utorok, 25 jún 2013 16:14

Venussha: Ťažký týždeň

(8 hlasov)

No dobre, každý z nás už pubertu zažil, práve touto špecifickou chorobou trpí alebo by sa na ňu mal aspoň dobre pripraviť. Pre všetky spomenuté prípady je táto kniha dobrou voľbou.

„Polografický román“ (niektorými časťami deja preplávate na komixových vlnách) z pera slovenského autora je voľným pokračovaním románu Keď sa pes smeje. Pokiaľ ste ho nečítali, nevadí, do deja vás bezpečne uvedie pubertou zmietaná Lucia. Napriek snahám rodičov medzi najdôležitejšie veci jej života patria „stretká“ s kamošmi, láskavé (či láskové?) problémy a divadelný krúžok. Škola ide bokom a povinnosti taktiež, čo sa, samozrejme, usilujú riešiť Luciini rodičia.

„To nemyslíš vážne...“ Len som naňho neprítomne pozrela. „Mala si sa učiť a pozeráš telku? Máš zakázanú telku!“ „To nie je telka. To som si sama stiahla.“ Otec sa divne uškrnie a pomerne rýchlo zosinavie. Je to taká neurčitá farba, pri ktorej neviem, či to len predstiera, alebo je už fakt naštvaný. Otec sa zrazu vrhne pod stôl, vyhodí spoza počítača pár šnúr, schmatne monitor a odchádza. Padnem do vankúšov a hystericky vzlykám.

Napätej atmosfére v rodine nepridáva ani otec, ktorý si nevie nájsť novú prácu. S Luciou je spriaznený asi najviac z celej rodiny. Občas sa cítia ako outsideri, ako jediní nenormálni medzi svojimi blízkymi. Nenapraviteľná zábudlivosť a mierna nesústredenosť im totiž značne komplikuje plnenie každodenných povinností. Ozdobou rodiny je už len starší brat, študujúci na „výške“, ktorý sa doma zjaví len keď sa potrebuje najesť, doplniť peňaženku a okomentovať krízový stav v rodine.

Pochopí Lucia, čo má v živote skutočný význam? Obnoví vzťah s otcom? Budú Lucia s otcom v rodine konečne akceptovaní napriek tomu, že sú obaja roztržití a zvláštni? Získa Lucia lásku svojho idola alebo nájde niekoho lepšieho?

Hlavná postava vo vás bude miestami vzbudzovať túžbu vstúpiť do deja a vážne sa s ňou porozprávať, v tých menej trpezlivých možno túžbu rozdávať výchovné facky. Kniha je písaná rečou teenagerov, čo sa autorovi na jednej strane darí a pôsobí tak sviežo, na druhej strane sa moderný jazyk mení dennodenne, a tak niektoré osvedčené hlášky borcov z Luciinej partie už pôsobia zastarane.

Príbeh zaujme hlavne čitateľov od dvanástich do pätnástich rokov, pretože napriek tomu, že to americkí vedci ešte nedokázali, každý najradšej číta sám o sebe, prípadne o niekom, s kým sa stotožňuje. A stotožniť sa s postavami vo Venusshe, ako to už pri dobrých knihách býva, nie je naozaj žiadny problém. Takisto poteší, že príbeh čerpá zo slovenských reálií, preto nehrozí stretnutie s roztlieskavačkami a dokonca ani s chlapcami menom Justínius. Komixové pasáže nie sú zbytočne štylizované a celá kniha môže zachrániť literárny vkus práve vášho puberťáka.

• Meno autora: Juraj Šebesta, Katarína Slaninková
  • Knihu vydalo: Edition Ryba
  • Počet strán: 208