piatok, 17 október 2014 17:09

Piliere zeme

Píše sa rok 1123 a na námestí anglického mestečka sa schyľuje k poprave červenovlasého menestrela. Je odsúdený za krádež kalicha z opátstva, a to svedectvom kňaza a mnícha. Priebeh popravy preruší tehotná žena s iskrivo zlatými očami. Sú to práve tri roky, čo sa na mori potopila loď s jediným mužským dedičom trónu kráľa Henricha I.

Ken Follett rozpútava drámu, zahŕňajúcu 50 rokov búrlivého dvanásteho storočia v Anglicku. Toto obdobie je medzi historikmi známe ako obdobie Anarchie, kedy v kráľovstve prestala platiť moc práva a poriadku, začalo sa surovo uplatňovať právo silnejšieho a obyčajní ľudia zostali často zomletí mlynskými kameňmi dejín písaných tými mocnejšími, bohatšími a vplyvnejšími v sociálnej hierarchii.

Ken Follett rozpútava drámu, zahŕňajúcu 50 rokov búrlivého dvanásteho storočia v Anglicku.

Dielu pomáha, že Ken Follett sa pred napísaním tejto knihy preslávil písaním žánru thrillerov. Dej je primerane dramatický a plynulý a číta sa ako oddychovka.Táto kniha pôsobí so svojimi vyše 900 stranami odstrašujúco. Ken Follett to odôvodňuje snahou o čo najpresnejšie a najpôsobivejšie opísanie stavby katedrál: „Vedel som, že to musí byť dlhá kniha. Stavba katedrály trvala minimálne tridsať rokov a väčšina z nich sa stavala ešte dlhšie, lebo im buď došli peniaze, napadli ich alebo na nich podnikli inváziu. Takže príbeh zachytáva celé životy hlavných postáv.“ [1] Čitateľ dostáva možnosť sledovať životy bohabojného priora Philipa, Toma Staviteľa, ktorého životným cieľom je postaviť katedrálu, Ellen, ženy žijúcej v lese, jej nesmierne (matematicky a geometricky) talentovaného syna Jacka, Alieny, dcéry grófa zo Shiringu, jej brata Richarda a mnohých ďalších.

Dielu pomáha, že Ken Follett sa pred napísaním tejto knihy preslávil písaním žánru thrillerov.

Piliere zeme sa viackrát stali terčom kritiky z dôvodu plochosti charakteru postáv. „Dobré“ postavy sa nedopustia žiadnych veľkých excesov a „zlým“ postavám chýbajú vyvažujúce kladné stránky, prípadne niečo, čo by ich škodlivé správanie dokázalo ospravedlniť. Aj keď sa s týmto hodnotením dá súhlasiť, nemyslím si, že by to v tomto prípade bolo na škodu. Centrálnym motívom a najsilnejšou stránkou knihy je totiž jej dej, odohrávajúci sa na pozadí reálnych historických udalostí a živý opis stredovekého života z pohľadu rozličných vrstiev spoločnosti, a nie psychologický rozvoj vnútorného sveta postav. Čitateľ má tak možnosť živo sa nadýchať atmosféry stredoveku s pozoruhodnými (hoci nie vždy fakticky úplne presnými) detailmi stredovekého života.

Za slabinu diela považujem prehnaný počet scén až grafického sexuálneho násilia, ktoré inak jasne plynúci dej nijak neposúvajú, osudy postáv ovplyvňujú len veľmi málo, prípadne vôbec a deju tvoria skôr prekážku. Neviem však vylúčiť, že si nájdu svoje publikum, najmä medzi čitateľmi/divákmi diela Hry o tróny.

Za slabinu diela považujem prehnaný počet scén až grafického sexuálneho násilia.

Knihu odporúčam všetkým fanúšikom stredovekej histórie, mocenských intríg, záujemcom o stredovekú architektúru alebo len obyčajným priaznivcom poctivých románov s jasným dejom, bez komplikovaných odbočiek a zauzlení.

Severný transept katedrály v Salisbury, jednej z modelov pre katedrálu v Kingsbridge. Photo by David Iliff

• Meno autora: Ken Follett
  • Národnosť: welšská