štvrtok, 16 október 2014 18:12

Fakbuk.com

Virtuálny svet a anonymita v ňom láka mnohých. A niet sa čomu čudovať. Veď reálny svet len málokedy dokáže naplniť všetky naše túžby, sny, potreby...

Celý náš život je jedným veľkým hľadaním. Hľadáme zmysel života, ideálneho partnera, lásku... A keď sa nám to nepodarí nájsť v reálnom svete, uchýlime sa do reality virtuálnej. Tu sa pokúsil nájsť uspokojenie svojich potrieb aj jeden z hlavným hrdinov knihy Fakbuk.com, manžel a otec dvoch malých dcér. Na internetovej zoznamke, zahalený v rúšku anonymity, si kompenzoval nedostatok lásky a porozumenia. Bolo však len otázkou času, kedy virtuálny svet začne zasahovať aj do sveta reálneho. A navyše, pred zvedavou ženou niet asi ničoho, čo by sa dalo utajiť. A tak to bolo aj v tomto prípade. Všetko sa prevalilo.

Bolo však len otázkou času, kedy virtuálny svet začne zasahovať aj do sveta reálneho.

„Po príchode do práce ihneď vymazal všetky fotky, okrem štyridsiatich šiestich, na ktorých bola Eli. Na jednej bola aj jej matka. Mrzelo ho, že našla tie ostatné. Bol neopatrný. Veril jej. Vždy sa tak dušovala, že liezť niekomu do telefónu, je pod jej úroveň. Je to len jej chyba. Nemala to robiť. Teraz ju musí upokojiť. Všetko bude dobré. Niečo doma zasa porobí a ona bude na chvíľu šťastná. Dobre sa pomilujú na udobrenie a všetko bude ako predtým. Ešte potom vymaže fotky a videá z počítača.“

Na prvý pohľad je kniha chaotická. Spočiatku som z nej bola veľmi dezorientovaná. Nevedela som, o kom autorka hovorí, čo tým chce povedať, ba ani kto sa s kým rozpráva. Mnohé stránky som si musela prečítať aj viackrát, aby som sa aspoň čiastočne dostala do obrazu. Okrem toho mi v knihe chýbalo aj priame delenie na kapitoly. No keď som sa prelúskala cez prvé desiatky strán, kniha začala byť zrozumiteľnejšia. A Fakbuk.com ma chytil do svojej tajuplnej siete.

Na prvý pohľad je kniha chaotická. Spočiatku som z nej bola veľmi dezorientovaná.

Tento román rozhodne nepatrí medzi ľahšie čítanie. Aj napriek tomu, že ma dej po určitom čase zaujal, nebola som ho schopná knihu čítať nonstop. Nebránil mi v tom však len komplikovaný štýl písania autorky. I samotný dej knihy a osudy jednotlivých postáv sú natoľko závažné, že román nemožno len tak rýchlo preletieť. Predsa len to je príbeh o žene, ktorá si v živote už čo-to preskákala a odrazilo sa to aj na jej psychickom zdraví.

Fakbuk.com je príbehom mladej rodiny zamotanej do siete stereotypu. Je spoveďou ženy, ktorá to v živote nikdy nemala jednoduché. Zmietaná svojimi pocitmi, ktorým nerozumie. V podstate sama nevie, čo so sebou má robiť a očakáva, že všetci okolo nej budú chodiť po špičkách a ofukovať ju. Nikto to však v živote nemá na ružiach ustlané. Nemá to ona a ani jej precitlivený manžel, ktorý nemá veľmi ujasnenú svoju sexualitu a potešenie, ktorá mu ona nebola ochotná či skôr schopná poskytnúť, hľadal inde. Jednoduché to však nemá ani ich malá dcérka, ktorá musí trpieť matkine návaly zlosti. A tak vďaka nim zisťujeme, že svet je zvláštne miesto, plné dezorientovaných ľudí volajúcich o pomoc.

A tak vďaka nim zisťujeme, že svet je zvláštne miesto, plné dezorientovaných ľudí volajúcich o pomoc.

„Veľmi by som vás chcela poprosiť o pomoc, keďže som o vás počula veľa dobrého. Mám bipolárnu poruchu, silné úzkosti a depresie, a môj psychiater ma chce vždy len dať zavrieť na oddelenie, kde si vás v podstate celý čas nikto nevšíma a zaujíma ich len, či všetko pekne zjete, vrátane liekov a pokiaľ možno prespíte celú noc aj deň. Prednedávnom som sa z takéhoto pobytu vrátila, ale malo to skôr opačný efekt. Pritom mám doma ročné dieťa a ďalšie čakám...“

Spolu s Pálušovou nazrieť za oponu sexzoznamiek môže snáď len skúsenejší a vyzretejší čitateľ. Čítať totiž o sebaukájaní a ľudskej posadnutosti telom a sexom je len pre silnejšie žalúdky. Každopádne je Fakbuk.com veľmi zaujímavá kniha o sieťach, do ktorých sa počas života môžeme zamotať. Som rada, že som ju po pár nepochopených stranách hneď neodsúdila a neodložila bokom.

• Meno autora: Monika Pálušová
  • Knihu vydalo: Albert Marenčin - Vydavateľstvo PT
  • Počet strán: 320