piatok, 24 apríl 2015 13:38

Máš na výber

(6 hlasov)

Paľo a Linda sú súrodenci, ktorí to vo svojom živote nemali ľahké. Na vlastnej koži pocítili, aké je vyrastať v rozvrátenej rodine s otcom tyranom. Kým Linda sa všemožne snaží vo svojom živote vyhnúť chybám rodičov, Paľo robí presný opak.

Otec tyran, matka alkoholička. Štyria súrodenci, medzi nimi Paľo a Linda, nemajú ľahké detstvo. Obaja sa ponáhľajú žiť vlastné životy, aby ušli pred neznesiteľnou rodinnou tragédiou a tyraniou. V knihe sa objavujú tri paralelné línie rozprávania – Paľova, Lindina a spomienky na ich detstvo. Text je však prehľadný a logicky usporiadaný aj napriek trom paralelným rovinám. Lindine časti rozprávania sú od Paľových oddelené novou kapitolou, kým spomienky na detstvo sú písané kurzívou a vždy patria Paľovi alebo Linde.

vynikajúca atmosféra a autentické rozprávanie

Paralela príbehov

Paľov príbeh začína veľmi rýchlym odchodom do Anglicka. „Kamarát“ mu vybavil v Londýne prácu na stavbe. Po dlhom čase ťažkého drenia sa spolu s poľským kamarátom ulakomia na lepšie platenú prácu v autoumyvárni, hoci už na prvý pohľad je to všetko podozrivé. Avšak vidina oveľa jednoduchšej práce a oveľa vyššieho platu ich pohľad na vec aj ostražitosť umlčia. Najprv je všetko v poriadku - perfektný plat, luxusný pracovný byt a ľahká robota. Všetko sa však zvrtne, keď Paľo nechtiac prichytí šéfa pri predávaní drog. Dokonca vďaka ukrajinskej prostitútke, do ktorej sa bláznivo zaľúbil, zistí, že šéf je aj pasák a obchoduje s bielym mäsom. S dievčinou začnú plánovať útek, no všetko sa zamotá a ocitnú sa v nočnej more.

„Nepociťovala nič zvláštne... Žiadnu radosť či cit zvaný materská láska."

Lindin príbeh nie je taký nebezpečný a napínavý, ale zato rovnako frustrujúci. Vydáva sa za dlhoročného priateľa, majú spolu dieťa a po materskej dovolenke ju povýšia. Na prvý pohľad dokonalý život, za ktorým sa však skrýva prehnité vnútro. Lindin manžel je workoholik a často sa správa ako nafúkanec, okolo ktorého treba skákať. Vo vyhrotených a vážnych situáciách sa na neho síce môže spoľahnúť, no neposkytuje jej potrebnú a stálu oporu. Linda so šéfkou odchádza na služobnú cestu, kde sa má oficiálne predstaviť ako zástupkyňa vedúcej firmy. Po istom veľmi nepríjemnom incidente, ktorý v skutočnosti nezavinila ona, ju takmer vyhodia z roboty. Postupne sa začínajú vynárať aj iné problémy, s ktorými sa Linda musí vysporiadať. Okrem iného, jej ťažkú hlavu robí vzťah medzi rodičmi, ktorí sa ani po toľkých rokoch nedokážu zniesť.

kniha je autorkin debut

Vynikajúca atmosféra

Príbeh čitateľa vtiahne do deja pútavými situáciami. Napätie nechýba najmä v Paľovom príbehu, keď uteká pred pakistanskou mafiou. Jeho situácia je vtedy naozaj bezútešná. Autorka veľmi dobre buduje atmosféru. Hoci ani Lindino životné smerovanie nie je ideálne a aj jej časť príbehu je podaná veľmi pútavo, má úplne iný existenciálny rozmer. Jej príbeh je odľahčený od špiny, drog, násilia, či zabíjania. Pri čítaní pociťujeme skôr bezútešnosť a frustráciu. Autorka veľmi dobre modeluje atmosféru nielen v napätí, ale aj vo chvíľkach nádeje, radosti či rezignovanosti.

„Sedeli na gauči, dojedali pizzu, ktorú im doniesol poslíček donáškovej služby, a zapíjali ju hltmi lacného vína priamo z fľaše."

Príbeh je inšpirovaný skutočnými udalosťami. Otázkou však zostáva, či toto všetko zažila sama autorka, alebo sa len inšpirovala príbehmi iných ľudí. Odvrátená časť Londýna, branie drog, život prostitútok a postupy mafie sú vykreslené veľmi presvedčivo a dôsledne. Takisto opis Lindinho pôrodu, zúfalstvo z manžela, matky a Paľa či otcova tyrania počas detstva sú opísané autenticky.

Vulgarizmy, slang a žargón

používanie slangu a vulgarizmov pôsobí prirodzene

Vďaka vynikajúcim popisom a prirodzenému štýlu písania nám autorka dokáže predostrieť prvotriedny hnus drog, krutosť mafie, bezútešnosť života prostitúkok a bezvýchodiskové situácie nešťastného rodinného života. Často využíva vulgarizmy, anglizmy, slang a žargón. Tu môžeme vyzdvihnúť, že neprekročila veľmi tenkú hranicu používania takýchto slov. Pôsobia naozaj prirodzene, nezaskočia ani „slušného“ čitateľa a román si ich na istých miestach priam pýta.

„Prehnala som to. Zomriem? Bože!"

Napriek pozitívam na konci príbehu akoby chýbal nejaký dodatok či kapitola. Má síce obstojné ukončenie, ale posledných pár kapitol má oproti zvyšku knihy zvláštne rýchly spád. Akoby samotný príbeh mal ešte prirodzene pokračovať a koniec je vynútený, skrátený, nedopovedaný. Knihu odporúčam každému, kto stojí o autenticitu a napätie. Nie je to silný thriller či budúci bestseller. Napriek tomu svojim spôsobom dokáže zaujať.

• Meno autora: Martina Novotová
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 224