štvrtok, 25 december 2014 00:17

Nočný bežec

Nepamätá si, kto je, prečo uteká ani kto sú tí muži, ktorí ju podľa všetkého chcú zabiť. Tuší len, že zrejme vie niečo, čo by vedieť nemala, a preto je v nebezpečenstve. Alebo je tým nebezpečenstvom ona sama? Lebo – a o tom som sa asi zabudla zmieniť – vie dokonale čítať ľudské myšlienky.

Nočným bežcom, ktorý sa skrýva v názve knihy, je Dryden, bývalý vojak vycvičený na špeciálne akcie. Po tragickej smrti manželky sa týra samotou, ktorú si kompenzuje neskorými nočnými či skorými rannými „výbehmi“ k pláži. Jedného dňa sa pri takomto rannom behu zrazí s vyplašeným dievčatkom ukrývajúcim sa pred ozbrojenými chlapmi, ktorí sa ju snažia dolapiť. Dryden má niekoľko sekúnd na rozmyslenie: jednoducho jej uhne z cesty alebo vyhovie jej prosbe o pomoc? Niečo mu navráva, že je priam jeho povinnosťou ju ochrániť, a tak spraví rozhodnutie, o ktorom mu musí byť hneď jasné, že sa už nedá vrátiť späť.

Spraví rozhodnutie, o ktorom mu musí byť hneď jasné, že sa už nedá vrátiť späť.

„Pred piatimi rokmi, krátko nato, ako sa to všetko stalo, mal veľa priateľov. Boli mu oporou, keď to potreboval, no neskôr začali byť nástojčiví – tlačili naňho tak, ako sa to robí, keď vám na niekom záleží. Tlačili naňho, aby začal znova žiť. Hovoril, že si to cení a že majú pravdu – samozrejme, človek sa po čase musí pohnúť ďalej. Súhlasil, prikyvoval, a potom si všimol, ako im zosmutneli oči, keď pochopili, že to hovorí len preto, aby ich umlčal. Nepokúšal sa im svoj postoj vysvetliť. Nepovedal, že keď človeku niekto veľmi chýba, jeho prázdne miesto nemôže a niekedy ani nechce nikým a ničím zaplniť.“

Môže sa zdať, že od tohto momentu začína naháňačka hlavných hrdinov s ich protivníkmi. Niečo na štýl akčných hollywoodskych filmov, kde to vyzerá tak, že pri nich vždy stoja všetci svätí a z každého nebezpečenstva uniknú o chlp, pomocou šťastnej náhody či vlastného mimoriadne pohotového úsudku. A ono je to skutočne tak. Dryden spolu s Rachel niekoľkokrát o vlások uniknú ich tajomným nepriateľom, ktorí sú v prevahe a navyše oveľa lepšie vybavení. Vďaka ich falošným obvineniam z teroristickej hrozby hľadá Drydena takmer celý štát, a tak sa aj s Rachel snažia zachrániť si životy a čo najrýchlešie zistiť, o čo tu vlastne ide.

Niečo na štýl akčných hollywoodskych filmov, kde to vyzerá tak, že pri nich vždy stoja všetci svätí a z každého nebezpečenstva uniknú o chlp.

„V zlomku sekundy, kým to Dryden pochopil, sa všetko zmenilo. Pred zrubom začul šuchot nôh v prachu, keď votrelec zareagoval na to, čo hovorila Rachel. Vzápätí sa popri stene rozbehli kroky. Šprintovali k zadnej stene zrubu, k dverám, ktoré boli stále otvorené dokorán. Dryden vyskočil zo sedu vedľa Rachel, hodil sa k polici pri dverách a o sekundu už držal v ruke Sig Sauer. Oprel sa dlaňou o zárubňu, odrazil sa dozadu a uprostred zrubu zaujal pozíciu strelca.“

Rachel totiž nie je len také obyčajné dvanásťročné dievča. Rachel dokáže čítať myšlienky každému človeku, ktorý sa ocitne v jej blízkosti. To je zrejme hlavný dôvod, prečo ju držali, vypočúvali a skúmali niekoľko týždňov na neznámej klinike. Na ostatné informácie si Rachel spomína len postupne. Stále nevie, odkiaľ je, ani kam by mala ísť, vie však, že ide o niečo naliehavé, niečo dôležité, čo musí zastaviť. Čím viac spoločne s Drydenom rozmotávajú krehké nitky, tým viac celá situácia naberá vážnejší ráz.

