štvrtok, 20 november 2014 20:32

Pamäti gejše

Čijo je malé dedinské dievča bez akejkoľvek budúcnosti. Zásahom osudu sa z nej ale stane prominentná gionská gejša Sayuri oplývajúca krásou, šarmom a eleganciou. Napriek tomu, že gejši je odopreté milovať, jej srdce zahorí prudkou láskou k miestnemu podnikateľovi. Nájde Sayuri svoje vysnívané šťastie po boku jediného muža, ktorý jej v živote prejavil pochopenie?

Autorom románu Pamäti gejše, ktorý sa dočkal medzinárodného ohlasu, je americký spisovateľ Arthur Golden. Kniha oplýva autobiografickými prvkami. Do deja nás totiž ponára gejša Sayuri, ktorá autorovi retrospektívne rozpráva celý svoj životný príbeh. Postava Sayuri je však fiktívna, hoci Golden nazbieral množstvo informácií z reálnych životov kjótskych gejš, ktorými sa v románe inšpiroval. Okrem detailného náhľadu do japonskej kultúry a zvyklostí vám autor predostrie aj podmanivý príbeh lásky, ktorý vás v žiadnom prípade nenechá chladnými.

Jedného dňa si Čijo vďaka jej oslnivým šedomodrým očiam všimne predseda istej firmy.

Čijo žije spolu s rodičmi a sestrou Sacu v malom schátranom dome na morských útesoch. Jej matka umiera a otec ju spolu so sestrou predá do Gionu, kjótskej štvrte gejší, aby sa z nej v budúcnosti stala uznávaná gejša. V tomto mestečku plnom smotánky, luxusu a zábavy začne chodiť do školy pre gejše a postupne sa začleňuje do sveta, ktorý jej je cudzí. Najväčšie peklo pre Čijo predstavuje legendárna gejša Hacumomo, s ktorou býva pod jednou strechou, a ktorá neznesie konkurenciu. Robí všetko možné pre to, aby Čijo zničila a dennodenne jej strpčuje život.

Jedného dňa si Čijo vďaka jej oslnivým šedomodrým očiam všimne predseda istej firmy. Ten jej prejaví účasť a pochopenie. Čijo odrazu cíti, že má pre čo žiť a za cieľ si kladie jediné – stať sa slávnou gejšou, aby sa dostala bližšie k mužovi, do ktorého sa bezhlavo zamilovala.

„Od chvíle, keď na mňa predseda prehovoril, zabudla som, že striehnem na znamenie o svojej budúcnosti. Keď som však videla v jeho ruke uzlík, ktorý sa tak nápadne ponášal na rubáš s moľou, svitlo mi, že znamenie je konečne tu. Vzala som uzlík, na znak vďaky som sa mu hlboko poklonila a chcela som mu povedať, aká som vďačná – hoci tie slová nemohli vyjadriť hĺbku mojich pocitov. Ďakovala som mu za... za niečo, čo by som hádam ani dnes nevedela vysvetliť. Asi za to, že mi ukázal, že na svete existuje aj niečo iné ako zloba a krutosť.“

Sayuri je stelesnením ženskej nehy, jemnosti a útlosti.

Pri knihe Pamäti gejše som zabúdala na okolitý svet. Najviac ma ohromil autorov štýl písania, spočívajúci vo využívaní nádherných metaforických významov, prirovnaní či poetizmov. Vďaka Goldenovým opisom si bez problémov dokážete predstaviť Kjóto ako mesto plné kultivovanosti, divadiel, čajovní a tajomných bočných uličiek. Goldenov jazyk je vycibrený a prostredníctvom neho vnímavo nazerá do Sayurinho citlivého ženského vnútra.

Kvalitný román si okrem príťažlivého romantického jazyka vyžaduje aj pútavý príbeh a postavy. Zatiaľ čo Sayuri je stelesnením ženskej nehy, jemnosti a útlosti, pri gejši Hacumomo, jej dokonalom protipóle, sa do vás priam bolestne zarýva predstava tých najohavnejších ľudských vlastností. Hacumomo je plná vnútorných démonov, žena znepríjemňujúca život všetkým ľuďom okolo seba. V románe je aj množstvo ďalších zaujímavých postáv gejša Mameha, ktorá pomáha Sayuri na jej zložitej životnej ceste či sarkastický podnikateľ Nobu, ktorý chce Sayuri iba pre seba.

Vizuálne veľkolepý film nakrútený v roku 2005 na motívy knihy má taktiež svoje čaro, ale kniha je obsiahlejšia a komplexnejšia. Film trvá dve a pol hodiny a cítiť v ňom snahu tvorcov vtesnať do deja čo najviac z knihy. Napriek tomu však v snímke chýba mnoho súvislostí a nezainteresovaný divák sa v deji môže stratiť. Film uchváti predovšetkým živou atmosférou Kjóta a intenzívnejšie si všíma ústredný vzťah medzi Sayuri a predsedom. V knihe Sayuri, na pozadí japonských zvykov a všadeprítomnej závisti, bojuje najmä o to, aby sa stala úspešnou.

„Mameha patrila medzi špičkové gejše. Bola dokonca jednou z dvoch-troch najznámejších gejší v celom Japonsku, ako som sa dozvedela neskôr. Možno ste počuli o slávnej gejši Mamecuki, ktorá mala krátko pred 1. svetovou vojnou pomer s japonským premiérom, čo vyvolalo menší škandál. Táto Mamecuki bola Mamehinou staršou sestrou – preto mali obidve v mene ,Mame´. Je bežné, že mladá gejša si odvodzuje meno od mena staršej sestry.“

Gejša v Goldenovom poňatí bojuje o priazeň bohatých mužov.

Počas čítania načerpáte množstvo obohacujúcich poznatkov, ktoré vám priblížia význam a podstatu osobitej a vyspelej orientálnej civilizácie. Autor na postave Sayuri detailne vykresľuje celý namáhavý proces učenia sa za gejšu, čo zahŕňa predovšetkým umenie konverzácie, spevu či tancov. V západných krajinách býva gejša označovaná za prostitútku a v románe si pri viacerých pasážach uvedomíte, že tento názor nie je úplne neopodstatnený – napriek tomu, že gejša musí ovládať umenie a v mnohých ohľadoch sa líši od západnej prostitútky. Gejša sa nepredáva ľahko. V Goldenovom poňatí bojuje o priazeň bohatých mužov, ktorí jej zadovážia luxus, bojuje o svoje miesto vo svete potláčajúc vedomie, že nemá právo na skutočnú bezhraničnú lásku.

Dielo ma úžasným metaforickým jazykom autora zasvätilo do magického sveta gejší a patrí medzi moje najosobnejšie. Medzi tie, ktoré ma v živote najviac poznačili.

2005 memoirs of a geisha 004 memoirs of a geisha 09

• Meno autora: Arthur Golden