piatok, 15 marec 2013 12:02

Krásna beštia

Knihu som brala do rúk len s veľkými obavami. Toľkokrát opisovaná téma mi už predsa nemôže nič nové ponúknuť; o pseudopriateľkách, ktoré robia svojim obetiam zo života peklo, sa už nemálo popísalo. K príbehu som teda pristupovala s nulovými očakávaniami. Možno preto som po dočítaní zostala prekvapená. A veľmi milo.

Katherine zo svojho rodného mesta vyženie rodinná tragédia. Presťahuje sa za tetou do Sydney, navštevuje novú školu, zabúda na svojich starých kamarátov. V novom prostredí sa snaží pôsobiť utiahnuto a nenadväzuje žiadne nové vzťahy. V jeden deň sa však neudrží a pri konflikte s mimoriadne obľúbeným spolužiakom prejaví svoje staré ja. A to bola chyba. Obrovská.

Vďaka tomu si Katherine všimne jej spolužiačka Alice a snaží sa s ňou silou-mocou spriateliť. Katherine jej na túto hru naletí a pomaly si novú známosť vpúšťa pod kožu. So slepou dôverou jej odhaľuje tienisté stránky svojho predošlého života. Netrvá však dlho a Alice sa začína meniť. Býva podráždená, uštipačná a ubližuje svojmu okoliu. Katherine sa zamotáva do jej šikovných manipulátorských ťahov a nechce si priznať, že by jej priateľka mohla byť nebezpečná. Až v jeden deň, keď je Katherinine úzkostlivo strážené tajomstvo prezradené, sa jej v hlave rozbliká výstražná kontrolka. Pomaly sa snaží odstrániť podivnú kamarátku zo svojej blízkosti. Nie je to však také ľahké - Alice odmieta byť porazenou a na svoju novú korisť neustále striehne...

Lenže ak by Robbie vedel, na čo je, nepoložil by mi takú otázku. Zjavne si od vzťahu s Alice sľubuje viac, než mu je ochotná poskytnúť. Odrazu mám nutkanie poradiť mu, aby si dával pozor, aby sa emocionálne obrnil, a ak túži po vážnejšom vzťahu, nech si radšej nájde iné dievča."

Triler pre ženy – tak by sa dala Krásna beštia jednoducho charakterizovať. Autorka tu dosiahla napätie aj bez vrážd, krvi prelievania a typických kriminálnych postáv. Tajomno je v deji prítomné hneď od prvej strany. Spočiatku ako čitatelia nevieme, čo bolo dôvodom Katinho odchodu z rodičovského domu a v druhej tretine knihy sme zasa zvedaví, ako sa zákerná priateľka Alice vyfarbí".

Od ostatných kníh s touto tematikou sa Krásna beštia odlišuje svojou vnútornou stavbou. Už na začiatku vieme, ako sa to celé skončí, no nad podrobnosťami len tápeme. Kapitoly z Katinho súčasného života sú prepletené s pasážami zo súčasnosti. Autorka tu týmto spôsobom čitateľovi posúva malé časti skladačky, ktoré vytvoria jeden zmysluplný celok až po kompletnom dočítaní.

Odhliadnuc od tuctovej témy by som knihe vytkla ešte jednu vec oneskorené dávkovanie nových informácií. V tretine knihy mi už totiž dochádzala trpezlivosť. Síce som vedela, že sa príbeh rozvinie, no netušila som kedy. Zívala som a obracala stránku za stránkou len s veľkým sebazaprením. Skutočne sa to nedalo napísať dynamickejšie hneď od začiatku? Na to vie odpovedať len autorka sama. Ostatným smrteľníkom môžem odporučiť, aby sa tým pridlhým začiatkom prehrýzli. Potom to už stojí za to.

Alice kráča pred nami. Je sotva o dva kroky popredu, ale aj to stačí, aby nám dala najavo, že nemá náladu na rozprávanie. Nemyslím si, že je nešťastná, nahnevaná alebo rozrušená – práve naopak, cíti sa skvele, vyžaruje z nej krása a energia, očividne je vzrušená, že je vonku v taký nádherný jesenný večer a vychutnáva si zvyšky teplého počasia. Niekedy sa takto správa: je zabratá do seba a nezhovorčivá. S Robbiem ju poznáme už dosť dobre, tak si nerobíme ťažkú hlavu z toho, či ju niečo rozrušilo, alebo nazlostilo."

• Meno autora: Rebecca Jamesová
  • Počet strán: 231
  • Dátum vydania: piatok, 01 január 2010