pondelok, 26 október 2015 19:45

Obchod na korze

Pokojné, ospalé mestečko na východe Slovenska. Ľudia jednoduchí, dobrí i zlí, ako sú na celom svete. Ale doba z nich vyťahuje na povrch často tie najhoršie vlastnosti.

Slovensko sa môže pýšiť jedným jediným oscarovým filmom, Obchodom na Korze, s bravúrnym Jozefom Krónerom v hlavnej úlohe. Vznikol na motívy rovnomennej poviedky, ktorej autorom je Ladislav Grosman. V útlej novele navodil autor atmosféru neveľkého, pomalého mestečka, v ktorom každý každého pozná. Na dvoroch vedľa seba pracujú a živia sa truhlár, mäsiar, zmrzlinár, obďaleč budujú robotníci stavbu. My sa nenápadne, nakúkaním ponad plece autora, stávame svedkami životnej zmeny truhlára Tóna Brtka.

Brtko sa nikam v živote neponáhľa, nemá ambície presahujúce jeho schopnosti

Brtko je jednoduchý chlap, rovný, on a jeho pes Esenc sú zohranou dvojicou. Brtko sa nikam v živote neponáhľa, nemá ambície presahujúce jeho schopnosti, netúži po nedosiahnuteľnom. To, čo však Brtko nemá, ale čo mu ani nechýba, má vrchovato jeho žena Evelína. Ich chudoba a jednoduchý život Evelínu škrú, s manželom sa háda, pretože samu seba vidí kdesi úplne inde. Nie je jasné, kde presne, no rozhodne by to malo byť o pár stupienkov na spoločenskom rebríčku vyššie.

„Zdálo by se, že její zlost se vybouřila před prahem a že vzteklé dupnutí je jenom dozvukem hádky; ve skutečnosti však Evelína jen upozornila na svou přítomnost, kterou je třeba vzít na vědomí. Ale Tono Brtko jako by se natrvalo odhodlal nevěnovat pozornost ani tomu, jak se žena tváří, ani tomu, co řekne.“

Doba je zlá, ľudia v nej prestávajú byť ľuďmi...

Aspoň tak, ako je to v prípade jej sestry Ruženy, ktorá sa dobre vydala. Dobre z pohľadu Evelíny, pohľad dnešného človeka na tento vydaj je úplne iný. Manžel Evelíninej sestry Ruženy, Markus Kolkocký, je totiž veliteľom Hlinkovej gardy v mestečku. Je pánom, je niekým. Má v rukách moc a to Evelínu hnevá, pretože to je niečo, po čom ona sama túži. Práve švagor ustanoví Tóna Brtka za arizátora Lautmanovej. Vdova Rozália Lautmanová má maličký obchod s gombíkmi a príslušenstvom, je už stará, chorľavá, nahluchlá, trápi ju reuma. Keď sa Tóno zjaví v jej obchode, jeho vystupovanie staručká vdova nikdy celkom nepochopí. Považuje ho za svojho pomocníka a Tóno, dotlačený do nevyžiadanej role, ju v tom nechá. Doma pred ženou hrá, samozrejme, hrdinu, židovku má pod palcom – to je snom jeho ženy. A Tóno? Starej dáme opravuje rozpadávajúci sa nábytok...

Situácia okolo postavenia židov sa vyostruje, hrozí im deportácia, Tóno Brtko rozmýšľa, ako „svoju“ židovku ochrániť. Evelína, naopak, ako ju obrať o peniaze a majetok, ktoré „určite“ niekde stará žena ukrýva. Doba je zlá, ľudia v nej prestávajú byť ľuďmi, hyenizmus sa derie na povrch. Každý sa bojí každého, nikto neverí nikomu. Udavačom môže byť ktokoľvek, či už z osobného prospechu, alebo aj zo strachu. Brtko nie je zlý človek, ale je slabý. S mnohým, čo sa okolo neho deje, nesúhlasí, no nemá odvahu postaviť sa proti tomu.

Novela má len pár gramov, a predsa váži tonu...

„,I zobnul bych si, zobnul,´ řekl Brtko, jako by tato výzva platila jemu, a díval se přitom do Kolkockého dlaně. ,Múže člověk vědět, jestli zrno není otrávené? Hodně se jich k arizačnímu žlabu postavilo, zasvinilo, zasytilo, ale mně se oškliví,´ rozjímal Brtko.“

Nie je možné čítať túto knihu a nevidieť pred sebou Jozefa Krónera, ktorý Tóna Brtka stvárnil. Knižka Obchod na korze je drobná rozsahom, no obrovská výpovednou hodnotou. Má pár gramov, a predsa váži tonu. Človek si povie, že by sa takto nikdy nezachoval, ale... čo my vieme? Ladislav Grosman napísal dielo, ktoré sa ho osobne dotýkalo, inšpirovali ho k tomu zažité skutočnosti, preto má Obchod na korze nesmiernu váhu. Je to kniha, z ktorej mrazí, aj keď vieme, ako dopadne. Je dôležité poznať svoje dejiny, zistiť aj takto, cez knihy, kým sme a čoho sme schopní. Aby sme sa vedeli podobných konaní v budúcnosti vyvarovať. Novelu preto odporúčam každému, kto chce spoznať vlastné korene...

• Meno autora: Ladislav Grosman
  • Knihu vydalo: Mladá fronta
  • Počet strán: 95