streda, 29 máj 2013 22:51

Pánu učiteľovi z lásky

Spomeniete si ešte na svojho triedneho učiteľa zo strednej školy? Hádzal po vás kriedu, kontroloval prezuvky, znárodňoval ťaháky, alebo bol, naopak, jedným z tých správnych a férových chlapíkov, pri ktorých vám prešla aj náhla „žalúdočná viróza“ na teste z Francúzskej revolúcie? Pôsobivá próza E. R. Braithwaita hovorí o takzvaných učiteľoch a UČITEĽOCH.

Škola na severnom predmestí londýnskeho East Endu nepatrí medzi tie, ktoré by sa mohli pýšiť vyrovnanými radmi lavíc a milými, dobre vychovanými deťmi. Mnohé z nich fajčia, sú vulgárne, nedodržiavajú základné hygienické návyky a búria sa voči autoritám. Situáciu s problémovými žiakmi sa rozhodne riešiť novoprijatý učiteľ Braithwaite, ktorý prevezme triedu starého Hackmana a postupne sa medzi ním a jeho študentmi vytvára priateľský vzťah založený na vzájomnej úcte a dôvere. Namiesto logaritmických funkcií ich učí samostatne myslieť, bez trémy sa vyjadrovať a sebavedomo sa správať. Jeho úsilie sa postupne napĺňa.

postupne sa medzi ním a jeho študentmi vytvára priateľský vzťah založený na vzájomnej úcte a dôvere

Tajomná postava nového učiteľa sa okrem dospievajúcich mladých ľudí musí popasovať ešte s jednou nemilou úlohou. Autor, ktorý je súčasne aj hlavnou postavou dojímavej literatúry, hovorí o tom, že k tejto profesii ho nepriviedlo životné poslanie, ale hlad:

„V priebehu tých rokov som zabudol na svoju čiernu tvár. Videl som ju každý deň, a predsa som nevnímal jej čiernu farbu. Kým som bol v službách Jeho Výsosti, bol som jednoducho letcom v modrej rovnošate, vďační civili sa na mňa usmievali, povzbudzovali ma, pozdravovali ma v baroch a na uliciach; nevideli mňa, ale rovnošatu, ktorá zosobňovala slávu neporaziteľnej hŕstky.“

S predsudkami a rasovou neznášanlivosťou sa hrdina stretáva na každom kroku – na ulici, v autobuse, na pracovných pohovoroch, kde ho odmietajú údajne kvôli jeho „vysokej kvalifikácii“. Hoci sa mu svojej čiernej pleti v povojnovej Británii nikdy nepodarí úplne zbaviť, vďaka pozoruhodným výsledkom a zocelenému životnému postoju si po čase získava obdiv a uznanie svojich kolegov, okolia a dokonca i ženy.

s predsudkami a rasovou neznášanlivosťou sa stretáva na každom kroku

„Tí ľudia si prečítali moje meno v žiadosti a z neho okamžite usúdili, že som beloch; meno Braithwaite nijako nenaznačovalo moju farbu, a tie kvetnaté listy a prívetivé pozvania na pohovor boli určené bielemu uchádzačovi, za ktorého ma pokladali. Bože, ako ma museli nenávidieť za fígeľ, ktorý som na nich nevdojak vyskúšal!“

Triezvo a jednoducho vylíčiť dej, ktorý nie je náplasťou pre diskrimináciu a nepriateľstvo, ale...

Kniha spadá do kategórie „prudko čitateľné“ a v čitateľských kruhoch nepozná, podobne ako Braithwaite, žiadne obmedzenia a hranice. Možno práve to bol autorov zámer. Vytvoriť ľahko a bravúrne napísaný román, ktorý nikoho nesúdi, neľutuje, nekritizuje, nepranieruje, nemoralizuje, neviní, nehlása do sveta krivdu či inú neprávosť. Triezvo a jednoducho vylíčiť dej, ktorý nie je náplasťou pre diskrimináciu a nepriateľstvo, ale poučiť svet o vzájomnej tolerancii a ľudskom spolunažívaní. Silný príbeh, ktorý pojednáva o veľkosti duchu človeka a jeho ceste za šťastím, bol sfilmovaný s hercom Sidneyom Poitierom v hlavnej úlohe.

• Meno autora: E.R.Braithwaite
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Belimex