štvrtok, 18 jún 2015 19:13

S elegancí ježka

Ako podľa vás vyzerajú tí, ktorí čítajú a rozmýšľajú? Sú stelesnením pôvabu a elegancie? Alebo majú 20 kg nadváhy a vyzerajú ošumelo? Ktorý z týchto obrazov sa vám viac pozdáva?

Renée z knihy Muriel Barberyovej, S elegancí ježka, je 54-ročná domovníčka v luxusnom bytovom dome. Aplikuje na sebe všetky predsudky a stereotypy o tom, ako sa typická domovníčka správa, ako vyzerá, čím sa živí, len aby ilúziu prototypu domovníčky udržala. Pretože Renée, aj keď bola vždy chudobná a nikdy neštudovala, je inteligentná. Inteligentnejšia ako všetci boháči žijúci v dome, o bezproblémový chod ktorého sa stará. A presne to sa pred svetom snaží utajiť. Renée chce mať svoj pokoj, aby sa mohla venovať umeniu. Hudbe, literatúre, obrazom. To všetko ju zaujíma a fascinuje, ale uznajte, kto by to čakal od domovníčky? Nik, správne. Práve preto je to jej malé tajomstvo. Veď povedzte sami, vy ste čítali Marxov Kapitál, fenomenológiu Edmunda Husserla, alebo viete celé vety z Tolstého Anny Kareniny naspamäť? Hm, Renée veru áno.

Knihou sa vanie vôňa jazmínového čaju a obdiv voči japonskej kultúre

„Vždycky existuje nějaká snadná cesta, ale po takových já odmítám kráčet. Nemám děti, nedívám se na televizi, nevěřím v Boha. Všechny tyto věci lidi uchvacují, protože s nimi je život jednodušší.“

Renée však nie je jedinou ženou v bytovom dome, ktorá inteligenciou prevyšuje ostatných. Tou druhou je Paloma, 12-ročné žieňa, druhé dieťa zazobaných rodičov. Paloma pôsobí nesmierne sebavedome, to sa však dozvedáme len z jej denníkov, ktoré si píše. Pretože si ich píše dva, každý z iného dôvodu. Paloma si uvedomuje, že je veľmi inteligentná, snaží sa to však utajiť pred ostatnými. Nerada na seba upriamuje pozornosť. A to je to, čo obe spája, aj keď ony to netušia. Paloma však nevidí zmysel života. Snaží sa pôsobiť čo najobyčajnejšie a najpriemernejšie, no nemá dôvod na to, aby bola. Preto sa chce zabiť. Bez ceremónií, bez okázalého divadelníctva, proste je rozhodnutá, že to urobí a hotovo. To, čo ju od života odrádza, je svet dospelých, plný klamstiev a poloprávd. V takom svete žiť nechce. Smrť jej teda pripadá ako jediné rozumné riešenie. No i tak usilovne hľadá dôvod, prečo by mala jej existencia zmysel, a keď ho nájde, nezabije sa...

To, čo ju od života odrádza, je svet dospelých, plný klamstiev a poloprávd.

„Lidi si myslí, že poletí ke hvězdám, a přitom skončí jako zlatá rybička v kulatém akvárku. Ale já se ptám, jestli by nebylo jednodušší učit děti už odmalička, že život je absurdní. Sice by to děti připravilo o pár hezkých chvil, ale v dospělosti by jim to ušetřilo spoustu času – a to ani nemluvím o tom, že by nás to uchránilo traumatu z kulatého akvárka.“

Čítať si Palominine denníky, bolo vskutku zvláštne. Zapisuje si do nich aj bežné veci, no vďaka jej vnímaniu a založeniu, nie sú tie bežné veci také úplne obyčajné. Má skutočne postreh, s odosobneným odstupom a racionálnym rozumom sleduje ľudí okolo seba. Odhaľuje ich pretvárku a človeku je pritom vlastne tak trochu smutno. Fakt nie sme my dospelí bohviečo...

Kapitoly sa striedajú, raz sa dívame na svet očami Renée, raz cez denník Palomy. Občas hovoria o rovnakých ľuďoch, aj keď nie spolu. Každá sama a každá svojou vlastnou optikou. Je však prekvapujúce, ako sa postrehy 12-ročného dievčaťa a 54-ročnej ženy prelínajú. Postupom času mi pri čítaní bola aj Paloma sympatickejšia, aj keď som si spočiatku myslela, že je to rozmaznaný fracek. No nie je, uznávam. Mala naozaj bystré a pohotové komentáre, vyplývajúce z jej pozorného vnímania okolia.

Je prekvapujúce, ako sa postrehy 12-ročného dievčaťa a 54-ročnej ženy prelínajú.

„Nikdy nevidíme dál než za svoje jistoty a ještě horší je, že už se je ani nesnažíme poznávat. Jenom sa potkáváme, aniž bychom se poznávali v trvalých zrcadlech jistot.“

Kniha S elegancí ježka je dielom o umení. O literatúre, hudbe, obrazoch, filmoch. Všetkého sa vám dostane plné priehrštie. Budete porovnávať ideály s realitou, univerzum s jednotlivosťami. Je to krásny filozofický príbeh o priateľstve, je neuveriteľným dielom s nečakaným záverom. Knihou sa vanie vôňa jazmínového čaju a obdiv voči japonskej kultúre. Budete obdivovať spôsob, ako Renée a Paloma nájdu k sebe cestu, i to ostatné, čo sa udeje. Naozaj sa dotknete filozofie, no napriek svojej hĺbke je kniha príjemným čítaním, pri ktorom si aj oddýchnete, aj zafilozofujete. Autorka, sama filozofka, sa snaží aplikovať filozofiu do životnej praxe. S elegancí ježka je krásnym príkladom, ako sa to dá.

• Meno autora: Muriel Barberyová
  • Národnosť: francúzska
  • Knihu vydalo: Host