streda, 10 február 2016 16:05

Bludisko

Nevydarené manželstvo, nechuť zdržiavať sa v priestoroch zvaných domov, štetky, nevera, rozvod či skutočnosť, že kolegovia z práce sú vám bližší ako manželka. Príbeh príliš skutočný na to, aby nemohol byť pravdivý.

Barbora uteká pred svojím životom, aspoň na chvíľu chce byť niekým iným. Na parkovisku stretáva  muža, Romana. Vidí na ňom, že aj on má za sebou ťažký deň. Dajú sa do reči a zisťujú, že obaja chcú iný život, aký naozaj žijú. Sú si navzájom sympatickí. Uzavrú dohodu, že spolu prežijú dva dni – bez zbytočných otázok, informácií o ich životoch, žiadne spoločné plány do budúcna. Dva dni úplnej slobody, užívania si života, nespútanej zábavy a sexu. Prežijú spolu dva dni, na ktoré nevedia zabudnúť. Keďže si nevymenili telefónne čísla a nevedia o sebe absolútne nič, svoje predstavy živia celých päť rokov, kým osud znova neskríži ich cesty.

Dva dni úplnej slobody, užívania si života, nespútanej zábavy a sexu.

V skutočnosti...

...sa Roman volá Libor a je policajt. Má manželku Elenu, s ktorou mu to už od začiatku manželstva neklape (keďže hlavou rodiny nie je on, ale Elenina mama, ktorá s nimi žije v dome) a syna Bohuša, ktorého nadovšetko miluje. Keď po piatich rokoch opäť stretáva Hanu, jeho život začína naberať nový smer a svoju budúcnosť vidí jasnejšia a šťastnejšie. Okolnosti, za ktorých sa ale stretávajú, nie sú lichotivé. V meste nájdu zavraždeného dílera drog Pavla Jamricha a Hana je posledná, s ktorou ho v tú noc v bare videli. Stáva sa tak jednou z podozrivých. Libor však len ťažko dokáže udržať svoje emócie a vášeň na uzde. Po týždni vyšetrovania to už nezvládne a ide ju navštíviť...

„Z posledných síl som sa prevalila na opačnú stranu, a ak som bola zmätená a vystrašená, nasledujúce sekundy ma šokovali a mala som chuť začať kričať. Nezmohla som sa však na jediný zvuk, moje hlasivky zostali ochromené, bez akejkoľvek činnosti. Vedľa mňa ležal človek. Muž. V hrudi mal zapichnutý veľký nôž a jeho obnaženú vrchnú časť tela pokrývala zaschnutá krv. Mal zavreté oči. Došlo mi, že toto nevyzerá dobre. Ani pre neho, ani pre mňa. Srdce v hrudi mi búšilo, akoby som práve zabehla maratón. Zavrela som oči.“

Libor sa snaží s kolegami nájsť vraha a zároveň dúfa, že Hana s vraždou nemá nič spoločné. Užívajú si spoločné chvíle a plánujú si šťastnú budúcnosť. Pre Libora je to šanca začať nový lepší život a pre Hanu osudová láska. Všetko sa ale skomplikuje, keď Libor začne podozrievať Hanu, že pred ním skrýva tajomstvá, o ktorých by mal vedieť.

Hana sa stáva jednou z podozrivých.

Ste si istí?

Ak si myslíte, že Hanu a jej spolubývajúcu Barboru poznáte, príde niečo, čo vám vaše presvedčenie úplne vyvráti alebo vás zmätie. Bludisko si vyskladáte aj vo svojej hlave, pretože postavy Hany a Barbory popletú hlavu. Sú ako dve sestry, odmalička spolu vyrastali, dokonale sa poznajú, dopĺňajú sa a sú si bútľavými vŕbami. Zamotané manželské a partnerské vzťahy prežívate aj s Liborovými kolegami, s napätím čakáte, ako skončí Liborovo manželstvo a ako sa bude vyvíjať vzťah s Hanou.

„,Všetky tvoje milenky, ktorých bolo za posledné roky neúrekom, si zbalil na formu drsného nadržaného policajta. Si k nim bezcharakterný, chladný a niekedy aj odporný, pretože si zistil, že ženy majú rady zlých chlapcov. Aj tu potláčaš svoje ja, lebo v skutočnosti taký nie si.’ ,Tak aký teda som?’ opýtal sa Libor. ,Presne taký, aký si bol s Hanou. Plný energie, chuti do života, lásky a túžby po intímnom, ale aj duchovnom zblížení. Našiel si v nej nielen milenku, ale aj priateľa. Prišla do tvojho života nečakane a nežiadala od teba nič. Len aby si robil, čo ťa baví a žil podľa svojich predstáv. Užíval si si aktivity, ktoré Elena vždy odmietala robiť. So štetkami si sa o to ani nepokúšal, lebo ti za to nestáli. Tvoja Hana bola iná ako všetky ostatné. A prečo? Lebo ťa nechala byť samým sebou. Nechcela ťa meniť ani ovládať. Nepotláčala Libora, ktorý sa v tebe ukrýva,’ dokončila. Zahryzol si do spodnej pery a zvraštil obočie. Eva mala úplnú pravdu.“

Rimovej romány ma ešte nesklamali.

O vzťahoch

Spôsob, akým autorka vyskladala celú zápletku, ale najmä vzťahy medzi postavami, sú inšpirované skutočným životom. Aj keď romány zo slovenského prostredia nevyhľadávam, Rimovej romány ma ešte nesklamali. Vždy v nich totiž nájde spôsob, ako zaujať. Aj táto kniha iba potvrdzuje, že svoje nápady na pútavé čítanie ešte nevyčerpala. V knihe rozvíja niekoľko bočných línií, ktoré súvisia s policajtmi a ich súkromným životom, nie so samotným zločinom.

Je to však príjemné odbočenie, ktoré vás zoznámi s osobnosťou daného policajta, aby ste lepšie porozumeli jeho konaniu a zmýšľaniu. Je to ako malá sonda do jeho hlavy a súkromia. Kapitoly sú často krátke, preto môžete mať pocit, akoby sa vám pred očami odvíjal film. Je to aj dobrý spôsob, ako udržať pozornosť čitateľa a tiež dáva celému príbehu dynamiku. Nemáte tak pocit, že sa nudíte, alebo že je príbeh umelo naťahovaný. Keď budete otáčať posledné strany knihy, bude vás mrzieť, že neviete, ako to celé bude pokračovať. Bludisko či labyrint totiž nemá schodnú iba jednu cestičku, pretože stále si môžete vybrať, či vaše kroky budú smerovať doľava, doprava alebo vpred. Rovnako aj v tejto knihe stále existuje príbeh „po“. Bludisko odporúčam milovníkom príbehov zo skutočného života z pera slovenských autorov, ale aj tým, ktorí neveria v talent mladých slovenských autorov, aby sa sami presvedčili o opaku.

• Meno autora: Andrea Rimová
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 322