nedeľa, 16 august 2015 16:30

Lačnost

Túžime a dychtíme po rôznych veciach. Po mladosti, kráse, bohatstve, úspechu, láske. Väčšine z nás sa v týchto oblastiach darí na rôznom stupni naplnenia. Zabili by ste však kvôli majetku?

Podľa informácie na obale knihy Elfriede Jelinekovej Lačnost čakáte príbeh, dej, dialógy. Čakáte však márne. Elfriede Jelineková nepíše jednoducho. Čitateľ či čitateľka sa stávajú súčasťou myšlienok, nie konania. Myšlienok autorky – rozprávačky, ktorá ako keby vecne popisovala udalosti, vôbec sa jej netýkajúce. Alebo vari áno? Je ironická, pichľavá, chvíľami až krutá... A my sme iba pozorovateľmi diania.

Je ironická, pichľavá, chvíľami až krutá.

Kurt Janisch je ten, o ktorom čítame v knihe Elfriede Jelinekovej Lačnost. To on pociťuje „lačnost“. Slovo v slovenčine najlepšie preložené ako hlad, žiadostivosť, chtivosť, potreba vlastniť. Kurt baží po ženách a ešte viac po ich majetku. Takže baží po ženách, ktoré majú majetok. Domy, to je to, čo mu nedá spávať. Je niečím ako dopravným policajtom, za priestupky zastavuje nepozorných vodičov, a ak v aute naďabí na osamelú ženu, chopí sa svojej šance. A často sa tá osamelá žena, nevediac, do čoho ide, tiež chopí svojej šance. V príťažlivom policajtovi vidí nádej na to, aby opäť zažila hodnotný milostný vzťah. Sex je dôležitý, napokon však ostáva jediným, čo sa vôbec realizuje.

„Svědí ji to od jednoho okamžiku k druhému, vnucuje se jí dojem, že by její život ještě nemusel být u konce, protože jedním koncem do ní ještě někdo chce dovnitř.“

Mŕtvolnosť odhaľuje po vrstvách a vy sa spolu s ňou dostávate hlbšie a hlbšie ku dnu

Sex je totiž pre Kurta Janischa platidlom za to, aby sa dostal k domom. Chce nehnuteľnosti a keďže tie obvykle patria niekomu hnuteľnému, ak je tým niekým žena, Kurt s ňou dokáže pohnúť. Občas aj úplne definitívne. Pohyb totiž začína v strnulosti a stáva sa, že niekedy práve ňou aj končí... A len tak mimochodom sa dozvieme, že tento zvodca pirátok ciest má kdesi manželku, ktorá sa rada „prple" v záhrade. To už dôležitejšie miesto v jeho myšlienkach zaujímajú syn i vnuk ako pokračovatelia rodu a ďalší budúci vlastníci domov.

Jelineková má rada opisy, dokonca to sama v jednom momente v knihe aj prizná. Venuje im množstvo priestoru. Zatiaľ čo niekto iný by o temnom jazere, ktoré hrá v knihe dôležitú úlohu, napísal celkom jednoducho to, že je temné a bez života, ona nie. Venuje mu niekoľko strán, jeho mŕtvolnosť odhaľuje po vrstvách a vy sa spolu s ňou dostávate hlbšie a hlbšie ku dnu, kde vás to napokon stiahne. Jazero, v ktorom nič nežije, sa stáva regulérnym partnerom v odkrývanom príbehu.

„Musí tam být nepopsatelně slizko, temno, ledovo, bezútěšno, na tom místě, kde vodstvo ztrácí vědomí, ale přesto vytrvává, jednou částí své paměti, která číhá na své vlastní strašlivé probuzení.“

Autorka vám svoj príbeh len tak ľahko nedaruje.

Lačnost je kniha, v ktorej sa musíte sústrediť na každé slovo. Je tréningom umu, predstavivosti a možno predovšetkým trpezlivosti, pretože autorka, nositeľka Nobelovej ceny za literatúru, vám svoj príbeh len tak ľahko nedaruje. Musíte zdolať nejeden čitateľský vrch, kým sa dočítate na koniec. Má len okolo 300 strán, no dávno som žiadnu knihu tak dlho nečítala. V podstate tradičné témy chamtivosť a nevera, sú tu uchopené netradičným spôsobom. Skutočne je to ťažké čítanie, odporúčam ho preto len náročným a mimoriadne trpezlivým čitateľom.

Človek je však napokon zvedavý, ako to s Kurtom Janischom dopadne. Čo získa? A čo, naopak, stratí? Bude za svoje správanie, svoju lakomosť a bezbrehú neúctu k ženám potrestaný? Dostane sa ako policajt do rúk policajtom?

• Meno autora: Elfriede Jelineková
  • Národnosť: rakúska
  • Knihu vydalo: Odeon