeny, je len malá zmienka. Ich budovanie a rozvíjanie vzťahu mi prišlo ploché, spomenuté len tak náhodou. Od príbehu, zaoberajúceho sa tak komplexnou témou, by som čakala lepšie nahliadnutie do postáv.

Napriek tomu si myslím, že kniha určite stojí za pozornosť, už len kvôli svojej viac než aktuálnej téme. Vďaka nej sa môžu podaktorí presvedčiť, že prípady, kedy sa ľudia narodia v tele opačného pohlavia, nie sú len výstrelkom posledných rokov. Určite poslúži na otvorenie diskusie v spoločnosti a na odstránenie predsudkov. Odporúčala by som ju každému, kto má rád príbehy o láske, krivolaké cestičky osudu a má tiež odvahu zmeniť zažité konvencie.

• Meno autora: David Ebershoff
  • Knihu vydalo: Domino
  • Počet strán: 376