štvrtok, 25 február 2016 20:28

Stoner

Príbeh Williama Stonera nie je vzrušujúci a plný dobrodružstva, životných zvratov a škandálov. Dych však berie obyčajným spôsobom, nevšednosťou života a schopnosťou človeka vystierať chrbát a milovať to, čím žije.

Malý William Stoner sa narodil na prelome 19. a 20. storočia do roľníckej rodiny. Je jediným dieťaťom, jeho rodičia nepoznajú nič len prácu a pôdu, vďaka ktorej dokážu prežiť. Stoner od detstva pomáha, stará sa o úrodu a zdá sa, že život má nalinajkovaný. Jeho otec sa však prekvapivo rozhodne, že Willa pošle študovať na poľnohospodársku univerzitu, aby sa naučil, ako čo najefektívnejšie obrábať pôdu a na chvíľu skúsil aj niečo iné. Dá mu do rúk pár našetrených dolárov a pošle ho študovať. Ani William a ani jeho rodičia netušia, že z farmárskeho dieťaťa sa vďaka jednému predmetu a jednému učiteľovi stane univerzitný profesor s láskou k anglickej literatúre.

John Williams svojím románom Stoner vraj rozbúril vody literatúry a ja sa ani nečudujem.

Americký spisovateľ John Williams svojím románom Stoner vraj rozbúril vody literatúry a ja sa ani nečudujem. Dokáže v ňom totiž čitateľa vtiahnuť do deja už od prvých stránok a štýlom písania navodiť tú správnu atmosféru. Stoner je román, ktorý nie je veľmi pekný najmä vďaka tomu, že osud často núti hlavného hrdinu ohýbať chrbát pred záujmami druhých ľudí. Napriek tomu je však príbeh Williama Stonera čistý ako len literárne dielo môže byť. Svojím námetom je pre vášnivých čitateľov atraktívny – veď prerod z jednoduchého chlapca na profesora literatúry s úprimnou vášňou pre knihy a rozvíjanie mladých myslí študentov dáva o sebe tušiť, že čitateľ sa s hlavným hrdinom zžije ľahko a prirodzene.

Autor v Stonerovi predstavil kroniku jedného človeka, ktorý našiel celoživotný zmysel v učení a v krásne písaného slova. Okrem toho však pútavým spôsobom vytvoril postavu, ktorá sa vyvíja a mení počas celého deja, vďaka čomu sa čitateľ nenudí ani pri relatívne pokojnom a na prvý pohľad nezáživnom deji. William Stoner je presne ten typ postavy, ktorý nikomu neprekáža a nelezie na nervy svojou neutíchajúcou pasivitou. V správnych chvíľach sa však vedel zaťať a bojovať za pravdu, ktorej veril.

John Williams zbytočne neplytvá vetami alebo opismi, ktoré aj tak nikoho nezaujímajú.

John Williams dokáže krásne narábať so slovom a zbytočne neplytvá vetami alebo opismi, ktoré aj tak nikoho nezaujímajú. Viac sa zameral na hlavnú postavu, o ktorú sa najviac zaujímal aj vševediaci rozprávač. Ten sa tiež postaral o to, že dej bol komplexný a ja som si nemusela veľmi domýšľať. Okrem primárneho dejového prúdu bol dôležitým aj sociálny rozmer, ktorý opisoval problematiku doby – dve svetové vojny a ich dopad na rôzne typy ľudí – tých, ktorí horlili po boji za vlasť a tých, ktorí trpeli pre vedomie, že vo vojne nikdy niet víťazov. Takým bol aj Archer Sloane, ktorý najviac Williama ovplyvnil a už na začiatku ho utvrdil v tom, že sa uberá tým správnym smerom.

Hlavná postava okrem jednoduchého života a oddanosti práci zažila aj krátke ľúbostné vzplanutia, na svoje si preto prídu aj tí, ktorí takýto rozmer v literatúre vyžadujú. Spokojní však budú aj tí, ktorí majú radi jednoduché, ale za to smutno-krásne príbehy, v ktorých nájdu nedokonalé postavy. Autor totiž vytvoril široké spektrum rôznych ľudí a dotkol sa problematiky rodiny, ktorá spĺňa len ten význam, aby bola. William vo svojej rodine totiž nikdy nenašiel to, čo v nej hľadajú ostatní. Nie však vlastnou vinou. Utiekal sa preto k literatúre, ktorá mu dala zmysel života a poskytla mu útechu v dobách, kedy by to iní zabalili.

Ocenia ho najmä tí, ktorí chcú od knihy niečo viac.

„Najprv bol na knihu veľmi hrdý. Držal ju v rukách, hladil jej jednoduchý prebal a obracal jej stránky. Zdala sa krehká a živá ako dieťa. Znovu si ju prečítal v tlačenej podobe, a bol mierne prekvapený, že nie je ani lepšia, ale ani horšia, ako si myslel. Po istej dobe ho omrzelo dívať sa na ňu. Ale nikdy na ňu ani na svoje autorstvo nedokázal myslieť bez údivu nad vlastnou trúfalosťou a zodpovednosťou, ktoré si na svoje plecia zobral.“

Stránky tohto románu sa otáčajú ľahko a mne sa znova potvrdilo, že nálepka vydavateľstva Artforum na knižnej väzbe je zárukou kvality, ktorá nesklame, ak práve nepotrebujem mainstreamovú literatúru. Verím tomu, že Stoner sa nebude páčiť širokým masám bežných čitateľov, ktorí sa len potrebujú zabaviť cestou vo vlaku či v čakárni u zubára. Ocenia ho najmä tí, ktorí chcú od knihy niečo viac.

• Meno autora: John Williams
  • Knihu vydalo: Artforum
  • Počet strán: 288