piatok, 08 marec 2013 17:10

Bludy z nudy

Sex, drogy, alkohol. Neustále omieľaný ústredný motív románov, noviel aj básní. Čo mladého človeka vedie k drogám? Stala sa niekde chyba? Môžu za to rodičia alebo len zdanlivo nikam nevedúci život? Sacha Sperling vám síce v knihe Bludy z nudy na tieto otázky neodpovie, ale zato hodnoverne opíše, aké je to mať štrnásť a žiť vo víre chaotického života.

Sasha Sperling je pseudonym spisovateľa, o ktorom ste doposiaľ zrejme nepočuli. No faktom je, že tento talentovaný Francúz vydal knihu Bludy z nudy vo svojich osemnástich rokoch. Hlavnej postave, štrnásťročnému dospievajúcemu chlapcovi, ktorý má bohatých židovských rodičov žijúcich priamo v centre Paríža, prepožičal autor (zrejme zámerne) svoje meno. Rozprávanie tak vyznieva hodnoverne a vyzerá ako čerstvé spomienky na divoké obdobie dospievajúceho chlapca.

Matka mladého Sashu pôsobí submisívne, otec si zas žije život spoločenskej elity. Škola je druhoradou záležitosťou. Dni plynú rýchlo, noci ešte rýchlejšie. Vždy sa však nájde chuť na drogu. Tvrdú, alebo mäkkú, to je jedno. Parížska mládež však neodmieta ani veľké dávky alkoholu a neviazaný sex. Rebélia, túžba po voľnosti a odmietanie autorít. Jedinou stabilnou záležitosťou sa tak v Sashovom živote postupne stane vzťah s rovnako závislým Augustínom, ktorého náhodne stretáva vo vlaku.

„Mama ide na víkend preč. Poviem to Augustínovi a ten odvetí: „Takže sa sťahujem k tebe?“ Na piatkový večer si požičiame Top Gun a nakúpime jedlo v mekáči. Film celkom ujde. Augustín otvorí whisku. „Alkoholik,“ poviem. „Ty máš čo hovoriť!“ Rehocem sa. Augustín si musí umyť vlasy, takže po filme dáme vaňu. Pustíme Jeffa Buckleyho a ponoríme sa do vriacej vody. Jointa ušúľal už predtým. Dám si nohu cez obrubu a na kachličkovú podlahu pravidelne dopadajú kvapky vody.“

Kniha Bludy z nudy je silným prienikom do života súčasnej mládeže. Je príbehom o tom, ako sa dá dospieť, hoci aj za cenu sklamania. Príbeh rozpráva o živote mladých ľudí, o ľahkovážnom správaní, ktoré dospelí netolerujú a sú ním znepokojení. Fajčiť marihuanu, oddávať sa nočnému životu v drahých parížskych baroch, naraziť tam na pekné a povoľné dievča...

Niektorí čitatelia by sa v takýchto scénach mohli aj nebodaj nájsť. Iní ich striktne odmietnu. No vďaka Sperlingovmu príbehu aspoň pochopia, aké je to volať po skutočnom zmysle života a neustále čakať na odpoveď. Prípadne si skracovať ten neúprosný čas drogami a neviazaným sexom.

„Chcem sa dívať, ako sa jej rozširujú zreničky. Pomaličky priblíži nos k podložke. Nezvládne vytiahnuť celú čiaru, a tak uprostred prestane a dá ju na dvakrát. Na cédečku ostala lajna a minimálne tri ďalšie v balíčku. Tú poslednú necháme Flóre, my si dáme zvyšok. Ďalej je už počuť len to, ako poťahujeme, aby nám stiekli hlieny do krku. Flóra povie: „Páli ma nos“ a my s Augustínom naraz: „To prejde.“ Tak zhasne svetlo a vylezie naspäť na posteľ. Eiffelovka sa už netrbliece.“

• Meno autora: Sasha Sperling
  • Národnosť: francúzska
  • Knihu vydalo: Odeon