utorok, 16 jún 2015 16:58

Zaľúbená hypnotizérka

Vo vyššom veku je umenie nájsť si chlapa. Keď sa to náhodu žene podarí a nevykľuje sa z neho nájomný vrah či mamičkin maznáčik, berie ho všetkými desiatimi. Aj s bonusom – bývalkou, ktorá ho prenasleduje, kade chodí.

Ellen a Patrick – hypnotizérka a územný plánovač. Ona sa rozhodla konečne nájsť si chlapa, hoci aj cez internet, on sa spamätáva zo smrti milovanej ženy, ktorá mu na tomto svete nechala aspoň syna. Títo dvaja ľudia v strednom veku a zo zaužívanými pravidlami v živote vzplanú citom, plánujú spoločnú budúcnosť, no na scéne sa objaví niekto tretí. Žena z Patrickovej minulosti, Saskia.

„Jediný spôsob, ako sa zbaviť tejto nálepky, je zmiznúť z jeho života. Ako sa na bývalú frajerku patrí. Diskrétne sa vytratiť zo scény. A to ma doháňa... do šialenstva.“

Na scéne sa objaví niekto tretí. Žena z Patrickovej minulosti, Saskia.

Saskia sa s kopačkami od Patricka (ne)vyrovnala po svojom. Navonok silná a úspešná žena sa po nociach preváža autom pred Patrickovým domom a potajomky sleduje futbalové zápasy jeho syna Jacka. Ale keďže Patrick plánuje spoločný život s Ellen, chlapec vyjde s pravdou von a povie Ellen o svojej prenasledovateľke. Spoločne sa usilujú zbaviť Saskie, ktorá pomaly svoju posadnutosť rodinou, o ktorú prišla, zväčšuje...

Viac príbehov v jednej veľkej story

Ústredný motív knihy sa niesol cez tento domotaný, miestami idylický, miestami chaotický vzťah. Ale v knihách Austrálčanky Liane Moriartyovej to nikdy také jednoduché nie je. Ellenin život je viac než zaujímavý. Venuje sa hypnóze, takže sa dozviete niečo aj o tejto schopnosti, ktorú Ellen využíva na to, aby pomohla ľuďom napríklad zbaviť sa fajčenia alebo strachu z prednášania na verejnosti.

„,Takže vy nevraciate ľudí do minulých životov?´
,Neponúkam návrat do minulého života,´ začala Ellen. ,Ale mám klientov, ktorí veria, že počas hypnózy sa vrátili do minulého života. Som prístupná týmto názorom.´
Mary-Kate len odfrkla a zasmiala sa.“

Čiastkové príbehy sa spájajú do jedného veľkého.

Okrem toho má Ellen matku, ktorá je síce zarytá feministka, ale po rokoch sa rozhodne vyhľadať otca svojej dcéry, ktorého si vybrala špeciálne na to, aby s ním otehotnela. V knihe je viac postáv, ale v príbehu sa nestratíte. Čiastkové príbehy sa spájajú do jedného veľkého, ktorý mapuje bežné životné maličkosti, ale aj nepriazeň osudu. Moriartyová je skvelá vo vykreslení obyčajných ľudských útrap. To, že vás vrcholne nasrdia škatule, ktoré váš drahý sľúbil odložiť už pred týždňom, alebo keď váš muž trvá na tom, aby ste šli navštíviť hrob jeho mŕtvej ženy, aby vás s ňou „zoznámil“, je možno len malým problémom. Ale aj tieto zdanlivé maličkosti sa v človeku hromadia a nahlodávajú jeho presvedčenie byť spolu až na veky vekov. Amen.

„,Pozerám sa na Ellen,´ začal Patrick.
Ellen stuhla.
,A myslím si: Nie je to to isté. Jednoducho to nie je to isté.´“

Ako sa to hovorí? V jednoduchosti je krása

Sila tejto knihy spočíva v jej jednoduchosti. Obyčajné veci totiž bývajú najstrhujúcejším čítaním. Pretože sa s príbehom maximálne stotožníte. Tu netreba nijakú krv ani naháňačky a la Kobra 11, stačí len chytiť osud za pačesy a život sa zmení o stoosemdesiat stupňov. A práve z tohto autorka vyťažila maximum a jej knihy milujú ženy, ale aj muži (jej predchádzajúcu knihu Manželovo tajomstvo si prečítali už traja moji kolegovia).

Naozaj je Saskia nebezpečná? Kam by až mohla zájsť?

Keďže toto nie je moja „moriartyovská prvotina“, dovolím si tvrdiť, že kniha mala spád ako ostatné, ale vyvrcholenie ma trochu sklamalo. Na druhej strane, aspoň som si predstavovala možné scenáre, aby nakoniec opäť zvíťazila jednoduchosť. Čitateľský zážitok to teda vôbec nezmiernilo. Kniha strieda rozprávanie Ellen a Saskie, čo mi pomohlo vžiť sa do pocitov oboch žien, ktoré majú/mali spoločného muža. Naozaj je Saskia nebezpečná? Kam by až mohla zájsť? Netreba ju radšej ľutovať?

„Saskia sa šmykla na koberci a vystrela ruku, aby sa zachytila. Pritom schmatla Jacka za pyžamu a spolu s dunením spadli na schody a kotúľali sa dolu.“

Zaľúbená hypnotizérka je zbierkou malých tajomstiev, ktoré musíte rozlúsknuť sami. Autorka vám nepovie, či sa Patrick naozaj vyrovnal so smrťou svojej ženy, ani či Saskia patrí do ústavu, ba dokonca ani to, či Ellen svojou hypnózou ľuďom naozaj pomáha. To, že mi autorka nič nepodsúva, mi dodávalo pri čítaní slobodu. Niekedy som bola netrpezlivá, keďže nie všetky pasáže sú úplne dynamické, ale perfektne som si oddýchla. A to je zmysel čítania, nie?

• Meno autora: Liane Moriarty
  • Národnosť: austrálska
  • Počet strán: 416