sobota, 03 október 2015 13:19

Krv na snehu

Je ťažké vybudovať si vzťahy. Všetci o tom vieme, veď v časopisoch o tom píšu na každej druhej strane. No a keď ste profesionálny zabijak, je to ešte ťažšie. Apropo, môže mať vzťah s takýmto človekom šťastný koniec?

Kráľ severskej krimi, preslávený románmi, s ktorých tuhne krv, si pripravil niečo rozsahovo menšie. Na ani nie dvestovke strán rozpráva príbeh Olava, dyslektika s takým dobrým srdcom, aké len nájomný vrah môže mať. Vo svojom „fachu“ je veľmi dobrý. Nekladie zbytočné otázky, robotu si urobí poctivo a nikdy ho pri ničom nechytili. Z miesta činu zásadne nechodí taxíkom či metrom, vždy pekne po svojich a keď začuje sirény, otočí sa a ide priamo k miestu činu.

Príbeh Olava, dyslektika s takým dobrým srdcom, aké len nájomný vrah môže mať.

Ževraj si ho obľúbite

Olav je tak trochu dyslektik a tak trochu lieta v oblakoch. Aj napriek svojej práci túži po láske a v jeho živote sa vyskytnú dve ženy – jedna, ktorú zachráni pred bandou vymáhačov dlhov a druhá, osudová žena, do ktorej sa zaľúbi až po uši a stelesňuje všetko, čo by chcel, aj čo nevedel, že chcel – Corina. Možno by z toho niečo aj bolo, keby... no po prvé, nebola to manželka Olavovho šéfa a po druhé, nedostal od šéfa príkaz, aby ju zabil.

„Tak som to vnímal. Rob svoju prácu, no udržiavaj si odstup. Preto sa mi Hoffmannova nová zákazka vôbec nepáčila. Dostal som za úlohu popraviť jeho manželku.“

Pri čítaní nemáte šancu byť nad vecou!

Jednoduchá línia, ktorá začína prosto, postupne sa zauzlí a v závere nečakane a so zrýchleným dychom skončí. Dobre? Nepodarene? Tragicky? Nuž, ťažko povedať, najlepšie si to vyskúša každý na sebe. Ešte lepšia ako to, čo Nesbo napísal v tejto novele, bol spôsob, akým ju napísal. Ponúkol hlavného hrdinu naservírovaného čitateľovi a ten si ho na oplátku tak obľúbil, že s ním prežíval celý jeho ťažký osud až do poslednej minúty. Toto bolo obrovské plus knihy: pri čítaní nemáte šancu byť nad vecou. Nie, ste spätí s Olavom, s Nesbom, so snehom a so zimou ponurého Osla.

Nie je to klasický detektívny príbeh, na aký sme v prípade kráľa severskej krimi zvyknutí. Je to iné, trošku drsné, no zároveň skvelé. Aj na malom rozsahu dokázal Nesbo vykresliť človeka z mäsa a kostí, so všetkými svojimi blbými vlastnosťami a zároveň si vezmite ten kontrast: môže byť vrah dobrým človekom? Berie životy a túži po láske? Nuž, mňa to rozhodne donútilo premýšľať, čo je vlastne to povestné dobro a zlo.

Výborné ponorenie sa do duše človeka, ktorý je plný protikladov...

Malá kniha s veľkým príbehom

Je to kniha, ktorú asi prečítate rýchlo, no určite nie naposledy. Aj napriek tomu, že budete poznať vyvrcholenie, prechádzať stránku po stránke budete už len kvôli tým myšlienkám, ktoré Olav prezentuje. Na jednej strane dyslektik, na strane druhej rozhľadený človek. S prostými názormi, čo nemyslím v negatívnom zmysle slova. Obľúbite si ho, ako sa dočítate aj na obale knihy.

„Takže si to zhrňme. Nevie šoférovať pomaly, som mäkký ako maslo, priľahko sa zaľúbim, v zúrivosti strácam kontrolu a neviem počítať. Čosi som prečítal, no viem dosť málo a netuším v podstate nič o veciach, čo sa dajú na niečo využiť. A píšem pomalšie, než rastie stalaktit.“

Kniha, ktorá nepotrebuje veľa slov na to, aby vyrozprávala silný príbeh. Obyčajnosť celého deja je neobyčajná. Výborné ponorenie sa do duše človeka, ktorý je plný protikladov, bojuje proti všetkým, aj proti sebe, no túži len po tom, po čom ty a ja: po blízkosti toho druhého.

• Meno autora: Jo Nesbo
  • Národnosť: nórska
  • Počet strán: 168