utorok, 25 august 2015 19:29

Vtedy v raji

Vášeň a láska sú dve veličiny, ktoré kontrolujú náš život. Rovnako tak aj nenávisť a túžba po slobode, a to najmä v časoch, kedy sa niektorým ľuďom spútavajú ruky do okov ideológie a mocenských bojov. Keď sa snúbi láska k horám a láska k žene, vznikne tak príbeh o priateľstve, neskrotnosti a o hľadaní svojho kúska na zemi.

Vtedy v raji je román z čias vojnových tridsiatych rokov a rozpráva o horolezcovi Joskovi Smítkovi z pohľadu jeho kamaráta Heinricha. Joska práve vďaka Heinrichovi v sebe objavil vášeň pre horolezectvo, a v tejto súvislosti aj pre oblasť nádherného Českého raja a jeho pieskovcových stien, ktoré sa majestátne týčia k oblohe a dobrodruhov provokujú svojou výškou.

Obaja kamaráti sa osudovo zaľúbia do Vlasty – staršej a vydatej spisovateľky a táto láska ich oboch poznačí v čase nemeckej okupácie a zrodu II. svetovej vojny. Heinrich sa vďaka zraneniu a vplyvu otca vyhne narukovaniu do armády, Joska je však nútený vytrhnúť svoj osud z pazúrov vojnovej mašinérie a nájsť útočisko medzi skalami. Nasledujúce obdobie je skúškou nielen ľudskej odolnosti, ale takisto aj ich vzájomného priateľstva.

citlivo napísaný príbeh založený na historických faktoch a reálnych ľudských osudoch

Vo fikcii nájdete kúsky reality

Josef Urban na pozadí reálnych postáv a udalostí vytvoril naozaj krásny román okorenený vlastnou dávkou fikcie a beletristických prvkov. Pre mňa je toto dielo stelesnením spojenia autorského vnútra s realitou, ktorá možno nebola taká pekná. Práve vďaka tomu sa Josef Urban snažil nájsť vlastné vysvetlenie udalostí, ktoré sa stali a ako sám uvádza, veľa vecí si vymyslel a domyslel, čoho dôsledkom je tento citlivo napísaný príbeh založený na historických faktoch a reálnych ľudských osudoch. Z písmeniek a slov cítiť lásku k horám, ku slobode a ku kamarátom, romantická zápletka navyše dej dramatizuje a akosi aj okrášľuje.

Spočiatku som mala pocit, že príbeh je autobiografickým dielom, vďaka ktorému chce autor uľaviť svojej duši a vypustiť démonov, ktoré ho prenasledujú kvôli jeho minulosti a skutkom, čo ľutuje. Neskôr som však pochopila pravý úmysel a tým sa mi aj príbeh začal viac páčiť. Možno je to zvláštne, ale bola mi veľmi sympatická myšlienka toho, že autora nadchol osud niekoho iného natoľko, že ho chcel svojským beletristickým spôsobom zvečniť do knižnej podoby.

postavy z mäsa a kostí, ktoré sa riadia emóciami a pudmi, stoja si za svojím a bránia svoju pravdu

„V najvyššej tiesni si spomenul na matku. Ticho sa modlil Otčenáš, v duchu odriekaval často počuté slová. Myslel na ňu i na Boha, ktorému nikdy neveril. Ani tu v skalách nie. Možno chcel mame hore urobiť radosť. Ktovie. Na rozdiel od väčšiny ľudí bol Joska naozaj opustený. Uprostred Raja mohol plakať, aspoň v tom sa cítil slobodný. Zovretý medzi skalami, zovretý dažďom a odpornou bielou hmlou.“

Začiatok bol rozpačitý, ale také úvody románov sú bežné. Mne sa to stáva najmä vtedy, keď rýchlo vhupnem z jedného príbehu do iného a istý čas mi trvá zžitie sa s novými postavami. Musím autorovi uznať schopnosť pritiahnuť si čitateľa najmä subjektívnymi pocitmi a nadaním na vykresľovanie vnútorných pochodov hlavných postáv, ktoré nie sú vždy sympatické, vôbec nie sú pekné a často sú až podlé. Josef Urban zo svojich postáv neurobil dokonalých martýrov boriacich sa s osudom. Priblížil postavy z mäsa a kostí, ktoré sa riadia emóciami a pudmi, stoja si za svojím a bránia svoju pravdu.

Láska k prírode sa s láskou ku knihám nebije

Román Vtedy v raji sa bude páčiť najmä ľuďom, ktorí majú blízky vzťah k prírode a podobným spôsobom ako hlavné postavy zdieľajú lásku k horám. Ja som na ňom ocenila aj jeho historický aspekt a približovanie udalostí z pohľadu obyčajných ľudí, ktorí si ich prežili na vlastnej koži.

svoje si v ňom nájdu čitatelia, ktorí radi v príbehoch stoja pevne nohami na zemi

Josef Urban skladal príbeh na kratších kapitolách, ktoré navyše boli oddelené do odsekov, čo som ocenila najmä ako typický MHD-čkový čitateľ, ktorý je často nútený čítanie prerušiť a vrátiť sa k nemu neskôr. Práve vďaka krátkym dejovým úsekom pre mňa neboli tieto návraty utrpením, ktoré ma núti vracať sa vždy o pár riadkov späť, aby som sa zorientovala. Unavená z laxnosti niektorých jazykových korektorov vo vydavateľstvách som navyše úprimne ďakovala za text, ktorý bol bez otravných preklepov a grafických čudností.

Vtedy v raji je sympatickým oddychovým čítaním, ktoré vám dá do života možno aj niečo viac ako len príjemné chvíľky strávené s knihou. Miestami je strhujúce, inde zas dojemné a citlivé, napokon aj dramatické, ale aj vlečúce sa a pomalšie, smutné a aj veselé. To svoje si v ňom nájdu čitatelia, ktorí radi v príbehoch stoja pevne nohami na zemi, ale miestami sa chcú nechať unášať krásou a nepredvídateľnosťou života.

• Meno autora: Josef Urban
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Fragment