streda, 14 január 2015 19:44

Myšlienky mafiána

(6 hlasov)

Krv na rukách, zbraň pod kabátom a zápach smrti všade tam, kam sa poberie. Aj tak by sa dal opísať typický mafián. S klobúkom vrazeným do čela a s bandou verných (?) prisluhovačov po boku. Vitajte v New Yorku na začiatku 30. rokov. Vo svete, kde namiesto slov rozpráva horúce olovo vystrelené zo samopalov a kde zrada a prevracanie kabátov nie sú ničím neočakávaným.

Ed Falco sa pri písaní svojho najnovšieho románu inšpiroval skutočnými udalosťami a najmä skutočnými osobnosťami, ktoré reálne žili a ktoré naozaj ovplyvnili americký mafiánsky svet v čase Veľkej hospodárskej krízy. Na ostatnom už zapracovala autorova fantázia a vznikol tak pútavý celok dýchajúci takým tým typickým smradom, ktorý poznáme z niekdajších mafiánskych románov. A aj keď je zaostrený na postavu slávneho írskeho bossa Vincenta Colla, stále v ňom figuruje aj talianska vôňa cestovín v postave Loretta a jeho náhradnej rodiny. Síce iba jemne, ale predsa.

vznikol pútavý celok dýchajúci takým tým typickým smradom, ktorý poznáme z niekdajších mafiánskych románov

Príbeh nás rovno prenesie do brooklynských ulíc, kde prestrelka, pri ktorej sú zranené aj malé deti, rozpúta kolotoč udalostí, ktoré udávajú ráz celému románu. Mladý Loretto vyrástol v detskom domove, v ktorom nadobudol pevné vzťahy s chlapcami, z ktorých sa neskôr stali gangstri. Niektoré putá sú na celý život, najmä tie, ktoré vznikli počas ťažkých časov a utužia sa v ešte ťažších. „Besný pes“ Vincent Coll si rozhneval všetky ostatné mafiánske rodiny v meste a keďže bol spolu s Lorettom v spomínanom sirotinci, rôzne situácie ich po rokoch spoja opäť dokopy. Môžeme tak sledovať ich vzostupy a pády, ktorých bude naozaj požehnane.

„Tak či onak, nemal už kam ustúpiť. V tomto boji sa už navŕšilo priveľa tiel. Buď sa dostane na vrchol, alebo do hrobu. Práve takto to povedal Lottie: Na vrchol, alebo do hrobu. Ani náhodou však nechcel strieľať do detí. ,Ani náhodou som nechcel strieľať do detí,´ zašepkal si pre seba a vlastný hlas akoby ho prebudil zo sna.“

Dá sa povedať, že Ed Falco sa naozaj snažil napísať odlišný román od tých ostatných. Zabudnite na typického Krstného otca s aurou Bossa všetkých bossov, v prípade Myšlienok mafiána je hlavnou postavou skôr nenápadný (ale dôležitý) Loretto a nie Vincent Coll. Aj tu sa nachádza tá typická dôležitosť rodiny, ale tentoraz nie tej mafiánskej, skôr skutočnej. Dokonca ani Vincentov klan nie je celkom štandardným a už vôbec by sa nedal nazvať rodinou. Ako v správnom gangsterskom románe, samozrejme, nechýbajú prestrelky, zbrane, súdne procesy, pohreby, hektolitre alkoholu alebo kilometre čiar kokaínu. Raz si hore a raz dole. Aj tak by mohol znieť podtitul Falcovho diela.

Zabudnite na typického Krstného otca s aurou Bossa všetkých bossov, v prípade Myšlienok mafiána je hlavnou postavou skôr nenápadný (ale dôležitý) Loretto

Tak isto je to aj s dejom. Raz sa vlečie a inokedy zas musíte náhlivo preskakovať riadky, aby ste si udržali nervy a hlavne nedočkavosť na uzde. Má však tú správnu dynamiku na to, aby uspokojil mafiánskych fajnšmekrov. Možno sa Myšlienky mafiána nevyšplhajú na piedestál románov, ktoré vstupujú do prestížneho klubu na úrovni klasiky a hollywoodske spoločnosti sa nebudú trhať o práva na natočenie filmu (aj keď film nakrútený podľa tejto predlohy by bol určite dobrý a zaujímavý), ale román je solídny. Mapuje krátky, ale naozaj dôrazný život jedného z mnohých mafiánov a má všetko, čo má mať.

„,Loretto, mysli,´ snažil sa ho Mike priviesť k rozumu. ,Gaspar a Dominic boli verní Maranzanovi. Vyštartovali by po Lucianovi a po hocikom, kto v tom išiel s ním. Vypukla by vojna. Museli ich odpraviť. Takto to skrátka chodí.´“

Raz si hore a raz dole. Aj tak by mohol znieť podtitul Falcovho diela.

Počas čítania som sa však nemohla ubrániť pocitu, že knihe niečo chýba a ani za svet som nevedela prísť na to, čo to je. Možno to bol len môj pseudopocit ako fanúšika Puzovej klasiky, nie všetky mafiánske príbehy však musia byť na jedno kopyto. Tento jav čudného pocitu by som asi pripísala odlišnosti románu. Pretože sa nesústredil na hlavu gangu, ale na obyčajného pešiaka, ktorý napriek svojej nenápadnosti ovplyvnil veľké veci. Bolo zaujímavé sledovať vývoj osudov z tohto iného pohľadu a treba uznať, že Myšlienky mafiána napriek všetkému mali ten správny švung. Sú mafiánske, sú krvavé, brutálne a naturalistické, ale to predsa máme radi. A navyše sú iné, neotrepané a výborne sa čítajú.

Držím palce vztýčené a odporúčam!

Vincent Coll leaving court NYWTS3c24972v

• Meno autora: Ed Falco