nedeľa, 19 október 2014 18:38

Manželovo tajomstvo

Niektoré tajomstvá by sa nikdy nemali dostať na svetlo sveta. Môžu totiž zničiť šťastné chvíle či životy iných ľudí...

Tajomná obálka, ktorá vo svetle krásne mení farby. Už tá je tajomná, a to ste ešte neprečítali ani prvú stranu. Liane Moriartyová vás svojou piatou knihou prinúti od prvej strany rozmýšľať, aké tajomstvo skrýva manžel Cecilie Fitzpatrickovej.

Cecilia je žena, ktorá by s prehľadom vyhrala titul Najlepšia manželka, matka, ale aj organizátorka života. Vo svojom živote to má totiž dokonale upratané, rovnako ako komoru s dózičkami z Tupperwaru, pre ktorý na polovičný úväzok pracuje. Jej manžel John-Paul je však na tom horšie. Navonok milujúci, občas sympaticky roztržitý, no vnútri trýzniaci sa výčitkami. Má tajomstvo, ktoré nesmie nikto vedieť. Dozvedieť sa ho mala až Cecilia po jeho smrti. No list, kde odhaľuje pravdu o svojej minulosti, sa dostáva do ruky manželky a kolotoč dramatických udalostí sa začína...

Cecilia je žena, ktorá by s prehľadom vyhrala titul Najlepšia manželka, matka, ale aj organizátorka života.

Príbeh nie je len o Cecilii a jej manželovi, ale prelína sa s príbehmi ďalších postáv, ktoré zažívajú každodenné víťazstvá, ale prijímajú aj facky od života. Je tu Tess, ktorej manžela prebrala vlastná sesternica, a tak odchádza k matke, ale aj Rachel, ktorá sa nevie zmieriť so smrťou svojej mladej dcéry, navyše keď jej syn s jediným vnukom odchádzajú do New Yorku kvôli karieristke zvanej nevesta. Všetky postavy spája mesto, kde momentálne žijú, náhodne sa stretávajú, rozprávajú a príbeh sa pomaly, pomaličky dostáva do zaujímavého kolotoča, z ktorého sa nedá vystúpiť, iba ak vyskočiť. A to zaváňa pádom rovno na hubu.

„,Ach bože,´ Cecilia si pritisla končeky prstov na ústa, ,tuším budem...´ Rozrušene sa obzerala okolo seba, akoby niečo hľadala. ,Dofrasa!´
Zrazu sa prikrčila pri jarku a začala vracať."

Asi tak na začiatku druhej tretiny knihy som si s postavami „potykala“ a čítanie sa zmenilo na hltanie písmen, slov, viet, kapitol.

Najprv zmätok, potom otvorené ústa

Dejové línie ma zmiatli, priznávam. Príbeh bol len na začiatku a už som nevedela, kto je kto, pasáže jednotlivých postáv sa striedali akosi prirýchlo a niekedy som sa v texte musela vrátiť, aby mi došlo, čo sa vlastne deje. No asi tak na začiatku druhej tretiny knihy som si s postavami „potykala“ a čítanie sa zmenilo na hltanie písmen, slov, viet, kapitol. Lebo nemohli ste dočítať jednu kapitolu a povedať si „ok, idem spať, dočítam to inokedy,“ museli ste pokračovať, pretože autorka trýzni čitateľa nevedomosťou, ale aj napätím a vy proste musíte vedieť, čo sa stalo.

Čo je vlastne to manželovo tajomstvo? Nepoviem. Dosť som sa bavila na možných scenároch, čo by to mohlo byť a knihe to priadlo akúsi interakciu, pri ktorej sa budete cítiť ako detektív. Takisto vo viacerých situáciách som rozmýšľala, ako by som sa zachovala ja a nesmiem zabudnúť na tisíce scenárov, ako sa kniha skončí. Samozrejme, nevyšiel mi ani jeden tip, čo je vlastne super. A posledné plus: nebudete si trieskať hlavu po majestátnom ukončení kvôli tomu, ako skončili jednotlivé postavy, autorka vám prezradí aj to.

Čo je vlastne to manželovo tajomstvo?

„Nikto z nás nevie, ako by sa náš život mohol a mal vyvíjať. A možno je to tak dobre. Niektoré tajomstvá majú zostať navždy tajomstvami. Spýtajte sa Pandory.“

Pýtate sa: stojí to za to?

Kniha nie je určená všetkým bez rozdielu. Malo by vás spájať toto: chcete si prečítať niečo s nápadom, prepracovaným dejom a zaujímavým vyvrcholením. Manželovo tajomstvo bola mňamka, akú som už dávno nečítala!

manzelovotajmostvostiahnuť

• Meno autora: Liane Moriartyová
  • Národnosť: austrálska