streda, 28 október 2015 18:02

Trilógia Storočie

(5 hlasov)

Len málo období v histórii ľudstva bolo takých turbulentných ako dvadsiate storočie. Ešte menej je spisovateľov, ktorí by dokázali vierohodne a pútavo, na osudoch obyčajných ľudí, demonštrovať hlavné historické udalosti tejto doby. Kenovi Follettovi stačili tri pokračovania a 2 552 strán na to, aby nakopal zadok všetkým nudným učiteľom dejepisu.

Trilógia Storočie (Pád titanov, Zima sveta, Prah večnosti) mapuje obdobie dlhé takmer sto rokov. Sledujeme osudy piatich rodín: Williamsovcov, Peškovocov, Dewarovcov, Ulrichovcov a Fitzherbetovcov. Každá z nich stojí v spoločenskom rebríčku na inom stupni, nachádzajú sa v rozdielnych štátoch (ba dokonca kontinentoch), no skôr či neskôr sa ich osudy prepletú, postavenie v spoločnosti sa zmení a oni sa budú musieť vyrovnať so spoločensko-politickými zmenami, ktoré im prinesú kľúčové momenty búrlivého dvadsiateho storočia.

Ak sa nezaujímaš o dianie okolo seba, si zodpovedný za to, čo sa stane."

Kritici vychválili Follettovo dielo do neba.

Pád titanov

Je rok 1911 a trinásťročného Billyho Willliamsa čaká prvý pracovný deň v waleských uhoľných baniach. Jeho sestra Ethel pracuje na panstve u grófa Fitzherberta ako slúžka, no v kútiku duše sníva o tom, že jej život bude lepší. Grófova sestra Maud sa zaľúbi do nemeckého špióna Waltera von Ulricha... A možno by to bolo celé pekné, keby nevypukla prvá svetová vojna...

Zima sveta

Vojna sa skončila. Zbrane utíchli. No mier je klamlivý. Porazené Nemecko je na kolenách a všetky svoje nádeje vkladá do nového kancelára - Adolfa Hitlera. Ten svojmu národu predpovedá veľkú budúcnosť a ľudia  očarení jeho charizmou  si neuvedomujú, že ich zaťahuje do ďalšej vojny. Krvavejšej a krutejšej, než bola tá predchádzajúca.

Prah večnosti

George Jakes pracuje pre Roberta Kennedyho, a tak je v centre diania boja černochov, vedených Martinom Lutherom Kingom, za svoje občianske práva. Na druhej strane sveta sa Dimka Dvorkin stáva pravou rukou sovietského lídra Nikitu Chruščova. Svet sa čoraz viac polarizuje a tretia svetová vojna je na spadnutie...

Vo Follettovom diele si každý čitateľ príde na svoje...

„Táňa uvažovala, či sú všetky vlády rovnaké. Bratia Kennedyovci hovorili o slobode a demokracii, no ponad more terorizovali kubánsky národ. Sovietski komunisti rozprávali o oslobodení proletariátu, no uväznili alebo zavraždili každého, kto s nimi nesúhlasil, a Vasilija poslali na Sibír, lebo protestoval proti ich skutkom. Existuje niekde na svete čestné zriadenie?"

Kritici vychválili Follettovo dielo do neba. Ja sa im nečudujem a ich nadšenie zdieľam. Autor sa pred písaním historických románov živil (a úspešne) tvorbou trillerov. Sila jeho kníh tak nie je len v odborných a fundovaných rešeršiach (pokiaľ to dokážem posúdiť ja - nehistorik), ale predovšetkým vo vytvorení dokonalých postáv. Komplexných a uveriteľných, ktoré počas ubiehania deja prichádzajú medzi sebou do konfliktov. Nejde teda o klasické historické romány, kde sa musíte prelúskať desaťstranovým opisom kostola na to, aby sa začalo niečo diať. Nie! Sama som bola prekvapená, ako dobre sa séria číta. Niekoho by možno zarazil veľký počet postáv. Avšak každá z nich má svoje špecifiká, vďaka ktorým sa čitateľovi vryje do podvedomia, a tak sa dokáže v deji zorientovať rýchlo.

Na príťažlivosti knihám bezpochyby pridáva aj fakt, že hlavné postavy sa nielenže zaujímajú o politiku, ale pohybujú sa v jej najvyšších kruhoch, a tak sa podieľajú na behu dejín a prepisovaní histórie. Okrem vymyslených charakterov do deja trilógie zasahujú aj skutočné historické osobnosti.

Autorovo dielo je do veľkej miery nadčasové.

Trilógia Storočie môže tiež slúžiť ako lekcia dejepisu. Avšak narozdiel od školských osnov, Ken Follett nám historické míľniky podáva pútavým a svižným spôsobom. (Nie, keď strávite pol roka v knižnici nad encyklopédiou, neprinesie vám to rovnaký efekt.) Sama som bola prekvapená, ako dobre sa knihy čítajú. V momente, keď sa zorientujete medzi postavami a zistíte kto je kto, nebudete sa od nich môcť odtrhnúť, až pokým nebudete na konci. V tomto trošku zaostáva druhá časť, ktorá doplatila na zdĺhavú prvú kapitolu, avšak potom to už je opäť ten známy Follett, ako ho poznáme.

Dovolím si tvrdiť, že vo Follettovom diele si každý čitateľ príde na svoje. Je to rozsiahla rodinná sága, mapujúca osudy niekoľkých generácií piatich rodín. Je tu tiež romantika (a dokonca aj erotika). Máme tu veľa politiky, zákulisných špekulácií, intríg a v neposlednom rade historických udalostí.

„Odrazu sa pred budovou zjavil jeden z dôstojníkov a zakričal: ,Alles auf!´0 Všetky brány sa naraz rozleteli dokorán. Čakajúci zástup zareval a vyrazil. Lili sa zo všetkých síl snažila zostať pri rodine v prívale, čo sa hrnul ku všetkým trom bránam. Ľudia utekali, potkýnali sa, kričali a jasali od radosti, a tak prebehli cez priestranstvo medzi strážnicami. Aj brány na druhej strane boli otvorené. Prebehli cez ne a Východ sa stretol so Západom."

Záverom musím podotknúť, že autorovo dielo je do veľkej miery nadčasové, a tak nastavuje zrkadlo aj dnešnej spoločnosti. Ukazuje, že extrémizmus – v akejkoľvek podobe – je nielen zlý, ale aj extrémne nebezpečný. Každopádne by som knihu odporučila každému. No predovšetkým staršiemu čitateľovi, ktorý by dokázal oceniť ich genialitu, doplniť si medzery v dejepise a zároveň sa z nich niečomu poučiť.

• Meno autora: Ken Follett
  • Národnosť: waleská
  • Knihu vydalo: Tatran