nedeľa, 23 august 2015 09:56

Už nepíšete?

Ak ste spisovateľ/ka a dôjde vám šťava, nápady, schopnosť zachytiť zažité alebo výtvory vlastnej fantázie, musí to byť katastrofa. A každý spisovateľ, ktorému sa to stane, si s ňou poradí inak. Ak vôbec...

Útla neveľká knižôčka Už nepíšete? od francúzskej autorky Laurence Cosséovej ponúka 11 poviedok na jednu tému. Na akú, to prezrádza samotný názov. V tejto zbierke máte možnosť prečítať si 11 príbehov o spisovateľoch, ktorí majú 1 – 2 knihy na konte. A viac akoby uťal. Už nepíšu. Autorka hľadá literárnym spôsobom odpoveď na otázku, čo zastavilo ich písanie. Choroba? Absencia talentu? Nedostatok sebavedomia? Strata inšpirácie? Neschopnosť pretlačiť sa do vydavateľstva? Príčin je viacero, záleží od individuality píšuceho.

Je vôbec človek ešte spisovateľom, ak už nepíše?

Všetky poviedky, zhromaždené v knižke, sú odlišné. Spája ich len to jedno spoločný námet točia sa okolo nepíšucich spisovateľov. Je vôbec človek ešte spisovateľom, ak už nepíše? To je otázka! Každá poviedka je samostatným, uceleným a musím povedať, aj zaujímavým dielkom. Dĺžka je tak akurát, zaznie to, čo má byť vypovedané, príbehy majú pointu, nezaťažuje ich zbytočný balast. Sú to jadrné texty.

„Spisovatelia sú netvori, mäsožrúti požierajúci živých tvorov. Už tridsať rokov nenásytne prahol po pomste a vo svojej odhodlanosti neustával. Literárnu tvorbu prirovnával k streľbe zo samopalu, ktorým odrovnával nemohúcich úbožiakov, čo sa nezmôžu na ozajstné sympatie.“

Spisovatelia do svojich textov viac či menej vedome premietajú v určitom zmysle samých seba. Možno reálnych, možno takých, akými by len chceli byť. Laurence Cosséovej sa podarilo vytvoriť 11 príbehov s 11-timi odlišnými postavami, v ktorých je podľa mojej teórie jedenásťkrát aj ona sama. Koľko postáv sa teda skrýva v jednom človeku? Inšpirujú spisovatelia svoje postavy ku konaniu, alebo sú nimi, naopak, možno oni sami inšpirovaní?

Príbehy majú pointu a nezaťažuje ich zbytočný balast.

Spisovatelia sú zvláštnou cháskou (bandou). Dianie okolo seba pozorujú a ukladajú si do mysle s vedomím, že možno raz niečo z toho bude súčasťou ich tvorby. Niekedy však stačí jedno zle mienené slovo, aby autor bez sebavedomia prestal písať. V knihe Už nepíšete? sú autori takí normálni obyčajní ľudia, ktorých trápi presne to isté, čo nás ostatných. Túžia po uznaní, často od tých najbližších, pretože až keď otec, ktorý celý život dieťa zaznával, vyjadrí pochvalu knihe, až vtedy je autor spokojný. Za postavu otca si, prirodzene, môžete dosadiť kohokoľvek podľa ľubovôle...

„Zišlo mi na um, že Daniéle tiež vnesie do deja istý druh biedy, tej najťažšej a zároveň najbežnejšej, ktorá sa v Európe rozšírila za posledných päťdesiat rokov, osamotenosť nespočetného množstva nemilovaných žien z konca dvadsiateho storočia.“

Stávate sa bohom prázdneho sveta.

Viem si predstaviť, že písanie musí byť radosť sama. Ak máte nápad, ak dokážete vdýchnuť život neživému, slová nie sú fádne a vety vyvolávajú emócie, musí to byť krásny pocit, to vedomie, že vy tvoríte daný svet. Vidieť, ako sa vaše myšlienky zhmotnené vŕšia na kope na stole alebo v počte strán v počítači. Vlastne im závidím. Spisovateľom. No v momente, keď príde kríza, keď odrazu neviete vytvoriť ani riadok, keď máte pocit, že všetko, čo vám príde na um, tu už bolo (a lepšie), musí to byť, naopak, číre zúfalstvo. Stávate sa bohom prázdneho sveta. To musí byť dosť depresívne.

„Taký je život, namojveru. Sľubný začiatok, rastúce nádeje, príkladná odvaha, angažovanosť, usilovná práca, húževnatosť, vytrvalosť. A výsledok úsilia? Stále rovnako nulový, viac-menej zaručený neúspech.“

Laurence Cosséovej sa tento svet, prerod schopnosti na neschopnosť, podarilo zachytiť priam bravúrne. A pritom tak akosi obyčajne, bez pátosu a bez filozofie, úplne ľudsky. V jej knižke Už nepíšete? sa budete môcť vcítiť do jednotlivých hlavných hrdinov a vôbec nemusí prekážať, ak vy sami nepíšete. Je to o niečom inom a zároveň o všetkom. O človeku ako takom.

• Meno autora: Laurence Cosséová
  • Národnosť: francúzka
  • Knihu vydalo: Pectus