štvrtok, 23 október 2014 15:41

Pozri sa na seba

Pozri sa na seba... Neschopná, ničím zaujímavá a nepotrebná. Pozri sa na seba! Bez štipky šarmu a inteligencie. Pozri sa na seba! Čo sa z teba stalo...

Žena je v dnešnej dobe chápaná ako prototyp dokonalosti. Teda, asi som sa zle vyjadrila... Žena by zjavne mala byť tým dokonalým zjavením, ktoré vám doma navarí, operie, pripraví večeru a popri tom všetkom vyzerá ako z módneho časopisu. Nehovoriac o tom, že vám vychováva dieťa (a nielen jedno), nekonečne vás pritom miluje a rozdáva hollywoodske úsmevy na každom rohu.

Tak a teraz realita. Petra Nagyová vás vtiahne do príbehu ženy, od ktorej boli vyššie spomenuté vlastnosti vyžadované 24 hodín, 7 dní v týždni. Bez výhovoriek. Žena, ktorá mala sny, ambície a túžby, svadbou prišla nielen o to, ale aj o svoju dôstojnosť a sebaúctu. Lýdia je manželkou vysokoškolského profesora, ktorý sa v spoločnosti javí ako samá elegancia a gentlemanstvo, no čo sa odohráva za dverami ich domu netuší nik.

Žena, ktorá mala sny, ambície a túžby, svadbou prišla nielen o to, ale aj o svoju dôstojnosť a sebaúctu.

Koľkokrát si poviete, že vám sa to určite nestane. Žena si zoberie svoju životnú lásku, ktorá sa javí ako hviezda spadnutá z neba. Príde však realita, život v spoločnej domácnosti a až vtedy sa ukáže, koho ste si pripútali, ako sa hovorí, „na celý život“. Hviezda pri páde pravdepodobne utrpela úraz.

Je zaujímavé ako autorka realisticky vykreslila zmýšľanie takto týranej ženy. Neviem... Máme tento syndróm sebaubližovania niekde ukrytý každá? Lýdia je týranou ženou, ktorá dokáže samú seba obviňovať z neschopnosti urobiť z manžela šťastného človeka. Posúďte sami, je toto normálne?

„Vo dverách zaštrkotal kľúč. Lýdiino telo stuhlo, sluch zaostril. Podľa buchnutia dverí vždy zistila, nakoľko okolitý svet rozčúlil jej manžela. Keď nimi treskol poriadne, nevedel sa dočkať, kedy bude doma. Musel zo seba vyventilovať napätie."

Skúste si len na chvíľu osvojiť predstavu týrajúceho manžela či bitiek, ktoré u vás budú na dennom poriadku.

Tyranistická rutina, ktorú prežíva Lýdia dennodenne sa však istým spôsobom zmení vo chvíli, keď si jej manžel dovedie domov študentov na poštátnicovú párty. Z davu týchto študentov vyčnieva sexi študentka Karla, no takisto Lýdii srdcu blízky Róbert. Je to náhoda, že sa Róbert tak zaujíma o Lýdiu? Alebo je v tom niečo viac? Ako sa Lýdii podarí vymotať zo siete intríg, klamstiev a neustálej tyranie jej manžela? Ochráni seba a svoje deti? Tisíce otázok vám ponúka čítanie knihy Pozri sa na seba.

„Ach aké dlhé rozhovory viedli o svojej žiarivej budúcnosti! Ako si verili! Mysleli si, že spasia svet. Vtedy ešte nevedeli, že svetu je dobre aj bez nich...“

Častokrát sme postavení do situácií, kedy sa rozčuľujeme na ostatných a kážeme im, aby hľadali svoje chyby. Rovnako tak to robil aj Lýdiin manžel. Neustále pripomienky ku všetkému vyhrotené do bitiek a kriku. Násilie, ktoré sa stáva formou výchovy, ako by to on povedal. Niečo asi nebude v poriadku. Skúste si len na chvíľu osvojiť predstavu týrajúceho manžela či bitiek, ktoré u vás budú na dennom poriadku.

Veľmi príjemné čítanie, ktoré vás do istej miery núti pouvažovať nad tým, či by ste sa aj vy nemali pozrieť na seba.

Petra Nagyová je autorkou, ktorá ma milo prekvapila. Pútavý príbeh so zaujímavým rozuzlením sa mi stal príjemným spoločníkom mojich večerov. Veľmi príjemné čítanie, ktoré vás do istej miery núti pouvažovať nad tým, či by ste sa aj vy nemali pozrieť na seba. A nielen to. Donúti vás začať si vážiť vzťah, ktorý máte. Naozaj začnete byť vďačná za muža, ktorý nechá porozhadzované ponožky či zabudne na vaše narodeniny. Vždy však príde a nejako to snáď odčiní.

A vy, milí páni, nezabúdajte aké poklady máte doma! Pamätajte na to, že pre niečo ste sa do nich určite zaľúbili a ruka slúži na pohladenie. Nie na úder!

• Meno autora: Petra Nagyová Džerengová
  • Knihu vydalo: Marenčin PT