štvrtok, 07 marec 2013 18:39

Tancovali päť septembrov

V októbri 2011 vydalo ženské vydavateľstvo Evitapress ďalšiu knihu v edícii Evitovky, netušiac, že sa dopúšťa menšieho marketingového prešľapu. Román z vysokoškolského prostredia, pútavý obal a ešte pútavejší popis. Vďaka nemu sme čakali príbeh plný študentských opijášov, chodbovíc a bláznovstiev, ku ktorým dochádza len na "intrákoch". No nedočkali sme sa. Nie v takej miere, v akej sme si to predstavovali.

Namiesto toho sme mali možnosť čítať mierne melancholický príbeh s nevtieravými opismi a nádychom tajomna, ktorý sa síce odohráva v internátnej izbe prevoňanej vareným vínom, no celá táto atmosféra je len dobre zvoleným podkladom pre niečo oveľa hlbšie. Tí, čo si brúsili zuby na divoký a nespútaný dej, prestali čítať po pár stranách. Môžu banovať, príbeh stál za to.

Knižná prvotina od Vladimíry Galkovej zachytáva päťročné obdobie študentského života. V úvode sa nám predstaví hlavná hrdinka, ktorá je zároveň aj rozprávačkou, no celý čas sa nedozvedáme jej meno. Postupne sa zoznamuje s novými ľuďmi a zisťuje, že hoci sme každý iný, všetci máme jedno spoločné – naše vnútro je nevyspytateľné.

Práve tu môžeme vidieť autorkin najväčší talent. Bravúrne sa pohrala s charaktermi postáv a výsledkom sú vyšperkované osobnosti, za ktorými je nejednému čitateľovi po skončení knihy smutno. Zamilujete sa do bláznivej Max, ktorá každú chvíľu mení farbu vlasov a riadi sa heslom: Čo na srdci, to na jazyku? Alebo si vás získa plachý Frankie, ktorému strach nedovoľuje opustiť bezpečie svojej izby? Zláka vás milá, drobná a ľahko zraniteľná dievčinka Oona, či idol dievčenských sŕdc Slug?

Balkónové posedenia, objavovanie krás študentského mesta, zápisy do Tenkej žltej, Slugove spevácke turné a pád z niekoľkých poschodí nedovolia, aby ste knihu odložeili skôr, než dočítate poslednú stránku.

Keď hlavná postava zisťuje, že minulosť nie je až taká ďaleká - práve naopak, je na dosah ruky, čitateľovi sa v knihe otvárajú nové dvierka. Obdobie spred niekoľko desiatok rokov je tu uveriteľne prepletené so súčasnosťou a príbeh tak nadobúda tajomný odtieň:

„Bol tu niekto druhý, stále som na to myslela, bol tu niekto, kto možno vie, čo sa deje, niekto, kto bol blízko mňa, hoci som ho nevidela. Ale bol. Ako by sa inak mohla jeho jednotka prekrývať s mojou dvojkou?“

Náročný čitateľ pocíti, že autorka má ku knihám a písaniu bližšie ako iní autori z tohto vydavateľstva. Dala si záležať na vykreslení atmosféry, svojimi opismi spôsobuje, že sa čitateľ cíti ako právoplatný člen partie. Má svojský jazyk, vycibrený štýl a až na malé chybičky, ktoré má na svedomí tlač, tu už nenachádzame žiadne pravopisné ani gramatické katastrofy, na aké sme u Evitoviek, bohužiaľ, zvyknutí. Záver knihy je prekvapivý, niekoho naštve, niekoho rozplače, no nikoho nenechá chladným.

Škoda tej nepodarenej reklamy, jej pričinením sa kniha dostala k čitateľom, ktorí toto dielko nevedia oceniť, a naopak tí, ktorí by si ho vedeli vychutnať, po ňom nesiahnu. Ak hľadáte knižku, ktorá vás rozcíti, prekvapí a dokáže, že aj slovenskí autori majú svoje kvality, nebojte sa vziať túto knihu do rúk. Tancovali päť septembrov roztancuje tie kúsky duše, ktoré si dlho nik nevšímal.

"Na druhý deň som bola zvedavá, ako na tom bude Max. Na zlomok sekundy som si ju predstavila slušne oblečenú a učesanú, bez červeného rúžu na perách a tmavých šmúh na očiach, ako kajúcne sedí na balkóne, pozoruje osem topoľov a snaží sa napraviť. Keď som konečne poriadne rozlepila oči, skoro som sa posrala od ľaku. Max sedela vycerená na mojej posteli, pozerala na mňa a šťastne prikyvovala. Takto nejako budem vyzerať v tom ústave, prebleslo mi hlavou a pritiahla som si paplón bližšie k telu..."

• Meno autora: Vladimíra Galková
  • Knihu vydalo: Evitapress
  • Počet strán: 335