Postava Rachel v sebe ukrýva mnohé tajomstvá. Okolnosti, ktoré by vysvetľovali jej nezvyčajné schopnosti, sa dozvedáme až postupne. A rovnako postupne nám začnú dávať zmysel vedľajšie dejové línie, kde sa stretávame s postavami, ktoré sú ovládané tajomným hlasom v ich hlave, ktorý ich núti vykonávať isté, najmä veľmi zlé, skutky.

„Máme troch ľudí: dvaja počujú myšlienky cez miestnosť, tretí dokáže hocikoho v polomere pol druha kilometra prinútiť, aby spravil, čo si zmyslí. Z koho sa podľa vás časom stane vodca?“

Fakt, že Rachel dokáže čítať myšlienky, dáva knihe jemný sci-fi nádych.

Nočný bežec však nie je klasickou akčnou naháňačkou. Fakt, že Rachel dokáže čítať myšlienky, dáva knihe jemný sci-fi nádych. V tejto súvislosti pôsobia zaujímavo pasáže, kde sa Rachel rozpráva s Drydenom. Stierajú sa tu hranice medzi tým, čo hrdina povie a čo si len pomyslí, čo pôsobí naozaj zaujímavo, ba dokonca aj dôveryhodne. Ako veľké plus tiež musím vyzdvihnúť fakt, že autor upustil od klasického hollywoodskeho klišé a zachránenou hrdinkou nebola mladá žena, do ktorej sa hneď zamiluje, ale dievča, z jeho pohľadu takmer dieťa. Vzťah, ktorí si medzi sebou vybudovali bol silný a akoby poukazujúci na to, že existuje veľa spôsobov, ako môže človek ľúbiť. Nemusí to byť len vášeň, ale aj prostá, no o to dôležitejšia potreba toho druhého ochrániť.

Obálka knihy sľubuje „čistý adrenalín, napätie od začiatku až do konca“. Hoci sa istá dávka napätia nedá knihe uprieť, rovnako ako sa jej nedá uprieť nečakaný záver, je to podľa mňa trochu prehnané tvrdenie. Niektoré časti sú pomalšie, zdĺhavejšie, najmä ak nám spočiatku nedávajú zmysel. Pri čítaní sa tiež treba dosť sústrediť, aby človeku neušli žiadne podstatné detaily a neustály motív „sme na úteku“ tiež nemusí baviť každého čitateľa.

Obálka knihy sľubuje „čistý adrenalín, napätie od začiatku až do konca“.

Kniha Patricka Leeho dokáže zaujať čitateľov svojím netradičným námetom, no žiadne hlbšie dojmy zanechať nemusí. Ani u mňa nezanechala – keď som sa k písaniu recenzie dostala asi po troch týždňoch odkladania, len veľmi ťažko som si dokázala spätne vybaviť a spomenúť si na detaily, ale i na konečné rozuzlenie knihy. A to sa mi pri tých, ktoré ma NAOZAJ zaujmú veru nestáva...

P.S.: Ak si popri čítaní knihy budete aj vy lámať hlavu nad tým, prečo autor zvolil práve názov „Nočný bežec“, i keď na tomto fakte popri tom všetkom, čo sa tam deje, len pramálo záleží, buďte trpezliví a počkajte si na samotný záver.

Patrick-Lee-Author-Photo

• Meno autora: Patrick Lee
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