utorok, 16 apríl 2013 15:24

Dobre sa drž

(8 hlasov)

Vybrali by ste si možnú stratu dôvery u svojich blízkych, ale na druhej strane by ste získali akúsi istotu a kontrolu nad ich nesprávnymi krokmi? Počúvali by ste srdce, rozum alebo svedomie? Možno to nie je o morálke, slušnosti, ale len o strachu a bezvýchodiskovej situácii, počas ktorej musíme konať najlepšie, ako sa nám v danej chvíli zdá, že konáme.

Kniha Harlana Cobena prináša kriminálny, napínavý, zamotaný príbeh viacerých postáv, ktoré sa na konci akoby zázrakom zredukujú a čitateľ sa v nich konečne zorientuje. To však neuberá tomuto dielu na kvalite, pretože je strhujúci, aj keď by som povedala, že náročnejší hlavne jednotlivými časťami, ktoré sa striedajú, a teda sa autor nezameriava súvisle na jeden „dej“.

Bez toho, aby sa rodičia mladého a nespútaného teenagera Adama nerozhodli sledovať virtuálny život svojho syna, by mnoho kriminálnikov naďalej páchalo svoje zverstvá. Smrť Spencera Hilla nebola náhoda a Adam to od začiatku vedel, no bál sa vyjsť s pravdou von a poukázať na ľudí, ktorí ničia život nielen jemu, ale i mnohým ďalším mladým ľuďom v jeho okolí. Dostal sa do veľkých problémov, a keďže rodičia by možno skončili vo väzení práve kvôli nemu, tak sa rozhodol mlčať.

smrť Spencera Hilla nebola náhoda a Adam to od začiatku vedel

„Všetko je také krehké. Jasné, každý to vie, ale väčšinou na to nemyslíme. Nemyslíme na to, ako ľahko sa nám život môže zosypať, lebo keby sme na to mysleli, prišli by sme o rozum. Možnože tí, ktorí sa stále boja a musia brať lieky, aby boli schopní fungovať, sú takí preto, lebo chápu realitu. Chápu, aká tenká je tá hranica. Niežeby pravdu nemohli akceptovať, oni ju len nevedia odblokovať.“

Rodičovská láska nepozná hraníc, nepozná riziká v boji o šťastie a život svojho dieťaťa. Softvér, ktorý pomohol Adamovým rodičom pri odhaľovaní jeho súkromia je skutočný, avšak v knihe je pomenovaný inak ako v realite. Či je správne špehovať svoje deti je diskutabilné, dať im slobodu či prísť o ich dôveru je v tomto prípade jednoducho zodpovedaná otázka. Ale čo ak by naši rodičia kontrolovali naše súkromie, isto by sme protestovali...alebo nikto z nás nemá čo skrývať?

Rodičovská láska nepozná hraníc, nepozná riziká v boji o šťastie a život svojho dieťaťa.

Po prečítaní knihy som sa zamyslela nad celým dejom, príbehom, konaním postáv a najmä rodičov, dych sa mi občas zastavil a mala som zvláštny pocit stiesnenosti, keď som prechádzala jednotlivými riadkami. Možno je to len o dôvere, či sme ochotní povedať našim rodičom, ak máme problém, väčšinou zo skúsenosti sa zdôveríme radšej rovesníkovi alebo niekomu, kto nie je v našej najbližšej rodine. Ostala som dosť zmätená, pretože som si dej skúsila vtesnať do svojho života. Tiež by som asi nevedela ako ďalej a veľmi psychicky trpela. Pdobne ako Adam, utekal, ale neutiekol. Pravda vždy vyjde na povrch a je len otázkou šťastia či nešťastia, kedy...

• Meno autora: Harlan Coben
  • Národnosť: USA
  • Počet strán: 333