Chyba
  • JUser: :_load: Nemôžem načítať užívateľa s ID: 581
  • Go to Perfect Ajax Popup Contact Form configuration panel and correct your site errors.

sobota, 09 marec 2013 17:22

Terapia láskou

(8 hlasov)

Knihu Terapia láskou som kúpila pod komerčným tlakom. Priznám sa, nie je to mojím zvykom, ale akosi som tie dva usmievajúce sa ksichty na obálke nemohla donekonečna obchádzať. Rozhodla som sa veriť tvrdeniu, že si príbeh o výbušnom Patovi a užialenej nymfomanke Tiffany zaslúži titul „svetový bestseller“.

Zabudnite na depky, nekonečné výlevy alebo filozofické úvahy o živote, ktoré by človek čakal od románu, ktorého hlavní hrdinovia stratili zmysel života, strávili istý čas na psychiatrii a sú tak trochu na hlavu. Tento román je o niečom inom.

Pat Peoples po „malom“ incidente, na ktorý si nespomína, zostáva sám, bez domu, bez práce, bez priateľov a so súdnym zákazom priblíženia sa k Nikki Peoplesovej v ruke. Po nekonečne dlhom čase vtom „nemožnom“ psychiatrickom ústave, kde sa snaží zvládať svoju výbušnosť sa vracia späť do reality s odhodlaním a víziou, že jeho „odlúčenie“ od Nikki sa čoskoro skončí, keď sa začne správať tak ako ona vždy chcela.

„Na chodníku vedľa mojej grcanice sa v lúčoch slnka ligotali sklené črepy. Rozplakal som sa. Uvedomil som si, že som znova zlyhal a nesprával som sa milo; stratil som nad sebou kontrolu; vážne som ublížil človeku, a preto sa ku mne Nikki nikdy nevráti. Naše odlúčenie potrvá naveky, lebo Nikki je pacifistka, ktorá by nikdy za nijakých okolností nechcela, aby som niekoho udrel; a Boh aj Ježiš určite chceli, aby som nastavil aj druhé líce, a tak som vedel, že som tomu fanúšikovi Giants nemal ublížiť, a teraz som plakal, lebo som sa cítil ako troska – posratý ničomník.“

Patovo správanie a konanie je tak trochu nákazlivé. Verí, že keď bude sčítaný, skrotený, poslušný a hlavne štíhly a vyšportovaný, Nikki sa k nemu vráti. Denne niekoľko hodín posilňuje, behá obalený v igelite, 500 brušákov sem, 500 kľukov tam, prisahám, že z toho chlapa sa na každej strane leje pot. Ale odhodlanie zmeniť sa a dosiahnuť svoje ciele sa dostáva oveľa ďalej a ja som pri čítaní zrazu mala chuť navliecť na seba odpadkové vrece a odbehnúť 15 kilometrov, aby som bola „vymakaná“ ako Pat a tiež ma niekto ľúbil.

Pat vo svojej „rekonvalescencii“ spoznáva Tiffany, vdovu, ktorá toho veľa nenahovorí, beží po Patovom boku a chce sa priateliť. Medzi oboma je od začiatku naozaj zvláštny vzťah, z ktorého sa zrodí dohoda ako si vzájomne pomôcť. Tiffany potrebuje Pata, aby jej robil partnera na tanečnej súťaži a ona mu na oplátku bude robiť sprostredkovateľku medzi ním a jeho ženou Nikki.

„Celý čas som ľutoval, že Tiffany nebeží so mnou, aby som sa s ňou mohol porozprávať a povedať jej, ako mi je, čo bolo zvláštne, lebo zvyčajne mi vôbec neodpovedala, a keď som sa naposledy pokúšal s ňou zhovárať o svojich problémoch, začala škaredo nadávať na verejnosti a povedala o Nikki veľmi nepekné veci. Ale napriek tomu som mal pocit, že Tiffany je moja najlepšia priateľka, čo bolo zvláštne a tak trochu desivé.“

Román o odhodlaní, tancovaní, depresii, láske a futbale. Kratučké kapitoly sľubujú meniacu sa dynamiku deja, málo strán a väčšie písmená zaručujú pohodlné a ľahké čítanie. Filmové spracovanie v origináli Silver Linings Playbook dostalo štyroch Oscarov z ôsmich nominácií. Ja by som knižnej predlohe dala Oscarov všetkých osem.

Z každého prečítaného príbehu, ktorý naozaj stál za to, zo života, ktorý sa mi zjavil na stránkach a chytil ma nielen za srdce, ale aj za ruky, za nohy a hlavu a komplet ma vtiahol do imaginárneho sveta charakterov a životných osudov, z takýchto kníh si niečo vezmem. Skopírujem správanie hlavného hrdinu alebo hľadám v mojom svete rovnaké znamenia či nové cesty. Teraz už viem, že keď nabudúce pozriem na oblohu a na plávajúce oblaky zastierajúce slnko, budem na nich hľadať strieborné lemovanie a veriť v to, v čo veril Pat Peoples.

„Keď oblaky zastierali slnko, vždy boli lemované striebrom, čo mi pripomínalo, že sa musím ďalej usilovať, lebo som vedel, že hoci teraz sa situácia možno zdá temná, moja manželka sa ku mne čoskoro vráti. Vždy keď som videl ten svetlý lem na našuchorených bielych alebo sivých oblakoch, doslova ma to elektrizovalo.“

Škoda, že román nemal o niekoľko stoviek strán viac, chcem ho stále čítať. Chýba mi Pat. Koniec koncov, zmenil mi život. Aspoň na chvíľu...

• Meno autora: Matthew Quick
  • Počet strán: 261