piatok, 28 jún 2013 03:50

Drobec

Vedeli by ste si predstaviť, že by vás niekto pripravil o vaše vlastné dieťa? Už len predstava niečoho takého je plná strachu a úzkosti. Avšak nie nereálna, najmä pre bohaté rodiny, kde je pikantnou vidinou štedré výkupné. A čo tak začať si reálne uvedomovať, že vaše bezbranné dieťa uniesol obor v ľudskom preoblečení s nie až tak rozvitou schopnosťou logicky uvažovať?

Stephen King opäť raz nesklamal a priniesol ďalší napínavý príbeh, plný utrpenia, ale i nežnej lásky. Spojil bolesť s nádejou, objavením silného citu, ktorý hlavná postava vo svojom živote zažila len zriedkavo, ak vôbec.

Drobec – vlastným menom Clayton Blaisdell bol od detstva odstrkovaný, nie raz si na ňom jeho otec vybil zlosť, a preto mu zostali trvalé následky, ktoré ho sprevádzali jeho životom. Pochodil počas detstva rôzne inštitúcie, často i z nezmyselných dôvodov. Nikto mu nevenoval adekvátnu pozornosť, nesnažil sa ho pochopiť a naučiť ho kráčať životom tou rozumnejšou cestou. Ak sa mu aj pritrafilo šťastie na správnych ľudí, ktorí v ňom videli potenciál i priateľa, vždy to osud zariadil tak, aby o nich prišiel. Skôr či neskôr sa z neho stal samotár, žijúci zo spomienok a rozhovorov s hlasom menom George, ktorý ho naučil zločineckým fintám.

Nikto mu nevenoval adekvátnu pozornosť, nesnažil sa ho pochopiť a naučiť ho kráčať životom tou rozumnejšou cestou.

„Koľkokrát ti mám opakovať, aby si tie sračky nežral v obývačke?“ vyštekol Blaisdell starší na Blaisdella mladšieho, schmatol ho pod krkom a zhodil zo schodov na prízemie. Clay pristál na hlave. Otec zišiel k nemu, zdrapil ho znovu, vytrepal nahor a zhodil ešte raz. Po prvom dopade ostal Clay pri vedomí. Po druhý raz omdlel. Starý Blaisdell opäť zišiel k nemu, zdvihol ho, vyniesol na schody a letmo prezrel. „Zasran jeden,“ zavrčal a zhodil ho zo schodov po tretí raz.“

Bola tuhá zima a Drobec, ktorý svoju prezývku získal paradoxne vzhľadom na svoj vzhľad, sa odhodlal na skutok, ktorý mu mal zmeniť život. Uniesol malé bábätko Joea, ktorý mu zmenil život a naučil ho vidieť lásku v pohľade maličkej bytosti. Zamiloval si malého chlapčeka, ktorý ho tak rád držal drobnou ručičkou okolo jeho obrovského prsta na ruke. Už mu nešlo o výkupné, chcel prežiť svoj život s Joeom a necítiť sa už nikdy sám.

Uniesol malé bábätko Joea, ktorý mu zmenil život a naučil ho vidieť lásku v pohľade maličkej bytosti.

„V Drobcovej mysli sa náhle mihla predstava, že keby teraz Joea zabil a to veľmi, veľmi jemne, išiel by určite rovno do neba, kde by sa stal detským anjelikom. Takže možno mal George pravdu aj v tomto bode. O sebe bol presvedčený, že skončí v pekle ako väčšina ľudí. Svet je špinavý. A čím dlhšie v ňom človek žije, tým ťažšie sa tej špine vyhýba.“

Je len v Drobcových rukách, ako sa mu samému podarí postarať o malé dieťa alebo či polícia zmarí jeho únos hneď na začiatku. Kam až bude schopný zájsť pri boji o svoje šťastie? Dokáže sa pohnúť vpred a prekonať svoju mentálnu zaostalosť, počúvať srdce a nie Georgov odporný hlas vo svojej hlave? Vzoprie sa minulosti a obetuje ju pre lepšiu budúcnosť alebo sa naďalej bude báť žiť po svojom?

Príbeh je plnohodnotný, krásny, napínavý, prekvapujúci a autor vniesol do čítania veľa citov. Popisovanie Drobcovej minulosti sa jednoducho prelínalo s dejom, nezamotala som sa pri odbočkách do jeho spomienok. Stephen King opäť napísal dielo, ktoré sa dá „zhltnúť na posedenie“, od ktorého sa čitateľ nedokáže odtrhnúť.

zhltnúť na posedenie

Dielo Drobec sa líši od klasických hororových príbehov najmä tým, že nie je komplikované a príbeh je reálne napísaný. V popisovaní Drobcovho života nie je nič neuveriteľné, možno taký chlapec žije medzi nami a možno bol ním autor inšpirovaný. Jeho osud je smutný, až mi občas bolo ťažko pri čítaní, prežil veľa utrpenia a to na ňom zanechalo následky i v spôsobe života. Očaril ma hlavne štýl, akým autor popisuje vzťah hlavnej postavy k malému bábätku, aké pocity prežíval pri starostlivosti o neho. King ma vtiahol do prostredia, v ktorom Drobec vyrastal a i ja som sa na chvíľu stala zločincom pri únose dieťaťa.

• Meno autora: Stephen King
  • Počet strán: 253
  • Dátum vydania: utorok, 01 január 2008