utorok, 03 február 2015 12:46

Žítkovské bohyne

Čarovanie, mágia, intrigy a šokujúce odhalenia. Napätie, dobrodružstvo a nebezpečenstvo, tajomstvá, ktoré sa v rodine zadržujú nielen pred vonkajším svetom, ale najmä pred najmladšou generáciou, dedičná kliatba a hriechy. Nie, to nie je Harry Potter, ani Alžbetin dvor od Hany Zelinovej. Je to príbeh Zuzany Tučkovej, mladej českej autorky. Inšpiráciu berie z kedysi skutočne žijúcich Žítkovských bohýň, z moravského folklórneho fenoménu, ktorý nemá na svete obdoby.

Mladá autorka Zuzana Tučková píše jednu knihu lepšie ako druhú. Dovolím si tvrdiť, že kniha Žítkovské bohyne je jedna z najlepších súčasných románov od českých a slovenských spisovateľov. Príbeh je originálnou zmesou histórie, etnológie, folkloristiky a iných odvetví, ktoré autorka spojila do napínavého a trochu tragického príbehu.

„,Ale ty přece dobře víš, že se to nesmí nikdo dozvědět! Že to víš!?´ Hlas se jí chvěl rozčilením.“

Príbeh je originálnou zmesou histórie, etnológie, folkloristiky a iných odvetví, ktoré autorka spojila do napínavého a trochu tragického príbehu.

Žítkovské bohyne kedysi žili v oblasti Malých Karpát na hraniciach dnešného Česka a Slovenska. Tieto ženy boli považované za akési homeopatičky. Vedeli pomocou znalostí ľudskej psychiky, byliniek a prírody liečiť chorých, pomáhať im v láske či iných dôležitých veciach. Svoje vedomosti si prenášali z generácie na generáciu po celé stáročia.

Dora Idesová, hlavná hrdinka príbehu, je poslednou dedičkou bohýň. Schopnosti, ktoré by ju však robili bohyňou, jej neboli predané a keďže je neplodná, dediča zabezpečiť nevie. V dedinke Kopanice, z ktorej bohyne pochádzajú, sa odohráva podstatná časť príbehu. Po tragickej smrti matky sa s postihnutým bratom dostala Dora do opatery svojej tety, Terézie Surmenovej, ktorú všetci prezývajú Surmena. Je to jedna z posledných a najmocnejších bohýň. Dora si počas dospievania uvedomuje svoju inakosť od ostatných detí. Stala sa terčom posmechu svojich vrstovníkov. Tu začínajú korene Dorinho vzdoru voči Sumeninmu spôsobu života. Keď sa situácia medzi nimi vyhrotí, Surmenu odvedú komunisti do blázinca.

„A přitom na začátku nic nenasvědčovalo tomu, že by z něj měl být tak nelítostný člověk. Vyrůstal v obyčejné rodině...“

Dora odchádza do internátnej školy, vyštuduje etnológiu a zamestná sa v etnografickom ústave. Rozmýšľa nad svojou diplomovou prácou, v ktorej opisovala a skúmala život Žítkovských bohýň. Po rokoch si uvedomuje, akej chyby sa dopustila, keď sa vo svojej práci prispôsobovala komunistickému režimu a mnoho vecí musela upraviť či zamlčať. Teraz, keď režim padol, sa Dora rozhodne znova pustiť do práce a napísať rozsiahlu a podrobnú knihu, celoživotné dielo, kde očistí povesť bohýň. Počas svojho bádania sa Dora dostane do rôznych archívov a najmä do správ ŠTB, ktoré sa po revolúcii sprístupnili.

Schopnosti, ktoré by ju však robili bohyňou, jej neboli predané a keďže je neplodná, dediča zabezpečiť nevie.

Dora počas svojho pátrania zisťuje šokujúce informácie nielen o bohyniach, ale aj o živote samotnej Surmeny a svojej matky. Spisy ju zavedú k dramatickým udalostiam, ktoré sa odohrali počas druhej svetovej vojny. Pomocou informácií, ktoré zozbierala, rekonštruuje príbeh Surmeny, ktorá ju stále viac a viac prekvapuje. Koniec románu prekvapí udalosťou, ktorú vonkoncom nik nečaká.

Táto z istej časti detektívka nenechá nikoho chladným. Dora ako hlavná postava nám dokáže byť sympatická aj napriek svojej nepreniknuteľnej a tajnostkárskej povahe práve vďaka tomu, že súcitíme s jej ťažkým detstvom a životom, ktorý sa s ňou doslova hrá. Obdivujeme na nej tvrdosť a cieľavedomosť, s ktorou zisťuje všetky potrebné fakty o svojej rodine a a ako musí znášať jeden úder trpkej pravdy za druhým. Vďaka jej neústupčivému a usilovnému bádaniu sa dozvedáme o smutnom a tragickom osude jednotlivých bohýň, jej predchodkýň.

Kniha má takmer štyristo strán, čo môže niektorých čitateľov odradiť napríklad z dôvodov, že sa príbeh bude naťahovať, bude nudný alebo so zdĺhavými opismi. Nedajte sa oklamať. Román je napínavý na každej strane a dokáže zaujať tým, že sa v ňom spája mnoho žánrov. Odhalenie jedného tajomstva vedie k ďalšiemu a keď čakáte rozuzlenie, vec sa ešte viac zamotá. Počas celého čítania čitateľ tuší, že za tým všetkým je niečo veľké, na čo Dora musí prísť. Síce je situácia zamotaná, čítanie nepôsobí chaoticky a keď dávate pozor, máte výborný prehľad.

„Znovu a znovu si v duchu představovala, jaké to muselo být, když se ostří sekery zaseklo do její lebky, do lebky ženy, kterou tolik milovala...“

Pomocou informácií, ktoré zozbierala, rekonštruuje príbeh Surmeny, ktorá ju stále viac a viac prekvapuje.

Vďaka autorkinej snahe, ktorú venovala štúdiu skutočných nacistických a ŠTB spisov či počúvaniu historiek o ozajstných bohyniach, pôsobí príbeh veľmi autenticky a pravdivo. Štýl písania je ľahký, svieži a napínavý, dej je písaný zväčša retrospektívne.

Knihu odporúčam širokému publiku, pretože sa číta ľahko, je prehľadná a hoci sa dej točí zväčša okolo druhej svetovej vojny a čias tvrdého komunizmu, znalosti z týchto historických období vám vôbec netreba. Situácia ľudí a beh spoločnosti je vykreslený v príbehu prostredníctvom rodiny Idesových. Ak si však potrpíte na happyendy, sklameme vás. Tento príbeh ho určite nemá.

Kateřina Tučková sa vďaka knihe Žítkovské bohyne preslávila aj mimo Českej republiky. Na internete je množstvo rozhovorov, v ktorých sa, mimo iného, autorka vyjadruje aj k tejto knihe.

• Meno autora: Zuzana Tučková
  • Národnosť: česká