sobota, 03 január 2015 16:41

Návrat z temnoty

Už ste niekedy zažili, že ste odišli na stanovačku, opekačku alebo do tábora a vrátili ste sa domov o tri roky? A teraz si predstavte, že tie tri roky po vašom návrate uplynuli iba podľa vašej rodiny a okolia, ale podľa vás ste boli preč len pár dní. A tu sa začína napínavý dej príbehu, ktorého rozuzlenia sa neviete dočkať.

Námet knihy Návrat z temnoty, ako už úvod naznačil, nie je vo svete beletrie taký bežný, tuctový. Takže už tento fakt je zárukou toho, že pri čítaní tejto knihy nezaspíte. Ako by ste s nápadom straty a návratu, takpovediac z jasného neba, po troch rokoch naložili vy, ak by ste šli písať knihu?

Dej sa začína odvíjať v skautskom tábore, do ktorého Angela (Angie) prišla ako trinásťročná spolu s ďalšími kamarátkami a bola obeťou únosu. Stala sa ňou ale skutočne ona? Takpovediac z ničoho nič sa ako šestnásťročná vráti domov – vyslovene sa zjaví vo dverách rodičovského domu mamy Margie a otca Mitcha. Angela sa vôbec na nič nepamätá, je zdesená zo svojho tela, ktoré je v zrkadle pre ňu jedným z mála ťažko akceptovateľných dôkazov o tom, že má šestnásť. Začína sa nitku po nitke pátranie po tom, kde a s kým Angela celý ten čas bola. Keďže sa jedná o únos, vyšetrovania sa ujíma detektív Brogan.

Dej sa začína odvíjať v skautskom tábore, do ktorého Angela (Angie) prišla ako trinásťročná spolu s ďalšími kamarátkami a bola obeťou únosu. Stala sa ňou ale skutočne ona?

Do tábora odišla ako obyčajné dievča, ktoré patrilo do komediálneho seriálu o usporiadanej rodinke, a zrazu sa z nej proti jej vôli stala hlavná postava špeciálneho dielu kriminálneho seriálu. Niekto prepisoval scenár jej života. Bez jej dovolenia.“

Autorka si na dramatizáciu príbehu zvolila výborný motív takzvaného alter ega (akési druhé ja) – v hlave hlavnej hrdinky Angie ich nechala zrodiť hneď niekoľko. Tento nápad v knihe zaručil skutočnosť, že sa nielenže nebudete nudiť, ale stanete sa svedkami na jednej strane mnohých zauzlení, na strane druhej – napriek tomu, že postáv sa môže zdať priveľa, ich prezentácia v príbehu je relatívne ľahko rozpoznateľná, každé alter ego má svoju prezývku a sú nielen neoddeliteľnou súčasťou Anginej mysľe, ale aj celého príbehu. Takže rozmanitosť deja je zaručená. A čo som si všimol už na začiatku, a páčilo sa mi to asi najviac, je fakt, že autorka neplytvá váš čas nijakými okázalými siahodlhými opismi krajinky alebo počasia typu belasej oblohy bez mráčika v jedno májové popoludnie niekde v Bretónsku – do deja tohto príbehu by to ani nezapadlo. Dej teda beží v hlavnej línii bez prikrášľovania.

Angie svoju zabudnutú trojročnú minulosť rozplieta za asistencie psychologičky doktorky Grantovej a neskôr aj psychiatra doktora Hirscha, ktorý na nej testuje svoje nové metódy.

„Doktorka Grantová mala na stole otvorenú učebnicu. Názov kapitoly bol napísaný veľkými tlačenými písmenami: DISOCIATÍVNA PORUCHA IDENTITY (DID). ,Mám silné podozrenie, že tvoja myseľ si vytvorila niekoľko osobností, aby ti pomohli vyrovnať sa s traumou spôsobenou únosom. Takéto koncepty osobnosti nazývame alter egá, čiže alternatívne osobnosti.´“

Asi v polovičke knihy sa dostávame, vďaka rozprávaniu jednej z osobností prebývajúcich v Angelinej hlave, k hlavnému bodu celej zabudnutej minulosti a poviem vám, že ja sám som zostal šokovaný. Na chvíľu som sa dokonca pristihol pri myšlienke, či vôbec pokračovať v čítaní, pretože pri akýchkoľvek príbehoch s touto hlavnou témou sa mi robí nevoľno. Na druhej strane – autorka našťastie tento negatívny prvok nerozoberá do detailov, takže som tieto miesta iba stroho prečítal, aby som sa v knihe dostal ďalej. Angie chce za asistencie doktora Hirscha postupne všetky alter egá zo svojej hlavy jednoducho vymazať. Tie sa totiž prejavujú nečakane a v rôznych situáciách od nočného harašmentu, cez vychystanie sa do školy, problémy s frajerom, ktorého si Angie našla ešte keď mala trinásť, až po fyzické napadnutie postavy brastrýka pod vplyvom jedného alter ega. Práve odmietnutie frajera spustí mediálnu naháňačku za senzáciou z Angelinho tajuplného návratu, ktorý sa až do tejto chvíle darilo úspešne tajiť.

„,Zbavte sa tých prekliatych reportérov, prosím vás!´ prikázal mu Brogan. Strčil ruku do vrecka. ,K ďalšiemu kroku vyšetrovania sme povolali forenzný tím z úradu krajského súdneho lekára, ktorý preskúma všetko do poslednej nitky – zrub aj okolie. Budú hľadať i hroby.´“

Autorka sa s napätými situáciami s nami delí počas celého príbehu, prekvapeniami a zvratmi naozaj nešetrí. Záverečná časť knihy je rovnako napínavá, ako celé dianie od samého začiatku

Bohatý dej po udalosti napadnutia vlastného brastrýka naberá na obrátkach. Skryté osobnosti z Angelinej hlavy sa v spolupráci s doktormi Hirschom a Grantovou darí postupne vymazávať, ale podarí sa ich vymazať všetky? Autorka sa s napätými situáciami s nami delí počas celého príbehu, prekvapeniami a zvratmi naozaj nešetrí. Záverečná časť knihy je rovnako napínavá ako celé dianie od samého začiatku. Pre mnohých, čo sa budú snažiť predvídať dej dopredu, bude možno jeho rozuzlenie tak trošku prekvapením.

Spisovateľka Liz Coleyová nie je extra známou triedou, psychologický príbeh Návrat z temnoty je v našich končinách jej prvotinou. Určený je možno skôr pre mladších čitateľov, ale určite nebude na škodu veci, ak si myšlienky o zmätenej ľudskej mysli, o sile a moci odvahy v boji s touto pomätenosťou prečítajú aj tí skôr narodení. Pre mňa bol námet príbehu a jeho spracovanie celkom zaujímavým spestrením môjho čitateľského denníka.

• Meno autora: Liz Coleyová
  • Knihu vydalo: Fortuna Libri
  • Počet strán: 304