streda, 17 december 2014 17:59

Amerika

Franz Kafka bol v bývalom Československu zaradený medzi zakázaných autorov a ja ani po prečítaní troch jeho románov (Proces, Zámok, Amerika) vlastne neviem prečo. Asi by som sa v komunizme neuplatnila.

Karol má 16, cestuje sám do Ameriky, do New Yorku a má len jeden kufor. Len čo pristanú, dá ho strážiť spolucestujúcemu, ktorého celý čas podozrieval, že mu ho chce ukradnúť. Absurdnosť hneď v prvých riadkoch! Vôbec sa tým však netrápi a ide riešiť nespravodlivosť náhodného známeho, ktorého práve spoznal. Z toho mi bolo jasné, že Karol bude zaujímavá osobnosť. Karol hneď na lodi, celkom nečakane, stretne svojho strýka, Edwarda Jakoba, ktorý je náhodou vysokopostaveným človekom, senátorom. Ten sa ho ujme, avšak iba dočasne. Zmätok v Karolovej duši, hoci na 16-ročného zmýšľa veľmi dospelo, podporoval aj priestorový zmätok, v ktorom sa občas ocitol. Všetko, čo sa udeje, prijíma priam so stoickým pokojom, až je to čudné. Toľkokrát nevie, kam sa podeje a čo bude robiť, a ani to nerieši! Ľudia sú tvrdí a krutí, stačí jeden maličký prešľap a hneď ho odvrhnú, otočia sa mu chrbtom, odmietnu mu pomôcť.

Zmätok v Karolovej duši, hoci na 16-ročného zmýšľa veľmi dospelo, podporoval aj priestorový zmätok...

„Vedel, že všetko, čo môže povedať, by vyzeralo celkom inak, ako to bolo myslené, a že to závisí len od spôsobu posudzovania, či sa nájde dobré, alebo zlé.“

Karol je dobrosrdečný a tak trochu naivný, ,ošmekne´ ho takmer každý, koho stretne. Pre svoju naivitu a dobrosrdečnosť je ľahkou obeťou falošných podvodníkov. Žiadalo sa mi nejako sa k nemu dostať a pošepkať mu do ucha „never im, never im, nebuď taký trkvas!“. Svet sa točí rýchlo, tak rýchlo, že sa nestihne ani ospravedlniť za svoje neúmyselne spáchané chyby a už mu ich niekto zráta aj s úrokmi.

„,A prepustili ťa bez kabáta?´ spýtal sa strážnik.
,No áno,´ odpovedal Karol; teda aj v Amerike sa úradníci pýtajú na veci, ktoré si už všimli.“

Žiadalo sa mi nejako sa k nemu dostať a pošepkať mu do ucha „never im, never im, nebuď taký trkvas!"

Človek je sám, v cudzom svete, absolútne stratený. Bez znalosti jazyka a kontaktov je odkázaný len na svoj inštinkt a svedomie ľudí okolo. Cestičky osudu sú krivoľaké a spletité, určite si „bývalý budúci inžinier“ svoju kariéru v Amerike nepredstavoval tak, ako sa napokon vyvinula. Ako píše v doslove knihy Martin Plch, základnou témou je cudzota, izolovanosť medzi ľuďmi. Kniha Amerika (ktorá mala pôvodne vyjsť pod názvom Nezvestný... a ten by možno ešte hlbšie odkázal na samotné dianie v diele) je zvláštnou knihou, avšak určite je najľahšia zo všetkých Kafkových, ktoré som doposiaľ čítala. Tento román Franz Kafka nedokončil, čo je v závere pri čítaní evidentné, občas som si musela overiť, či som nejaké stránky nepreskočila. Zaujímavá je i kapitola, o ktorej človek nevie, či to bol len Karolov sen, alebo naozaj realita. Napriek tomu som knihu čítala s chuťou.

základnou témou je cudzota, izolovanosť medzi ľuďmi

„Všetko, čo doteraz robil, je teda zabudnuté, nikto mu to nebude vyčítať. Môže sa prihlásiť do práce, ktorá nie je žiadnou hanbou a do ktorej sa naopak verejne pozýva! A rovnako verejne sa sľubuje, že aj on bude prijatý. Karol nepožaduje nič viac, chce konečne začať poriadny život, a tu zrejme tá možnosť je.“

Franz Kafka bol nevšedný človek, zomrel veľmi mladý vo veku 41 rokov a vo svojom testamente odkázal, aby bolo jeho dielo zničené. Našťastie, nebolo. A keďže kniha Amerika ostala bez konca, záverečný osud hlavného hrdinu je v našich rukách. Ten „môj“ Karol si svoje miesto na svete napokon našiel.

• Meno autora: Franz Kafka
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Vydavateľstvo Európa, s.r.o.