sobota, 30 marec 2013 20:03

Skôr než zaspím

Spomienky sú niečím, čo nám nik nemôže vziať. Christine Lucasová však o ne prišla. Nevie, kto jej ich vzal a prečo. Ale začína niečo tušiť...

Nebolo ľahké vžiť sa do kože hlavnej hrdinky. Žije v nevedomosti a stereotype, ktorý pre ňu stereotypom ani nie je. Lebo na predchádzajúci deň si nepamätá. Každé ráno sa prebúdza vedľa neznámeho muža, v dome, ktorý jej absolútne nič nehovorí. Pri pohľade do zrkadla ju čaká ďalší šok – zostarla o dvadsať rokov. Z neznámeho chlapa sa vykľuje milujúci manžel Ben, ochotný vysvetľovať jej každý deň to isté – kto je, kde sa nachádza a prečo má takú pamäť, akú má. Večer si líha do postele s vedomím, že spánok jej spomienky na posledných dvadsať rokov znova vymaže. Prebehli vám po chrbte zimomriavky? A to je ešte len začiatok...

Do Christininho života sa pripletie doktor, ktorý jej chce pomôcť. Pravidelne jej telefonuje a pripomína, aby si písala denník. Vďaka záznamom z predošlých dní Christine získava aspoň bledomodrú predstavu o svojom živote. Čím viac sa však hrabe v minulosti, tým viac otáznikov sa prediera na povrch. Okrem toho začína pri svojom zdravotnom stave zaznamenávať malé zlepšenia. Z času na čas sa v jej mysli zjavia malé útržky spomienok. Väčšinou sú však v úplnom rozpore s tým, čo jej vraví Ben a ona nevie, či veriť svojej hlave, alebo manželovi.

„Je popoludnie. Ben sa o chvíľu vráti z práce. Sedím tu nad denníkom. Nejaký muž – doktor Nash – mi volal na obed a povedal, kde ho nájdem. Keď zavolal, sedela som v obývačke a najprv som neverila, že vie, kto som. Pozrite sa do škatule v šatníku, povedal napokon. Nájdete tam zošit. Neverila som mu, ale poslúchla som, zatiaľ čo zostal na linke. Mal pravdu.“

Všetko nasvedčuje tomu, že Ben jej klame. Christine si píše denník za jeho chrbtom a za pomoci doktora hľadá nové indície, ktoré by jej mohli pomôcť pri skladaní jej rozbitého života. Prečo jej Ben nepovedal o tom, že pred rokmi vydala román? A kvôli čomu zatajuje, že spolu majú syna? Christine už prestáva veriť aj historke o tom, ako prišla o pamäť. Naozaj mala len obyčajnú nehodu?

Priznajme si to, námet knihy veľmi originálny nie je. O strate pamäti sa už napísali desiatky kníh a o natočených filmoch ani nehovorím. Ak sa už autor pustil do toľkokrát opakovanej témy, čakala som, že ju niečím ozvláštni. Pýtate sa, ako splnil túto úlohu? Tak na šesťdesiat percent.

Pomerne dlho trvalo, kým sa dej rozbehol. Spočiatku sa treba oboznámiť s okolnosťami a postavami, to mi je jasné. Ale mala som pocit, že toto štartovanie je akési pridlhé. Neodrádzalo ma to od čítania, no miestami mi pozornosť od písmeniek ubiehala. Dej sa začal viac stupňovať približne v prvej pätine knihy. S narastajúcim napätím rástla aj moja spokojnosť. Ako veľké plus hodnotím aj fakt, že som takmer do poslednej strany nevedela odhadnúť koniec. Zápletka bola premyslená a konečné prekvapenie obrovské!

Za čo však chudák autor nemôže, no celkový dojem z knihy to poriadne degraduje, je slovenské spracovanie. Haló, jazykový korektor sa dnes už nenosí? Toľko preklepov a pravopisných chýb som pokope už dlho nevidela. Je smutné, že vydavateľstvám dnes veľmi nezáleží na tom, čo dávajú na pulty kníhkupectiev.

„Zdalo sa mi to nemysliteľné. Teraz to viem. Môj manžel mi predkladá jednu verziu príbehu o strate pamäti, moje pocity druhú. Ktovie, či som sa niekedy spýtala doktora Nasha, čo sa stalo. A keby áno, môžem mu veriť? Jediná pravda sa nachádza v denníku. Ktorý som napísala ja. To si musím zapamätať. Ktorý som napísala ja.“

• Meno autora: S. J. Watson
  • Národnosť: britská
  • Počet strán: 301