nedeľa, 31 máj 2015 16:27

Kniha o tebe

Mám pocit, že ma niekto sleduje. Pozriem sa za seba... a nič! Aj to je jeden z dôsledkov čítania tejto knihy. Aké sú ďalšie?

Určite ste už niekedy niekoho sledovali. Či už sexi suseda, keď polieval trávnik, nové topánky vo výklade, alebo spolužiačku na písomke. Toto nevinné sledovanie vám určite každý odpustí. Ale keď to zájde ďalej, nastáva problém, a to, ako sa svojho „nohsleda“ zbaviť. Najmä keď to zájde ďalej, ako je prípustné a vy sa bojíte o svoj život.

Chyba, za ktorú je poriadny trest

Presne tu si začína Clarissa písať vlastnú Knihu o tebe. Vyspala sa totiž s nesprávnym človekom. To, čo by mnohí brali ako nevinný flirt na jednu noc, berie Clarissin „priateľ“ smrteľne vážne. Mimochodom, slovo smrteľne som vo vete nepoužila náhodou...

Vyspala sa s nesprávnym človekom.

„,Minulý týždeň si mala periódu, však?´
Nemôžem inak, musím na teba letmo pozrieť. Vyškieraš sa ako nafúkaný detektív, čo narazil na nekonečne cenný zdroj informácií. Nespýtam sa ťa, odkiaľ to vieš, no v duchu sa čudujem.
,Poznám ťa, Clarissa. Poznám ťa lepšie, ako ktokoľvek iný. Preto si mala takú zlú náladu? Preto si mi klamala, že si chorá. Preto si pokazila náš spoločný večer v reštaurácii. Preto si mi dala košom v divadle. Môžu za to hormóny. Snažím sa ti odpustiť, ako si sa ku mne správala. Snažím sa ťa pochopiť.´“

Clarissa si už zvykla, že nemôže chodiť nikam bez toho, aby ju prenasledoval muž, ktorý je ňou posadnutý. Prišla o všetkých priateľov a záľuby. Vydýchne si, keď sa prihlási do poroty k súdnemu prípadu, čo znamená, že aspoň počas pojednávania bude mať od Rafeho – prenasledovateľa – pokoj. A tak si kniha píše dva príbehy, teda vlastne tri – jeden opisuje súdny prípad znásilnenej narkomanky, druhý je o Clarisse a jej živote, v ktorom stále niekto čaká za rohom a tretí si píše sama hlavná postava. Do denníka si totiž zapisuje každé stretnutie s Rafem, a tak sa vždy na pár riadkov staneme svedkom ich „náhodných“ stretnutí. Bude mať táto kniha brutálny koniec?

Kniha o tebe je tak ľahko uveriteľná!

Zimomriavky sú súčasťou balíčka

Kníh o prenasledovaní, chorom záujme a obmedzovaní osobnej slobody tu už bolo kvantum. Kniha o tebe je tak ľahko uveriteľná! Až tak, že po prečítaní si budete pár dní dávať obrovský pozor, aké smeti vyhadzujete do odpadkového koša. Dej sa stupňuje síce pomaly, no v príbehu sa vždy niečo odohráva. Môže za to aj spomínaný súdny spor, ktorý sledujeme popri Clarissinom veľkom probléme. Svedkovia vypovedajú, obhajoba sa snaží všetkých spochybniť, porota chce rozhodnúť čo najsvedomitejšie. A Clarissin prenasledovateľ pomaly, pomaličky, stráca nervy. Kruh sa uzatvára a napätie sa stupňuje.

„Dnu nájdem sériu fotografií, akoby si z nich chcel spraviť nejaký provizórne zostrihaný film. Na scéne sa zmenilo iba to, že jednu z mojich pančúch si naaranžoval do tvaru písmena U. Stred mám omotaný okolo krku. Špičku a opačný koniec si priviazal k posteli.“

V príbehu sa nestratíte – naozaj sa to nedá. Je to aj vďaka autorkinej schopnosti držať sa nastolenej línie a nepustiť sa jej, aj keď niektoré pasáže by si zaslúžili bližšie vysvetlenie. Hladký dej sa ku koncu mierne skomplikuje, ale to je len ďalšie pozitívum knihy. Záver ma však mierne sklamal. Nebol zlý, iba trochu zvláštne uzatváral celú story, čo mi pripadalo kostrbato, akoby autorka chcela prekvapiť všetkých a prekvapila najmä samú seba. Knihe to však neubralo na kredite, keďže išlo skôr len o nejaké dodatky, ktoré informovali, čo sa stalo po zlomovom okamihu v deji.

Claire Kendalová vytvorila okolo svojich postáv akúsi hmlu...

Výzva! Hľadajú sa jednoznačné postavy!

Páči sa mi, ako autorka Claire Kendalová vytvorila okolo svojich postáv akúsi hmlu, ktorá mi nedovolila presne si ich typovo zadeliť. Dobre pracovala aj s mojou psychikou, ktorá paralelne skúmala psychiku postáv. Je Clarissa zraniteľná alebo bezcitná? Je Rafe neškodný blázon alebo chladnokrvný vrah? A čo robí v príbehu postava Róberta? Bude mať nejakú významnú úlohu? Musím sa priznať, že mi niekedy robilo problém zaškatuľkovať si jednotlivých účastníkov príbehu. To ma však prinútilo nad knihou rozmýšľať, a teda aj bez prestávky ju čítať. Ono to prenasledovanie totiž zo začiatku môže byť aj celkom sranda, veď si poviete, že sa to dá jednoducho ukončiť, no môže vám prerásť cez hlavu. Najmä ak prenasledovateľ pritvrdí...

„Skúsila sa odvrátiť, no s každým milimetrom pohybu akoby jej v hlave vybuchoval granát, bolesť bola neznesiteľná. Perami sa jej pritisol na ústa, jazyk jej strčil dnu. Napadlo jej, že ho uhryzne, ale nemala na to odvahu.
,Povedz, že ma ľúbiš.´
,Ľúbim ťa.´“

prenasledovaniestiahnuť 6