sobota, 22 november 2014 10:01

Kniha nepokoja

Všetci majú právo na šťastný život. Skutočne? Prečo potom niekto nemá ani len najmenšiu šancu na pokojný a dokonalý život?

Čo si môže priať mladá žena? No predsa krásny život v kruhu svojich najbližších, milujúcu rodinu, dokonalého partnera a sľubnú kariéru. Je to presne to, čo niektorí nikdy nemôžu dosiahnuť, ale pozor, nie je to ich vinou.

„Zájdem do spálne, otec leží na kraji postele oblečený, rozvalený ako dajaký panák. Človek by povedal, že je mŕtvy, ale ja viem, že je len totálne na mol, tak ako veľakrát predtým. Je zbytočné budiť ho, vyčítať mu to či preklínať ho.“

Hlavná hrdinka Knihy nepokoja je jednou z tých „šťastných,“ ktorí si dokonalý život nezaslúžia

Hlavná hrdinka Knihy nepokoja je jednou z tých „šťastných,“ ktorí si dokonalý život nezaslúžia a nieže dokonalý, ale ani len málinko sa vychyľujúci z negatívnej strany. Ritin otec je alkoholik. Po maminej smrti sa úplne opustil a prežíva zo dňa na deň, preto sa jeho dcéra rozhodne, že tomu musí spraviť razantný koniec. Nasťahuje ho k sebe do bytu, to ale podnieti jej priateľa k tomu, aby sa odsťahoval. Vracia sa až po otcovej smrti, ale to je už dosť neskoro. Rita je celkom kočka, takže počas posledných spoločných dní si nájde náhradu – starého známeho Jakuba, ktorý sa po pohrebe prejavil ako dokonalá podpora. Vezmú sa a spolu žijú krásny život aj so spomienkami na rodnú dedinu a Ritinho otca. Dokonalá idylka, čo poviete?

každý sa raz musí prejaviť vo svojej pravej podobe

Nuž, nie je všetko zlato, čo sa blyští, takže každý sa raz musí prejaviť vo svojej pravej podobe. Mladej manželke sa prestanú pozdávať isté veci a keď spozná svojich starých rodičov, všetko postupne začne do seba presne zapadať. Jakub vôbec nie je taký, ako sa zdalo na začiatku. Horšie však je, že Rita sa to nemala nikdy dozvedieť, teda sa stáva dostatočne nepohodlnou osobou.

„,To by už len vyzeralo! Zavolám nejakému bratrancovi z ikstého kolena, ktorému som nikdy v živote nevolala, a začnem sa ho vypytovať na akúsi ženu, na ktorú sa podobám... Veď je to vlastne jedno´ ,Ako chceš. Ja len, že niekedy je dobré poznať rodinu.´“

Alica Bartková má svoj osobitý štýl písania, z ktorého vychádza vo všetkých svojich knihách. Je akýmsi protipólom ku sladkým románom, ktoré akoby každému vraveli, že láska a šťastie sú všade navôkol. Ona robí presný opak. Po prečítaní knihy má človek pocit, akoby už nikdy nemal byť šťastný, všetko na svete je negatívne a nikomu sa nedá veriť. Preto ak ste trochu citlivejšia povaha, Knihu nepokoja určite neberte do rúk. Verte mi, nebudete z nej šťastní.

Po prečítaní knihy má človek pocit, akoby už nikdy nemal byť šťastný, všetko na svete je negatívne a nikomu sa nedá veriť.

„Prečo ide žena po manželovej smrti do obchodného centra a kúpi všetko, čo vidí, aj keď to vôbec nepotrebuje. Alebo napečie koláče pre celý regiment, len čo sa dozvie, že má rakovinu. Alebo sa podnikateľ tesne po krachu firmy vyberie na rodinný výlet. Alebo... Alebo sa ľudia rozprávajú o hlúpostiach, aby zakryli to podstatné.“

Triler napísaný slovenskou autorkou. Uvedomujem si, že to znie tak trochu podivne, ale je to tak. Skutočne nejde o nejaké umelo vytvorené dramatické zvraty. Dej plynie svojim tempom, nie je zbytočne rozvláčny a má prirodzený priebeh. Ak máte čo i len na chvíľku pocit, že niečo sa predsa musí stať podľa želania hlavnej hrdinky, Bartková vám dá jasne najavo, že pokoj v tejto nepokojnej knihe nemá vyhradené miesto. Nechá vás na vážkach, či život v takej odpornej dobe má ešte zmysel a určite vám neposkytne útechu v podobe sladkých rečičiek. Pokiaľ máte záujem o nefalšovaný nepokoj, tento triler je tou správnou voľbou. Ak však túžite po príbehu, ktorý vás nebude motivovať k samovražde, nechajte ju ležať na polici.

• Meno autora: Alica Bartková
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 152