streda, 27 máj 2015 21:29

Tajomstvo bábik

Pri slove „bábika“ sa väčšine z vás v mysli vynorí predstava niečoho detsky milého, nežného a nevinného. Táto kniha však taká vôbec nie je. Ani zďaleka.

Priznávam, že po tom, ako som prečítala niekoľko úvodných strán knihy, som bola trochu zmätená a stratená. Vôbec som netušila, o čo ide, chýbali mi akékoľvek spojitosti medzi udalosťami a ľuďmi. Rozumela som, že pravdepodobne sa príbeh bude odohrávať retrospektívne, no súvislosti mi unikali. Netrvalo však vôbec dlho, kým som našla niť a príbeh sa po takomto roztrieštenom úvode začal zrazu odvíjať pekne poporiadku. Nie, počkať, to slovo „pekne" škrtnime.

To tajomstvo, ktoré bábiky ukrývajú, je totiž poriadne desivé. Je ukryté v denníku, ktorý si kedysi začala písať malá Barborka, pretože o veciach, s ktorými sa mu zverovala, by nedokázala rozprávať. Kvôli hanbe, kvôli strachu. Barborku, tak ako aj jej mladšiu sestru, totiž zneužíval vlastný otec. Po niekoľkých rokoch, už ako vysokoškoláčka, schová svoj denník spolu s listom pre matku k susedovi a odvtedy sa doma neukáže. Tajomstvo bábik nie je príbehom a smutným svedectvom len Barbory, ale aj jej sestry Evy a netere Terezky, ktoré si peklom, ktoré im zo života spravil chorý človek, museli prejsť rovnako.

Barborku, tak ako aj jej mladšiu sestru, zneužíval vlastný otec.

Včera mi otec povedal, že odteraz je jeho bábika Eva. Nepovedal mi prečo. Sestre kúpil k narodeninám šaty. Sú podobné, ako kúpil kedysi mne. Tak som si obliekla tie svoje a šla som za ním. V našom kráľovstve bol už so sestrou.

Barborin denník sa až po mnohých rokoch dostáva do rúk už dospelej Terezy, ktorá si pri čítaní týchto úprimných slov musí znova prehrávať príbeh svojho neveselého detstva. Hoci jej mnoho vecí začne dávať väčší zmysel, v čase, kedy sa toto svedectvo dostalo na svetlo sveta, je už príliš neskoro. Príliš neskoro pre tri ženy, ktoré si vo svojom živote zaslúžili omnoho viac šťastia, ako ho dostali. Stratené detstvo im už nikto nevráti a nechcenú predčasnú starobu už nik nevezme späť. Finálny návrat Barbory na miesto, ktoré mnoho radosti nezažilo, už veci nedokáže zmeniť ani napraviť. Azda len vyjasniť a dať nádej na zajtrajšok lepší ako bol včerajšok i deň pred ním...

Stratené detstvo im už nikto nevráti a nechcenú predčasnú starobu už nik nevezme späť.

„Eva veľmi túžila byť pri Ivanovi, ale myšlienka na osamotenú dcérku v rodičovskom dome ju priam desila a v duchu si nadávala, ako mohla také niečo dopustiť. Obliekla sa a pozrela na Ivana: ,Nepochopil by si to. Nikto by to nepochopil. Ako niekoľko rokov už sama nechápem niektoré veci. Ale musím ísť. Prosím, odprevaď ma na stanicu.´“

Napriek počiatočnému zmätku, oceňujem kompozíciu, ktorú autorka použila. Jednotlivé časti, hlavné i vedľajšie, do seba perfektne zapadajú a vytvárajú dynamiku príbehu, ktorý je v skutočnosti zamotaný oveľa väčšmi, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Strieda sa tu niekoľko rozprávačov a uhlov pohľadu (dokonca aj otec), a hoci spočiatku netušíme, kto je kto a čo tam vlastne robí, postupne sa všetko začína vyjasňovať.

Knihu som prečítala takpovediac na jeden nádych. Chytila som ju do ruky a nepustila, kým som ju nedočítala. A potom som len dlho hľadela do prázdna. A nechápala. Ako môže byť toto skutočný príbeh? Ako sa môžu diať také veci? Ako môže toto niekto dopustiť? A prečo musia niekedy najviac trpieť tí najnevinnejší?

Ich nemé výkriky nikto nepočul.

„Eva sa od mamy odtiahla a zdvihla hlavu. Pozerala sa jej do očí. Bojovala sama so sebou. Povedz to. Nie je to tvoja vina. Druhé ja jej však hovorilo: Čo si to ty za dcéru? Chceš zabiť svoju mamu? Neprežije tú hanbu, ani poníženie. Ani zradu od dcéry.“

Tajomstvo bábik je smutným citlivým rozprávaním. Autorka si s touto veľmi ťažkou témou poradila dobre a pocity postáv vykreslila naozaj autenticky. Kiežby však radšej nemusela... Príbeh neodporúčam každému. Je mi jasné, že na niektorých ľudí to bude až príliš tragické a hrozné. Bohužiaľ, aj takéto veci sa vo svete dejú a nemali by sme pred nimi zatvárať oči. Mali by sme ich, naopak, otvárať a všímať si ľudí okolo seba. Či náhodou niekto v našom okolí bez slov nekričí o pomoc, nech je už dôvod akýkoľvek. Tak ako bábiky z tohto príbehu, ktorých nemé výkriky nikto nepočul. Alebo možno len nechcel počuť.

thumb

• Meno autora: Denisa Martincová
  • Knihu vydalo: Motýľ